Hlavní navigace

OSINT: Ušetřete peníze a ochraňte firmu!

9. 5. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Unsplash.com
OSINT neboli Open Source Intelligence. Pravděpodobně víte, co si lze pod tímto termínem představit, nebo jste o něm alespoň slyšeli. Pokud ne, vězte, že jste sami OSINT již mnohokrát v životě použili.

Vlastně jste se díky OSINT možná dostali i ke čtení tohoto článku. A vlastně tím, že ho čtete, OSINT právě provádíte. OSINT, neboli česky získávání informací z otevřených zdrojů, je každodenní součástí našich životů, ať už díky internetu v mobilu, počítačům, televizím nebo tištěným médiím.

Co to ten OSINT tedy je?

Chcete vědět, co dávají o víkendu v kině? Nebo si chcete koupit novou pračku a zjišťujete, která z nabízených má nejlepší parametry? Obvykle sáhnete po mobilním telefonu, otevřete internetový prohlížeč a do vyhledávače zadáte klíčová slova, o nichž jste přesvědčení, že vás dovedou k vyřešení problému – nalezení informace.

Představte si další situaci. Vaše dítě si přivede nového partnera a vás zajímá, co je ve skutečnosti zač. Na Facebooku naleznete jeho profil, odtud vás to zavede na jeho instagramový účet, zde najdete odkaz na web jeho vlastní firmy a takto pokračujete dál, dokud nedorazíte do „slepé uličky“ nebo nejste spokojení s nalezenými informacemi.

Uvedené příklady lze směle označit za OSINT neboli získávání informací z volně dostupných zdrojů. Vypadá to poměrně jednoduše a vy si teď možná říkáte, že to s trochou snahy dokáže dělat každý. OSINT sice není raketová věda, ale analytik nebo vyšetřovatel se zkušenostmi s OSINT dokáže pomocí speciálních technik nalézt na první pohled skryté informace nebo je nalézt na místech, kde byste je patrně nikdy nehledali.

Proč a kdy vaše firma potřebuje OSINT?

Důvod, proč by většina firem měla OSINT analytiky určitým způsobem využívat, je prostý. PENÍZE! Kvalitní OSINT analýza vám za velice přijatelné náklady dokáže v mnoha situacích ušetřit značné prostředky za případné škody způsobené vaší firmě. Zde je několik konkrétních příkladů, kdy zaměstnanec svou on-line aktivitou poškodil svého zaměstnavatele:

  • V roce 2017 policejní důstojník z Buffala Richard Hy publikoval pomocí účtu „Angry Cop“ selfie fotografii, kde ukazuje, jak krade kokain z místnosti, kde se skladují důkazy. Co na tom, že šlo jen o vtip – poškození reputace zaměstnavatele, porušení interních předpisů a okamžitá ztráta zaměstnání.
  • Ředitelka komunikace obrovské mediální skupiny IAC v roce 2015 před nástupem do letadla směřujícího do Jižní Afriky zveřejnila tweet: „Letím do Afriky. Doufám, že nedostanu AIDS. Dělám si srandu. Jsem bílá…“ V průběhu letu se její tweet stal trendem číslo jedna na celém Twitteru. Byla okamžitě propuštěna, ovšem poškození reputace společnosti bylo značné.
  • V roce 2009 nabídla společnost CISCO pracovní pozici ženě jménem Conner Riley. Ta tuto skutečnost sdílela na Twitteru s komentářem: „Cisco mi právě nabídlo práci. Teď musím zvážit, zda mi tučná výplata vyváží každodenní dojíždění do San José a nenávist ke své práci.“ Není divu, že nabídka na práci byla ze strany společnosti okamžitě stažena.
Petr Vancl Hochberger, TOVEK

Tyto příklady jasně ukazují, že zodpovědný zaměstnavatel by se měl zajímat o on-line aktivity svých současných, ale i budoucích zaměstnanců. Už i v našich končinách není zcela neobvyklá praktika, která přišla ze zahraničí. Společnosti zahrnují do pracovních smluv doložky, které se týkají on-line aktivit jejich zaměstnanců. V jakých situacích má tedy cenu využívat OSINT:

příloha_ovladnete_sva_data

  • Nábor zaměstnanců je naprosto ideální situace pro využití OSINT analytiky, která dokáže vyfiltrovat potenciálně problémové kandidáty.
  • Soustavné monitorování aktivit  zaměstnanců na sociálních sítích.
  • Analýza trhu před vstupem na nový trh.
  • Monitorování on-line aktivit současné konkurence.
  • Sledování politické situace a změn zákonů, jejichž změna může mít vliv na strategický plán společnosti. 

Příkladů by se dala nalézt celá řada a každý manažer si uvědomuje jejich důležitost. Podcenění toho, co se okolo vaší organizace děje na internetu, může mít v extrémních případech fatální následky pro existenci firmy. Internet a sociální sítě neodejdou, spíše naopak. Pokud ještě cíleně a koordinovaně nevyužíváte informace ve veřejném prostoru, je načase začít.

Autor: Petr Vancl Hochberger, TOVEK

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku