Hlavní navigace

Kancelář v oblacích: souboj Microsoftu a Googlu

2. 1. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Největší softwarové firmy světa, ale i spousta dalších prosazují poskytování svých produktů po internetu, přesněji řečeno prostřednictvím cloudu.

Ukažme si výhody nového způsobu využívání softwaru na příkladu kancelářských aplikací pořizovaných formou předplatného. Klasický způsob nákupu softwaru ve formě krabic (či obálek s licenčním klíčem) se pomalu stává minulostí. Zatímco některé softwarové firmy, jako třeba Google, s ním ani nikdy nezačaly, jiné se jej snaží ze své nabídky vymýtit. Například společnost Adobe nedávno přišla s oznámením, že její sada grafických aplikací Creative Suite bude od příští verze dostupná pouze formou předplatného služby Creative Cloud.

Microsoft je zatím trochu opatrnější. Ke své cloudové nabídce kancelářského softwaru ve formě služby Office 365 proto stále nabízí i klasickou „krabicovou“ alternativu (i když je v krabici už jen licenční klíč k softwaru, který si zákazníci musí sami stáhnout z internetu). Tyto licence ovšem Microsoft opatřil poměrně vysokou cenou, která nutí k zamyšlení, zdali se přece jen nevyplatí využít cloudovou nabídku…

Výhoda pro výrobce

Producenti softwaru mají samozřejmě své důvody, proč tlačí zákazníky do využívání aplikací prostřednictvím cloudu. Především tak získají předplatitele, kteří pravidelně, každý měsíc či rok, zaplatí částku podle počtu uživatelů, jež se softwarem pracují. To je jistě zajímavá alternativa k prodeji krabic, který je často jednorázový (s novým počítačem) a není vůbec jisté, zda-li se bude v dohledné době opakovat (třeba proto, že například podpora pro Microsoft Office 2003 skončí až v roce 2014, tedy po 11 letech od uvedení na trh).

Poskytování softwaru prostřednictvím cloudu má ovšem ještě další výhody pro své autory. Takový software totiž prakticky nelze využívat bez zaplacení – na rozdíl od krabicového softwaru si totiž lze jen těžko představit způsob, jak přenést programy na jiný počítač.

Stejně tak se eliminuje prodej použitého softwaru, ze kterého výrobce samozřejmě už nic nemá. Softwarové firmy tedy velmi rychle pochopily, kde jsou příležitosti pro zisky v době, kdy prodej nových počítačů nejenže stagnuje, ale rovnou klesá.

Na jedné lodi

Byli bychom ale velmi přísní, pokud bychom viděli přínosy v poskytování softwaru po internetu pouze na straně jeho výrobců. Ať už si firma zvolí jakéhokoli poskytovatele softwaru formou předplatného, může si být jistá hned několika zásadními výhodami.

Především je to samotný model poskytování programů na bázi počtu uživatelů. Firma tak může ze dne na den zvýšit počet počítačů vybavených potřebným softwarem a stejně jej pak snížit, když už nejsou potřeba. Platby za používaný software se tak namísto fixních nákladů na licence softwaru, který pak třeba ani nikdo nepoužívá, promítají do nákladů provozních, podobně jako je tomu u telekomunikačních služeb nebo třeba pohonných hmot. V každém případě odpadá počáteční jednorázová investice do licencí pro všechny uživatele.

V případě využívání softwaru prostřednictvím cloudu navíc organizace ušetří i na provozu firemní infrastruktury IT. Jde především o náklady na aktualizace a pořízení i správu serverové části softwarové infrastruktury. O vše se postará poskytovatel služby, a všichni firemní uživatelé díky tomu vždy pracují se stejnými, nejaktuálnějšími verzemi aplikací. Typickou vlastností cloudových aplikací je navíc i jejich dostupnost prostřednictvím internetového prohlížeče – z jakéhokoli počítače, tabletu nebo třeba smartphonu připojeného k internetu.

Souboj titánů

V letošním roce se naplno rozběhl boj o preferovaného dodavatele kancelářského softwaru prostřednictvím cloudu. V ringu se přitom střetává letitý matador Microsoft s nováčkem, který ovšem dokonale využívá své bohatší zkušenosti na poli internetu. Řeč je samozřejmě o střetu služeb Office 365 a Google Apps pro firmy.

Google vsadil na čistě internetový přístup ke kancelářským aplikacím, e-mailům a uživatelským datům a jeho nabídka je nanejvýš jednoduchá. Firmy mohou volit mezi základní verzí Google Apps s cenou 4 eura za uživatele měsíčně nebo variantou s lepšími možnostmi archivace firemních dat za dvojnásobek (8 euro měsíčně). Nabídka Microsoftu je mnohem rozmanitější – předplatné Office 365 začíná na 3,30 eura měsíčně za hostovaný e-mail na vlastní doméně a končí na 19 eurech měsíčně za nejlépe vybavenou verzi se všemi funkcemi, určenou pro velké podniky. Od varianty Small Business Premium za 12,80 eura měsíčně obsahuje předplatné Office 365 i kompletní sadu kancelářských aplikací k instalaci do počítače.

soutez_casestudy

Pokud bychom srovnali verze, dostupné v obou případech za 4 eura za uživatele na měsíc, dojdeme k více shodám než jen cenovým. U Google Apps i Office 365 budou mít firemní uživatelé k dispozici 25GB e-mailové schránky na vlastní doméně, internetové verze kancelářských aplikací pro zpracování dokumentů, tabulek či prezentací a funkce na týmový chat či video- a telekonference. U Microsoftu je ovšem předplatné Small Business (za zmíněná 4 eura měsíčně) omezeno na nejvýše 25 uživatelů v rámci jedné organizace. Jak Microsoft, tak i Google přitom u všech variant svých cloudových služeb ručí za dostupnost na úrovni 99,9 % a nabízí nepřetržitou technickou podporu po telefonu. Ovšem tam, kde nabídka Google Apps končí, varianty Office 365 teprve začínají.

→ Pokračování: Když pracujete off-line

Byl pro vás článek přínosný?