Hlavní navigace

Desatero chyb začínajících ředitelů a jak se jich vyvarovat

9. 11. 2022
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Od snahy změnit příliš mnoho po podceňování politické povahy role. IT lídři a poradci poskytují přehled o tom, co nejčastěji podráží nohy začínajícím CIO.

Nováčci v roli CIO mají spoustu průvodců, bílých knih a blogů, které jim pomohou připravit se na úspěch od prvního dne, protože prvních 100 dní v nové vedoucí roli je rozhodujících.

Ale teorie může nového lídra vytvořit jen částečně. Právě praxe je způsob, jak se tvoří lídři, a jak každý, kdo prošel tímto náročným procesem, ví, první měsíce v práci CIO budou pravděpodobně plné chyb.

Abychom doplnili váš návod k tomu, co dělat jako nový vůdce, považovali jsme za důležité informovat vás o chybných krocích, které vás s největší pravděpodobností podrazí. Za tímto účelem jsme oslovili půl tuctu zkušených CIO a výzkumníků, abychom se podělili o to, co zjistili jako nejčastější chyby, které začínající CIO dělají – a jak se těmto chybám vyhnout.

Zde je jejich 10 nejčastějších odpovědí.

Snaha změnit příliš mnoho příliš rychle

Změna je pro CIO nejvyšší prioritou. Podle zprávy CIO.com State of the CIO za rok 2022 celých 84 % IT lídrů říká, že CIO jsou stále více považováni za tvůrce změn a za lídry v obchodních a technologických iniciativách. To, jak říkají zkušení IT lídři, může vyvinout velký tlak na nové CIO, aby přišli a zatřásli zavedenými pořádky.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Takový přístup však může být chybou, říká Joel Schwalbe, CIO společnosti Transnetyx, a poznamenává, že začínající IT lídři jsou často v pokušení realizovat příliš mnoho změn najednou.

„CIO-začátečníci touží udělat dobrý dojem, ale to vede k potenciálním výzvám. Organizace jsou schopny absorbovat pouze určité množství změn. Nastavení realistických očekávání je proto pro úspěch nováčka v roli CIO zásadní,“ říká.

Snaha udržet všechny na výplatní pásce

Brian Jackson, ředitel výzkumu v praxi CIO v Info-Tech Research Group, studoval, jak CIO zvládají prvních 100 dní v této roli, a zjistil, že mnoho nových IT šéfů si myslí, že není potřeba uklízet.

„Předpokládají, že neexistuje nikdo, kdo by si zasloužil být vyhozen, ale někdy tomu tak skutečně je,“ říká Jackson.

Uzávěrka nominací do TOP IT osobností se blíží. Pošlete nám svůj tip Přečtěte si také:

Uzávěrka nominací do TOP IT osobností se blíží. Pošlete nám svůj tip

Chápe impuls k udržení statu quo, pokud jde o zaměstnance. Noví manažeři obecně a ti, kteří do své role přicházejí poprvé, obzvláště nechtějí, aby propouštění bylo mezi jejich prvními kroky, říká. Ale často je to nezbytný krok, který je třeba udělat.

„Není to o tom přijít a říct si: ‚Někoho vyhodím‘,“ říká. Spíše je to uznání, že pokud je v týmu toxická osobnost, musí pryč. „To je vaše práce vůdce. A pokud to necháte odležet příliš dlouho, situace se ještě zhorší a budete si přát, abyste to udělali mnohem dříve.“

Neschopnost včas posoudit kulturu

Většina ředitelů IT pravděpodobně slyšela, že „kultura snídá strategii“, což je známý citát od guru managementu Petera Druckera. Podle výzkumníků i zkušených CIO si však nováčci v roli CIO tuto zprávu často neberou k srdci.

„Jednou z chyb začátečníků je, že skutečně nerozumějí svému podniku, kultuře a organizační struktuře,“ říká Richard A. Hook, výkonný viceprezident a CIO Penske Automotive Group a CIO Penske. „Každý se zaměřuje na svůj stodenní plán, ale realita je taková, že tempo tohoto plánu a složení se bude mezi organizacemi lišit. Než začnete příliš agresivní přístup, poznejte své kolegy, jejich týmy, svůj tým a celkovou organizaci. Organizace nakonec vyhrávají s těmi nejlepšími lidmi, takže se ujistěte, že znáte své týmy a do hloubky rozumíte podniku, než budete jednat příliš tvrdě.“

Jackson souhlasí a říká, že noví manažeři by měli už na počátku posoudit kulturu svého oddělení a celkovou kulturu organizace. Vysvětluje, že to lídrům umožňuje, aby věděli, jak se přizpůsobit a změnit, aby se mohli co nejúčinněji pohybovat vpřed.

Šestero nejpřeceňovanějších IT technologií Přečtěte si také:

Šestero nejpřeceňovanějších IT technologií

„Existují různé styly vedení a všechny mohou být stejně platné, ale kultura vaší organizace bude určovat, co funguje,“ vysvětluje. „A pokud to není kultura, kterou byste preferovali, pak máte dost práce. Existují způsoby, jak změnit kulturu a přimět lidi, aby se chovali jinak.“

Podceňování lidské (a politické) části práce

Vedoucí pracovníci a členové představenstva nyní uznávají technologii jako nedílnou součást podnikání a stále více přispívají – a dokonce vedou – k technologickým rozhodnutím.

Vezměme si například zjištění z výzkumu poradenské společnosti v oblasti technologií Gartner. Zjistilo se, že 53 % organizací, které se průzkumu účastnily, uvedlo, že jejich ředitelé patří mezi hlavní subjekty s rozhodovací pravomocí v oblasti investic do nových technologií, přičemž jsou hned za jejich CIO a hlavními technologickými řediteli. Gartner také zjistil, že 74 % nákupů technologií je alespoň částečně financováno obchodními jednotkami mimo IT, přičemž pouze 26 % investic do technologií financuje výhradně IT.

To nemusí být novinkou pro většinu ředitelů IT, kteří již dlouho mluvili o partnerství se svými kolegy z obchodních jednotek při vývoji plánu IT. Přesto noví CIO někdy stále podceňují kritickou důležitost budování vztahů, důležitost přesvědčování a umění ovlivňovat.

„CIO-začátečníci podceňují vnitřní politiku zapojenou do role na nejvyšší podnikové úrovni. Často existují skryté agendy a iniciativy, které se neobjevují v oficiální firemní strategii,“ říká Jeff Stovall, průmyslový výkonný ředitel společnosti Oracle a bývalý CIO pro město Charlotte.

Schwalbe uvádí podobný postřeh: „Práce CIO je práce s lidmi, PR a marketingem. Někteří začínající CIO se mohou domnívat, že jde o technologickou práci, ale tak tomu není.“

Posuzování pouze „vnitřní krajiny“

CIO jsou vedoucí pracovníci a jako takoví musí jednat. Ale je tu křivka učení a Jackson říká, že jeho výzkum ukazuje, že mnoho začínajících CIO nedokáže prostudovat vnější prostředí, ve kterém jejich organizace působí, i když je to klíčová odpovědnost pro jakoukoli pozici na nejvyšší úrovni vedení.

„Noví CIO jsou často tak soustředění, že mají tunelové vidění,“ říká. Jistě, jsou zaneprázdněni učením se o své organizaci, setkáváním se s kolegy z nejvyššího vedení a hodnocením svého IT týmu.

V databázích ročně zpracováváme miliardy záznamů, říká v podcastu CIO Ochranného svazu autorského Miroslav Slavík Přečtěte si také:

V databázích ročně zpracováváme miliardy záznamů, říká v podcastu CIO Ochranného svazu autorského Miroslav Slavík

„To je všechno pochopitelné. Ale můžete se natolik soustředit [vnitřně], že klapky na oči jsou obráceny i na vnější prostředí. Ale jako vedoucího pracovníka je nyní také vaším úkolem znát své konkurenty, být si vědom toho, co dělají a jaké technologické odlišnosti používají k vytvoření konkurenční výhody.“

Jackson doporučuje CIO připojit se k průmyslovým asociacím, budovat jejich profesní sítě a účastnit se akcí pro vedoucí pracovníky. Získáte tak přehled o trhu, odvětví a strategii IT.

Skok dopředu, aniž by se nejprve dívalo a poslouchalo

Podobně Hillary Rossová, vedoucí partnerka a vedoucí IT praxe ve WittKieffer, poradenské firmě pro výkonné vyhledávání a vedení, říká, že noví CIO mohou být v pokušení vrhnout se přímo do své práce, aniž by dobře rozuměli vodám, do kterých míří.

„Abyste byli úspěšní, chcete se naučit, co funguje a co ne, jak ovlivnit změny ve vaší nové organizaci,“ říká. „Proto je důležité, aby nový CIO naslouchal, učil se a teprve pak vedl.“

Rossová vysvětluje, že to, že si na tohle udělají čas, umožní CIO odhalit slabá místa v organizaci, s jistotou stanovit priority projektů a identifikovat kolegy a zaměstnance, kteří by mohli být silnými zastánci IT agendy.

Budování vztahů pouze na nejvyšší úrovni

Další chyba, kterou někteří začínající CIO dělají: mluví pouze s nejvyšším vedením.

Rossová říká, že všichni noví vedoucí pracovníci by měli „obcházet [firmu] a mluvit se všemi úrovněmi organizace. Je důležité vyjít ven a mluvit se všemi, abyste se dozvěděli, co všichni potřebují a co si myslí, že je opravdu důležité.“

To zahrnuje přední pracovníky a zaměstnance back-office ve financích, účetnictví, marketingu a tak dále. „I to jsou vaši zákazníci,“ dodává Rossová.

Vyšel magazín CIO BW 5/22 Přečtěte si také:

Vyšel magazín CIO BW 5/22

Noví CIO by také měli upřednostňovat budování vztahů se svými IT distributory a dodavateli, říká Ross a dodává, že ti nakonec mohou patřit mezi největší přispěvatele do vašeho IT oddělení (a IT rozpočtu).

Přehlížení procesu a samotných technologií

CIO vědí, že jde o lidi, procesy a technologie. Zatímco se ale noví CIO seznamují se svými výkonnými kolegy a mluví s ostatními v rámci celé organizace, měli by také studovat procesy a technologie, které pohánějí IT i větší podnik jako celek.

Přesto Rossová říká, že noví IT šéfové někdy práci přehlížejí. „Je důležité zjistit, co funguje, jak se věci dělají a jestli jsou to správné věci,“ uvádí.

Rossová tvrdí, že pro nového CIO je nutné toto všechno zjistit. Zvažte například, co se stane, když se novému řediteli IT nepodaří provést hluboký ponor do technologického balíku, který zdědil.

„Některé věci mohou být křehké a fungují jen s odřenýma ušima. CIO musí přijít a posoudit stav technologií. U některých věcí se může zdát, že fungují, ale ve skutečnosti tomu tak není,“ říká Rossová.

Noví CIO, kteří takové problémy už na začátku přehlédnou, pravděpodobně neudělají pozitivní dojem.

Jít na to sám

Studie neustále zjišťují, že mentoři účinně pomáhají svěřencům dělat věci lépe a dosahovat svých cílů. Jedna studie mentorství na pracovišti z Olivet Nazarene University zjistila, že 76 % z 3 000 dotázaných profesionálů považovalo přítomnost mentora za důležitou nebo velmi důležitou, ale méně než polovina byla v té době skutečně zapojena do mentorského vztahu.

Rossová říká, že jednotlivci, kteří se přesunou na novou pozici, mohou mít obrovský prospěch z toho, že mají mentora, ale – jak ukazuje průzkum – příliš mnoho jich mentora nehledá. Doporučuje, aby noví CIO určili zkušeného IT lídra, který by se ujal této role, což jim poskytne „někoho, komu zavolat, abyste získali upřímně míněnou radu a poučení“.

Létání sólo

CIO potřebují nejen mentory; potřebují spojence. Říká to Greg Layok, který jako řídící partner v poradenské firmě West Monroe a vedoucí její technologické praxe radí CIO. „Už mnohokrát jsem viděl, jak v tomhle noví CIO selhali,“ říká.

Začínající CIO však často mívají dojem, že uspějí tím, že přinesou nejlepší technologii a nasadí špičková řešení, říká Layok. Nedokážou však pochopit, že „pokud s sebou na cestu nevezmou všechny, pak by jejich dobré nápady mohly být vnímány jako špatné nápady a lidé s nimi nebudou spolupracovat na tom, aby vytvořili správné řešení způsobem, který přinese nejvyšší přidanou hodnotu.“

Říká, že noví CIO mohou svým novým organizacím přinášet skvělé nápady a že tyto nápady mohou být skutečně potřeba k tomu, aby se tyto organizace posunuly vpřed. Ale tito CIO si neuvědomují, že potřebují přesvědčit ostatní, že jejich nápady sníží riziko, zkrátí dobu uvedení na trh, zvýší ziskovost nebo jiným způsobem přinesou podniku hodnotu.

Pište pro CIO Business World

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři CIO BW?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu. Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

„CIO, kteří jsou v této pozici poprvé, ale kteří vyrostli ve velmi vyspělých organizacích, by to mohli udělat dobře, ale mnoho dalších může [jen] předpokládat, že si organizace hodnotu skutečně uvědomuje,“ říká Layok a dodává, že noví CIO musí pracovat na na snaze přimět kolegy, aby podpořili jejich vize.

Poznamenává, že všichni manažeři chtějí ukázat svůj strategický dopad na podnikání, ale pro CIO je to obzvláště náročné a důležité, „protože IT nemůže být úspěšné v dnešním světě tím, že bude v silu.“

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.