Hlavní navigace

Sedmero trendů v datových strategiích

2. 5. 2023
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Kvalitní datová strategie je základem dlouhodobého úspěchu vašeho podniku. Ve světle současných změn ale bude pravděpodobně potřebovat zásadní aktualizaci.

Každý podnik potřebuje datovou strategii, která jasně definuje technologie, procesy, osoby a pravidla potřebná k bezpečné správě dostupných informací a souvisejících postupů.

Stejně jako téměř všechno v oblasti IT se i datová strategie musí v čase vyvíjet, aby udržela krok s vývojem technologií, zákazníků, trhů, obchodních potřeb a praxe, předpisů a s prakticky nekonečným počtem dalších priorit.

Nabízíme stručný přehled sedmi hlavních trendů, které pravděpodobně v krátkodobém horizontu výrazněji podobu dnešních datových strategií ovlivní.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Data v reálném čase se stávají skutečností – stejně jako složitost práce s nimi
  2. 2. Stoupající požadavky na interní přístup k datům
  3. 3. Práce s externími daty nabývá na strategickém významu
  4. 4. Datové architektury typu „fabric“ a „mesh“ na vzestupu
  5. 5. Pozorovatelnost dat se stává z obchodního hlediska kriticky důležitou schopností
  6. 6. „Data jako produkt“ začínají přinášet obchodní užitek
  7. 7. Vznikají multidisciplinární týmy pro datové produkty

1. Data v reálném čase se stávají skutečností – stejně jako složitost práce s nimi

CIO by měli ve své strategii dát prioritu investicím, které pomohou zvládat rostoucí objem komplexních dat v reálném čase, jež proudí do podniku, radí Lan Guan, vedoucí konzultantka poradenské společnosti Accenture pro oblast dat a AI.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Podle jejího názoru je schopnost využívat data v dnešním podnikatelském prostředí naprostou nutností. „Jedinečné poznatky získané z podnikových dat představují konkurenční výhodu, která je vlastní dané firmě a není snadno replikovatelná konkurencí. Neschopnost uspokojit tyto potřeby znamená zůstat pozadu a přijít o mnoho příležitostí, které nabízejí pokroky v analýze dat.“

Dalším krokem v datové strategii každého podniku by měly být investice do umělé inteligence a strojového učení, které umožní vytěžit z dat větší hodnotu. „Iniciativy, jako je automatizovaná prediktivní údržba strojů nebo optimalizace pracovní síly prostřednictvím provozních dat, jsou jen některé z mnoha příležitostí, které nabízejí nasazení umělé inteligence v rámci datové strategie podniku.“

2. Stoupající požadavky na interní přístup k datům

CIO a manažeři dat čelí rostoucí poptávce po interním přístupu k datům. „Data již nepoužívají jen analytici a datoví vědci,“ říká Dinesh Nirmal, generální ředitel pro umělou inteligenci a automatizaci ve společnosti IBM Data. „Každý v podniku – od prodeje přes marketing po HR a provoz – potřebuje přístup k datům, aby se mohl lépe rozhodovat.“

Chcete nasazovat nejnovější technovýstřelky? Tady jsou rizika, na která můžete narazit Přečtěte si také:

Chcete nasazovat nejnovější technovýstřelky? Tady jsou rizika, na která můžete narazit

Nevýhodou je, že poskytování snadného přístupu k včasným a relevantním údajům je stále náročnější. „Navzdory masivním investicím je datové prostředí v podnicích stále příliš komplikované a rozprostřené mezi různými cloudy, aplikacemi, lokalitami, platformami a dodavateli,“ říká Nirmal.

V důsledku toho stále více manažerů IT hledá datové strategie, které jim umožní spravovat obrovské objemy různorodých dat umístěných v separátních systémech, aniž tím vzniknou potenciální problémy v oblasti rizik a dodržování předpisů. „Zatímco potřeba interního přístupu k datům roste, CIO musejí také držet krok s rychlým vývojem legislativního prostředí, například novými předpisy v oblasti umělé inteligence, o nichž se jedná v EU i USA,“ říká Nirmal.

3. Práce s externími daty nabývá na strategickém významu

Sdílení dat mezi obchodními partnery je stále jednodušší a mnohem více založené na spolupráci, poznamenává Mike Bechtel, hlavní futurista v poradenské společnosti Deloitte Consulting. „Při smysluplném využití nativně cloudových datových skladů a na ně napojených analytických platforem se začínají rýsovat zajímavé případy použití, kdy jsou podniky schopné propojit svá data s daty partnerů a vytvořit zcela nová – zpeněžitelná – digitální aktiva,“ říká.

soutez_casestudy

Co si přečtete v nejnovějším CIO BW 1/2023? Přečtěte si také:

Co si přečtete v nejnovějším CIO BW 1/2023?

Očekává, že dojde k zásadní změně ve sdílení externích dat. „Dlouhá léta se nahoře v zasedacích místnostech představenstev i dole v serverovnách mluvilo teoreticky o hodnotě všech těchto dat, ale jen někteří si uvědomovali, že schopnost data ekonomicky využít vyžaduje, aby byla pohotověji k dispozici. Podnik může mít petabajty zajímavých dat, ale pokud jsou zabetonované ve stárnoucím lokálním skladu, příliš toho s nimi nezmůžete.“

4. Datové architektury typu „fabric“ a „mesh“ na vzestupu

Technologie datových infrastruktur typu „fabric“ a „mesh“ mohou podnikům pomoci získat ze všech prvků IT prostředí maximální užitek, a to praktickým a použitelným způsobem. „Mnoho podniků stále využívá historická řešení, staré a nové technologie, zděděná pravidla, procesy, postupy nebo přístupy, ale zápolí s tím, že to vše musí začlenit do nové architektury, která umožňuje větší akceschopnost,“ říká Paola Saibene, hlavní konzultantka v IT poradenské společnosti Resultant.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku