Hlavní navigace

Umělá inteligence se prosazuje už i v menších firmách

29. 6. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Jakkoliv může umělá inteligence stále evokovat něco vzdáleného, futuristického a nedostupného, ve skutečnosti už se systémy využívající umělou inteligenci prosazují napříč trhem, a to i v malých českých firmách. Nejde přitom o chytré roboty nebo virtuální pracovníky za miliony, ale drobné počítačové programy či aplikace, které se samy učí a automatizují rutinní práci.
Doba čtení: 4 minuty

Jednou z firemních činností, kterou zatěžuje obrovský podíl rutinní práce, je účetnictví – respektive fakturace. Například při příjmu faktur musí fakturant nebo fakturantka každý doklad vzít do ruky, ověřit jeho oprávněnost, zkontrolovat formální náležitosti, nechat ho schválit u nadřízeného a následně ručně přepsat do účetního nebo podnikového systému, kde dojde k jeho zaúčtování.

Zpracování jedné přijaté faktury dotyčné osobě zabere průměrně 10–15 minut, některé firmy takto zpracovávají stovky nebo i tisíce dokladů měsíčně. Jde přitom o práci s minimální přidanou hodnotou, kterou z velké části dokáže obstarat robot. A čím dál více firem si to začíná uvědomovat.

Software, který automaticky vyčte údaje z faktury

I proto dnes na trhu existuje software k automatickému zpracování faktur, který přijatou fakturu takzvaně vytěží – vyčte z ní údaje, po odsouhlasení je odešle nadřízenému ke schválení a následně připraví na export do účetního nebo podnikového systému. Fakturant nebo fakturantka v tu chvíli zastává pouze roli kontrolora, který zběžně ověřuje, zda systém vyčetl údaje z faktury správně.

„Dříve jsme jednu fakturu zpracovávali průměrně čtvrt hodiny, teď to stíháme za pět minut. Ušetřili jsme díky tomu od­hadem 60 hodin práce fakturantky měsíčně,“ přibližuje svou zkušenost hlavní účetní Iva Šmerdová z firmy MoroSystems, která pro automatizaci zpracování faktur využívá řešení iNVOiCE FLOW od společnosti GRiT.

Jelikož jsou podobná řešení poháněna umělou inteligencí, sama se v čase učí. První týdny po zavedení je vhodné vyčtené údaje z faktur poctivěji kontrolovat, postupně je ale software čím dál přesnější. To potvrzuje například hlavní účetní firmy Smart Comp. (internet NETBOX či televize Kuki) Šárka Pavelková, podle které se „úspěšnost systému viditelně zlepšuje“, a firma dokonce zvažuje, že ruční kontrolu úplně zruší.

Umělá inteligence za několik tisíc korun

Zmíněný software pro automatizaci příjmu faktur si přitom může dovolit takřka každá firma. Jeho implementace stojí řádově desítky tisíc korun, následný provoz jednotky tisíc korun měsíčně. Řešení se tak nejvíc vyplatí firmám zpracovávajícím 100 a více přijatých faktur měsíčně, případně organizacím, které trápí velmi dlouhý schvalovací proces a zpracování jedné faktury trvá neúměrně dlouho. Návratnost investice je ve většině takových společností otázkou měsíců.

Výpočet návratnosti investice je poměrně jednoduchý – stačí spočítat, kolik tisíc měsíčně stojí práce fakturanta nebo fakturantky, kteří jen rutinně kontrolují a přepisují přijaté faktury do systému.

Výše zmíněná firma MoroSystems po zavedení softwaru šetří 60 hodin práce fakturantky měsíčně. Při průměrné mzdě fakturantky 27 625 Kč měsíčně (to znamená v nákladech firmy přibližně 230 Kč/h) dělá měsíční úspora přes 13 000 Kč. Za iNVOiCE FLOW firma platí nižší jednotky tisíc, investice se jí tak vrátí v řádu měsíců.

Strach o práci mít nikdo nemusí

Objektivní přínosy podobných systémů nicméně v některých organizacích vyvažuje strach – strach z nové technologie, nebo ještě hůře z toho, že někteří lidé kvůli tomu přijdou o práci. „V některých firmách jsme byli svědky hysterických scén, kdy fakturantky při prezentaci nadávaly a vyhrožovaly, že nic takového rozhodně používat nebudou,“ říká obchodní zástupce Pavel Janyška z GRiT. Nakonec to ale podle Janyšky nebývá tak dramatické, fakturantky si na systém zvyknou, a časem si jej dokonce pochvalují.

Dosavadní zkušenosti navíc naznačují, že firmy po zavedení systému nepropouštějí, ale spíše hledají fakturantkám zajímavější práci s vyšší přidanou hodnotou. A to ve výsledku pomůže organizaci i samotnému zaměstnanci. Robotické technologie totiž trh práce jednou nevyhnutelně ovládnou – a je lepší se na to připravit už teď.