;
Hlavní navigace

Citrix Synergy 2012: Od virtualizace ke cloudovým platformám

16. 10. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: © ra2 studio - Fotolia.com
Velká očekávání, která byla vkládána do masivního nástupu desktopové virtualizace, zůstávají zatím nenaplněna, společnosti Citrix se ale daří nacházet řadu nových příležitostí v „oblacích“.

V dubnu oznámil Citrix poměrně solidní výsledky za první kvartál – nárůst obratu o zhruba 20 procent a solidní cash flow jsou obvykle signálem k akvizicím, což se potvrdilo již na začátku dubna, když společnost oznámila akvizici Podia, softwaru pro skupinovou spolupráci a řízení projektů (Citrix se doposud v oblasti skupinové spolupráce zaměřoval spíše na komunikaci v reálném čase). Podio a oblast spolupráce vůbec tak patřily mezi hlavní témata letošní Synergy – spíše než obsáhlý výklad a popis vám doporučíme vyzkoušet si skvělé Podio v praxi (www.podio.com), pro týmy do pěti osob je k dispozici zdarma.

Další významnou novinkou ohlášenou počátkem dubna bylo opuštění OpenStack a přechod na open source CloudStack OS, který je součástí Apache Software Foundation. Není divu, že i to patřilo mezi klíčová témata letošní Synergy – CloudStack využívají Amazon Web Services a při využití stejných API Citrix nabídne zákazníkům snadnou propojitelnost a kompatibilitu právě s AWS.

Mezi novinkami očekávanými již předem byly i první reálné produkty založené na „HDX on a Chip“, tedy hardware pro supertenké klienty, který byl ohlášen vloni na evropské Synergy v Barceloně. Prvním předvedeným produktem byl HP Zero Klient typu „vše v jednom“, který integruje úsporné LCD a tenký klient s hardwarovým HDX – celé zařízení je přitom možné napájet po síťové infrastruktuře (PoE – Power over Ethernet). Objevovat se ale budou i jiné typy zařízení, jako jsou kiosky či IP telefony.

Další útok na Dropbox

Zdá se, že nejen VMware, ale i Citrix (a řada dalších) vidí velkou příležitost v nabízení služeb „osobních a týmových cloudů“ – tedy alternativ k populární službě Dropbox, ovšem s možností nastavení pravidel a správy na „podnikové“ úrovni. Byla proto představena řada vylepšení, kterých dosáhla služba ShareFile, jež nabízí funkci personálního cloudu (tedy sdílení dat mezi zařízeními uživatele) a sdílení dat s dalšími uživateli – například v rámci pracovních týmů, s kontraktory či obchodními partnery.

ShareFile získal Citrix v říjnu minulého roku – jde o službu, která byla od svého založení v roce 2005 zaměřena primárně na firemní zákazníky a v současné době má zhruba 4,5 milionu uživatelů a 20 tisíc platících firemních zákazníků. (Pro srovnání, nejpopulárnější Dropbox, který se ale nezaměřuje výhradně na firemní klientelu, měl na sklonku minulého roku přes 50 milionů uživatelů).

Otázka, kde se firemní data v rámci služeb, jako je ShareFile (či Dropbox), skutečně nacházejí, je pro řadu institucionálních zákazníků klíčová s ohledem na legislativu regulující pohyb citlivých údajů a ochranu osobních dat. Nová funkce Storage Zones, kterou Citrix představil, umožňuje zákazníkům, aby si v případě ShareFile nastavili, zda mají být data ukládána na jejich vlastní infrastruktuře (privátním cloudu) nebo v rámci cloudového úložiště Citrixu na konkrétních lokalitách v různých částech světa, případně kombinaci obojího – a to buď s ohledem na legislativní požadavky, nebo na optimalizaci výkonu, tedy rychlosti, s jakou jsou data z různých lokalit dostupná.

ShareFile navíc nabízí pokročilé nástroje pro bezpečné sdílení a správu dat na různých typech mobilních zařízení, integraci s MS Outlook a nově také s dalšími produkty Citrixu – zejména platformou pro spolupráci Podio či s Cloud Gateway 2, což usnadňuje nasazení ShareFile coby celopodnikového řešení ve velkých organizacích. Nová aplikace pro iPad pak nabízí podporu několika ShareFile účtů a především pokročilé zabezpečení podnikových dat, u nichž je možné nastavit „expiraci“, sledovat nakládání s nimi a další funkce (nová aplikace je dostupná v app storu od konce května).

Project Avalon

„Dřívější pravidla se dnes stávají výjimkami a tehdejší výjimky jsou novými pravidly,“ připomněl Templeton vtipnou poučku, s níž před časem jeho společnost přišla. O co jde? Zatímco dříve jsme chodili „sedět“ do kanceláře, dnes je přirozené být mobilní a takříkajíc „fungovat“ kdekoliv – ať už jde o komunikaci nebo možnost pracovat. Pro stále větší počet lidí se „sezení“ v kanceláři stává výjimečnou situací.

Když jsme před deseti lety nastoupili do práce, bylo běžné, že jsme nafasovali firemní PC (ti šťastnější notebook). Dnes je stále obvyklejší, že lidé pracují na svých vlastních zařízeních – a nemusí jít jen o kontraktory či konzultanty. Mohou si tak vybrat přístroj, který jim ideálně vyhovuje – pokud firma používá virtualizační technologie, není problém bezpečně přistupovat ze soukromého PC, notebooku či tabletu k podnikovým informacím a citlivým datům.

Data, která dříve putovala výhradně po pevných firemních sítích, dnes putují přes bezdrátové spoje a veřejným internetem (v ideálním případě pochopitelně adekvátně zabezpečena) a používání aplikací či služeb hostovaných ve „veřejných“ cloudech (případně v důsledně oddělených virtuálních privátních) se stává běžným.

Díky tomu tam, kde dříve fungovaly monolitické systémy a obchodní strategie, se dnes mnohem lépe daří malým (ovšem propojitelným) systémům a obchodu založenému na menších transakcích, větší dynamice a mikroekonomických prvcích. Rozsáhlá aplikační řešení tak nahrazují spíše app obchůdky – jak ty velké, jež provozují Apple či Google, tak malé privátní, které si budou pro své potřeby sestavovat podniky či poskytovatelé.

Výjimka z pravidla, nebo z výjimky?

Představení projektu Avalon, které bylo bezpochyby hlavním oznámením prvního dne Synergy, se v kontextu předchozích myšlenek může zdát poněkud zvláštní. Jde totiž o koncept integrující vše v oblasti privátních a veřejných cloudů, virtualizace aplikací a desktopů, spolupráce a sdílení dat, který Citrix zákazníkům nabízí. Příslibem Avalonu je možnost nasazovat aplikace a desktopy jako skutečnou cloudovou službu – na různých infrastrukturních službách (Amazon, Microsoft či libovolný cloudstack poskytovatel), na libovolných hypervizorech (Xen, HyperV, ESX) s možností skládat služby z více lokalit pro více zákazníků současně se samoobslužným portálem, s podporou funkcí, jako jsou migrace, drain či burst do/z privátních a veřejných cloudů a otevřeným cloudovým API pro další rozšiřitelnost. V neposlední řadě by Avalon měl zahrnovat i integraci do CloudPortal pro plnou automatizaci, podporovat ShareFile pro sdílení dat a CloudBridge pro konektivitu. Rozhraní (front-end) by pak mělo využívat NetScaler a CloudGateway pro vytváření podnikových app storů.

Na první pohled to může vypadat, jako když pejsek a kočička pekli dort (dali tam všechno), nicméně pravdou je, že velcí zákazníci skutečně potřebují řešení, jež je neomezuje jen na určitý hypervizor či poskytovatele infrastrukturních služeb, a které umožní efektivní automatizaci a škálování.

ICTS24

Je možné, že právě takovéto ucelené řešení by se mohlo stát platformou pro skutečně masivní nástup DaaS (Desktop as a Service), fenoménu, od něhož si analytici Gartneru či IDC před lety mnoho slibovali a který se prozatím neprosadil.
V rámci kulatého stolu jsme se zeptali Marka Templetona, jaké jsou podle něj příčiny výrazně pomalejšího nástupu virtuálních hostovaných desktopů (respektive DaaS) a zda by právě projekt Avalon mohl přinést výraznější posun. Podle Templetona je v současné době poskytováno zhruba 250 až 300 tisíc účtů DaaS skrze partnery a providery, rozhodně tedy nejde o miliony či desítky milionů, které analytici již pro letošní rok očekávali. Příčiny podle něj ale nejsou technické, spíše psychologické – řada podniků raději virtualizaci desktopů zvládne sama a reálná poptávka po těchto službách je poměrně malá. Problémem zůstává i licenční politika pro desktopové operační systémy Microsoftu.

Zda bude celek více než součet všech částí, ukáže až čas – koneckonců Avalon není produkt, ale projekt. V rámci letošní americké Synergy byla pochopitelně oznámena řada dalších novinek týkajících se tradičních produktů, jako jsou XenClient, XenDesktop či GoToMeeting.