Hlavní navigace

Tucet chyb při hledání zaměstnání, které byste neměli udělat

17. 4. 2023
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Získání vedoucí role vyžaduje přípravu. Nenechte se zatratit kvůli nováčkovským životopisům, pohovorům nebo chybám při budování kariéry CIO. Náboroví experti až příliš často vidí, že to dělají i zkušení IT lídři.

Možná si myslíte, že IT lídři na vyšší úrovni mají patent na umění získávat pracovní místa. Koneckonců, částečně takto dosáhli tak vznešených výšin, že ano?

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Ale to byste se mýlili. Ředitelé informačních technologií, viceprezidenti, ředitelé – všichni dělají podobné chyby, když právě loví práci, říkají zkušení náboráři. Ty dvě nejčastější a nejzákeřnější jsou ty, že během pohovoru příliš mluví, a dále životopisy, ve kterých se buďto příliš vychloubají, nebo které pokračují a pokračují a pokračují a nemají konce.

„Naším rekordem byl 55stránkový životopis,“ říká Judy Kirbyová, generální ředitelka Kirby Partners, společnosti zabývající se vyhledáváním vedoucích pracovníků. „Ani jejich matka to nebude číst.“

Zde je pohled na dvanáct běžných chyb, kterých se i zkušení IT lídři dopouštějí, když chtějí získat nová pracovní místa. Alespoň podle odborníků, kteří mohou pomoci.

Co se dozvíte v článku
  1. Příliš grandiózní
  2. Neschopnost doložit své tvrzení
  3. Volba „já“ před „my“
  4. Nepochopení toho, co dělá dobrý rozhovor
  5. Přehlížení síly praxe
  6. Nevidíte se objektivně
  7. Nedostatek předvídavosti
  8. Chybějící znalosti v oblasti technologií
  9. Nerespektování popisu práce
  10. Ztráta kontroly nad detaily sociálních sítí
  11. Neschopnost číst situaci
  12. Nevyužívání vlastní sítě

Příliš grandiózní

Charley Betzig, výkonný ředitel Heller Search Associates, zaznamenal v minulém roce dva kandidáty, kteří přišli o příležitosti kvůli příliš velkolepým životopisům. „Byli to skvělí kandidáti a udělali jsme, co bylo v našich silách, abychom se s nimi pokusili spolupracovat na přepsání jejich životopisů.“ Oba odmítli.

Betzig navrhuje, abyste se místo toho drželi faktů a udržovali svůj životopis „čistý“ tím, že se vyvarujete trendového designu a nekonvenčních fontů.

Vyřešte produktivitu hybridních modelů práce Přečtěte si také:

Vyřešte produktivitu hybridních modelů práce

Své patenty a publikované dokumenty vložte až na konec svého životopisu a těmito informacemi nezačínejte, říká Betzig. „Zaměstnavatelé se o to opravdu nezajímají,“ dodává.

Neschopnost doložit své tvrzení

Kromě toho, že svůj životopis udržíte v přiměřené délce, ujistěte se, že obsahuje konkrétní úspěchy. „Jsem vizionářský inovátor“ pro nikoho, kdo se chce dozvědět o vašich pověřeních, mnoho neznamená. (Co jste inovovali? Jakým způsobem to bylo vizionářské?) Místo toho mluvte o tom, co váš tým vyrobil a jak přesně to vaší společnosti pomohlo vytvořit nový produkt, ušetřit peníze nebo čas, generovat příjmy nebo vstoupit na nový trh.

Ukažte, nejen vyprávějte, jak jste čelili konkrétním výzvám, ať už strategickým nebo provozním.

Volba „já“ před „my“

Podobně jako v případě grandióznosti příliš mnoho IT lídrů zapomíná, že vedení je často více o týmových úspěších než o osobních poctách.

Jak ve vašem životopise, tak během pohovorů personalisté zdůrazňují, ať se zaměříte na ‚my‘, nikoli ‚já‘. Nikdo nechce najímat někoho, kdo vysává všechen kyslík z místnosti nebo s ostatními nevychází dobře. Ujistěte se, že sdílíte zásluhy s ostatními ve vašem týmu a nemluvte nesmysly o žádné společnosti nebo osobě, pro kterou jste pracovali.

Nepochopení toho, co dělá dobrý rozhovor

Během rozhovoru odpovězte na otázky co nejstručněji. Pamatujte, že zde nejste těmi, kdo řídí; tím je zde tazatel. „Buďte nejprve posluchačem,“ říká Betzig. „Ujistěte se, že jde o rozhovor; naslouchejte a reagujte.“ Říká, že kandidáti jsou často tak nadšení z účasti na pohovoru – nebo chtějí sdělit všechny své zkušenosti během vyhrazeného času – že „jenom mluví a mluví“.

Komerční kvantové sítě jsou o kousek blíže reálnému nasazení Přečtěte si také:

Komerční kvantové sítě jsou o kousek blíže reálnému nasazení

Odolejte tomuto impulsu a každou svou odpověď omezte maximálně pěti minutami. Nedávno jsme „měli chlapa, o kterém jsme si mysleli, že se [k té práci] skvěle hodí,“ říká Betzig. Měl kvalifikaci a byl místním kandidátem na tuto roli. Nájemní společnost však oznámila, že během hodinového pohovoru mu mohli položit pouze tři otázky, protože tolik mluvil.

„Bylo pro ně těžké si představit, že by tuto osobu postavili před své manažery,“ vysvětluje Betzig s tím, že o dalším rozhovoru s ním neuvažovali.

Přehlížení síly praxe

Pokud pracujete s výkonným náborovým pracovníkem, tato firma s vámi pravděpodobně provede alespoň jeden falešný pohovor a natočí vás na video. „To může být zážitek vedoucí k velkému vystřízlivění, vidět sám sebe v akci," říká Kirby. Náborový pracovník vám dá tipy, jak zlepšit své dovednosti při pohovorech a svůj životopis, protože koneckonců dostane zaplaceno, pokud tuto roli získáte, od společnosti, která práci zveřejnila. Je moudré dát na jeho rady.

A pokud po prvním pohovoru zklamete, často můžete od náborového pracovníka získat zpětnou vazbu, kterou byste nemohli získat přímo od náborového manažera kvůli domnělým nebo skutečným právním omezením.

Pokud hledáte práci bez pomoci náborového pracovníka, Kirby navrhuje, abyste si přesto pozvali důvěryhodného přítele nebo kolegu, aby udělal falešný rozhovor – a natočte jej. Zkontrolujte, zda projevujete nadšení pro práci, aniž byste se projevovali přehnaně, a ujistěte se, že na otázky odpovídáte stručně a bez přemýšlení.

Nevidíte se objektivně

Strávit 20 let nebo déle ve stejné společnosti nemusí být nutně vnímáno tak příznivě jako dříve, říká Shawn Bannerji, vedoucí partner pro datovou, digitální a technologickou praxi ve společnosti Caldwell. Kdysi se to považovalo za znamení loajality vydržet tak dlouho. Ale v dnešní době může být negativní zůstat na stejném místě po celá desetiletí.

Co by měl CIO vědět na začátku kariéry? Přečtěte si také:

Co by měl CIO vědět na začátku kariéry?

Otázkou je, zda člověk, který byl tak dlouho ponořen do stejné kultury, „může být úspěšný mimo normy této konkrétní organizace,“ říká Bannerji. Mnoho tradičních lídrů ve svých příslušných odvětvích – jako GE, IBM, Morgan Stanley a P&G – má nastaveno několik systémů a procesů, aby zajistili úspěch svých zaměstnanců, vysvětluje.

Po tak dlouhé době na jednom místě mohou IT lídři možná úspěšně přenést své odborné znalosti a dovednosti do jiné organizace nebo odvětví. Někteří náboroví manažeři se však domnívají, že tato kategorie kandidátů by měla „jít někam jinam a nejprve to dokázat, a pak je najmu,“ říká Bannerji.

Pokud zjistíte, že se po dlouhém působení v jedné společnosti – myšleno cokoliv nad sedm let – chcete posunout dál – věnujte čas přemýšlení, jak přesně jsou vaše dovednosti přenositelné. A ujistěte se, že se to odráží jak ve vašem životopisu, tak na pohovorech.

Nedostatek předvídavosti

IT lídři, kteří chtějí dále budovat svou kariéru, musejí zaujmout přístup úspěšných hráčů kulečníku a myslet alespoň dva kroky dopředu. Kde jste ve své kariéře a kde byste chtěli být? Jaké máte peníze a benefity v porovnání s vašimi vrstevníky? To je další úder proti příliš dlouhému pobytu na jednom místě; doživotně odsouzení mají tendenci přijít o stejné skoky v platu, jaké obvykle dostávají hbitější IT lídři.

Kariérní cesty bývaly přímější; „Tvrdě byste pracovali, získali dobré recenze a předpokládali, že cesta povede k uznání, odměnám a povýšení,“ vysvětluje Bannerji. „Ale vnímáme odklon od této cesty,“ říká. Lidé, kteří chtějí ve své kariéře stoupat, potřebují získat nové dovednosti a kompetence a „vyvinout si portfolio, které je profesionální vizitkou“ nebo „ jepříležitosti mohou minout“.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video? 

Radí vám, abyste si našli mentora, který může působit jako kariérní šerpa, který vám „poradí, jak investovat svůj profesionální kapitál“ a pomůže vám určit, na které dovednosti byste se měli kdykoli zaměřit. Pokud jste, řekněme, strávili deset let v infrastruktuře, pokuste se vyvinout přímější obchodní prozíravost a širší odborné znalosti v oblasti řízení nebo strategie.

Chybějící znalosti v oblasti technologií

A naopak, obchodní titul a znalost strategie vám v prosazení se jako CIO v dnešním světě příliš nepomůže. „Tato role se vyvíjí a má tak mnohem zásadnější technické rozměry,“ vysvětluje Banerji. „Kybernetická bezpečnost, umělá inteligence, strojové učení, cesta do cloudu“ jsou dnes v životopisu důležité. Technické změny vyžadují také digitální dodavatelské řetězce a další oblasti.

Je také důležité porozumět vývoji produktů, protože se očekává, že IT v tomto ohledu pomůže nebo někdy dokonce povede.

Nerespektování popisu práce

Může být lákavé a někdy v pořádku, budete-li ignorovat některé věci v kontrolním seznamu popisu práce, které úplně nesedí. Pokud se ale ucházíte o pozici, která jako minimální požadavek specifikuje vyšší vysokoškolský titul, a vy máte maximálně bakalářský titul, neočekávejte, že se na pohovor dostanete bez ohledu na to, kolik zkušeností máte.

Také se ujistěte, že daná práce je něco, co opravdu zvládnete. Pokud organizace požaduje implementátora a vy jste byli většinou stratég, „to není totéž,“ říká Kirby. I když si věci vynutíte a budete mít to štěstí, že vás zaměstnají, je velká šance, že pozice pro vás nebude udržitelná dlouho a než se nadějete, budete znovu shánět práci.

Chránit osobní data a zároveň poskytnou AI dostatek tréninkových dat, může být oříšek Přečtěte si také:

Chránit osobní data a zároveň poskytnou AI dostatek tréninkových dat, může být oříšek

A pokud správně nevypočítáte všechny klíčové prvky – pozici, společnost, plat a umístění – můžete „zahodit celou rovnici,“ dodává Bannerji.

Ztráta kontroly nad detaily sociálních sítí

Zejména na vyšší nebo výkonné úrovni jste vy a celá vaše rodina na očích. Manažeři HR oddělení běžně kontrolují účty na sociálních sítích, zda neobsahují nevhodné fotky nebo příspěvky, zejména pokud jde o vás a vašeho partnera, aby věděli, jak byste se oba mohli chovat na firemních akcích a jak se reprezentujete v širším světě.

Pokud nechcete, aby vás lidé vyslídili, upravte během hledání práce nastavení ochrany osobních údajů svých sociálních účtů – a navrhněte, aby totéž udělali všichni členové vaší nejbližší rodiny. Něco, co je pro vás „cool“, „roztomilé“ nebo „vtipné“, totiž nemusí působit stejně na někoho, kdo vás ještě nezná.

Fotku na Instagramu, na které grilujete v plavkách, byste ještě přežít mohli – pokud trváte na tom, aby byla viditelná on-line – ale ujistěte se, že vás váš účet na LinkedInu nebo dalších „profesionálních“ místech nezobrazuje v teplákách nebo příliš odvážném oblečení nebo nevypadáte (či rovnou nejste) opilí. Prověřte svá videa a investujte do profesionálních fotografií.

Kirby vzpomíná na situaci, kdy se interní kandidát jedné společnosti rozhodl sabotovat svého nejbližšího soupeře, externího kandidáta. Interní člověk našel fotky toho externího na večírku s drinky v obou rukou a praštěným výrazem ve tváři, a to ve chvíli, kdy vedle mládeži nepřístupného kartonového výřezu. Interní člověk poslal fotografie e-mailem náborovým manažerům a během následujícího procesu byli z výběrového řízení vyloučeni oba kandidáti.

Pořád můžete být sami sebou, samozřejmě; jen zkrátka nenechávejte žádnou potenciálně škodlivou dokumentaci svých nejdivočejších okamžiků na místech, kde ji mohou najít náboráři nebo náboroví manažeři.

Máme se bát umělé inteligence? Zde je deset důvodů, proč ano Přečtěte si také:

Máme se bát umělé inteligence? Zde je deset důvodů, proč ano

Neschopnost číst situaci

Abyste přežili pohovory na manažerské úrovni, musíte zdokonalit své schopnosti emočního kvocientu (EQ), radí Kirby.

„Jeden z našich kandidátů předváděl své hluboké znalosti baseballu a nevšiml si, že jednu z dalších osob v místnosti tato oblast vůbec nezajímá.“ Stálo ho to práci.

soutez_casestudy

Nevyužívání vlastní sítě

Lovci pracovních míst „často nechtějí obtěžovat své kontakty,“ říká Heller’s Betzig. "To je ale velká chyba. Vaše kontakty tu pro vás chtějí být, být tou osobou, která vám pomůže najít vaši další práci.“ Udělejte si čas na síť; doporučuje oslovit pět až deset kontaktů každý den.

Spojte se se všemi, které znáte ze svých bývalých zaměstnání a s těmi, které jste potkali v různých profesních organizacích, vysvětlete, co chcete dělat, a zeptejte se, zda slyšeli o něčem, co s touto prací souvisí, a požádejte je, aby vám dali vědět, zda ano. „Je pravděpodobné, že další práce IT lídrů budou pocházet z jejich sítě,“ dodává Betzig.

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.

Byl pro vás článek přínosný?