Hlavní navigace

Společnosti řízené daty finančně překonávají konkurenci (1.)

25. 3. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Sergey Nivens - Fotolia.com
Společnosti, které mají mnohem větší míru využívání dat než jejich konkurenti, mají také výrazně lepší finanční výkonnost. Vyplývá to z průzkumu zpravodajské jednotky Economist.

Práce s daty a tvorba rozhodnutí na jejich základě je dobré pro chod vaší firmy. Společnosti, které přijaly kulturu řízenou daty – tedy ty, které samy sebe ve využívání dat řadí nad svou konkurenci – mají třikrát vyšší pravděpodobnost, že budou vepředu i ve finanční výkonnosti. Vyplývá to z výsledků průzkumu zpravodajské jednotky Economist. Průzkum byl financován Tableau Software.

V říjnu 2012 provedla zpravodajská jednotka Economist (EIU) průzkum 530 vysokých manažerů ze severní Ameriky, regionu Asie-Pacifiku, Západní Evropy a Latinské Ameriky. Tito manažeři pocházeli z firem podnikajících v široké škále různých odvětví. Průzkum zjistil, že nejúspěšnější jsou společnosti, které přijaly kulturu řízenou daty, v rámci níž je maximalizováno využití dat organizací nezbytného školení a propagací sdílení dat napříč všemi úrovněmi zaměstnanců a oddělení.

„Důležitost myšlení řízeného daty není nová,“ říká Jim Giles, autor zprávy, která se nazývá „Podpora kultury řízené daty“. Spoustě manažerů je tento koncept blízký. Růst popularity společností řízených daty, jako je Facebook nebo Walmart, ukazuje, jak velikou moc může mít takový přístup. Ale co to znamená v praxi? A jaké jsou výhody přijetí kultury řízené daty v rámci organizace?

Kultura řízená daty není jen o datových specialistech

„Začněme tím, co daty řízená kultura není,“ říká Giles. „Není to víra, že data jsou problémem někoho jiného ve společnosti, práce pro datového specialistu nebo možná IT oddělení. Stále je rozšířen názor, že datový specialista, možná čerstvý absolvent statistiky, by měl být vysazen do organizace, aby jí poradil, jak kouzlit s daty, podobně jako by byl expert na počítačovou bezpečnost povolán, aby pomohl podepřít sítě podnikového IT.“

To je podle Gilese chybné přemýšlení. Říká, že organizace hledící kupředu nekoncentrují data v rukou jednotlivců nebo malé skupiny lidí, ale integrují data do svých každodenních rutinních operací.

„Umísťují data do centra téměř všech důležitých rozhodnutí,“ říká. „A jsou tolerantní ke zpochybňování (dokonce i k nesouhlasu) učiněných firemních rozhodnutí, jestliže jsou pochybnosti založeny na datech a jejich analýze. To je to, co znamená přijmout kulturu řízenou daty.“

Nejvýkonnější společnosti přijaly kulturu řízenou daty

A přijetí kultury řízené daty mnoha organizacím nese ovoce. EIU zjistila, že pouze 11 procent respondentů si myslí, že data využívají podstatně lépe než jejich konkurence. Ovšem více než třetina této skupiny se skládala z nejvýkonnějších společností. Na druhou stranu, ze 17 procent manažerů, kteří řekli, že jejich společnosti za konkurencí ve finančním výkonu zaostává, si žádný nemyslel, že jejich organizace využívá data lépe než ona konkurence.

Celkově 76 procent manažerů nejvýkonnějších společností uvádělo sběr dat jako velmi důležitý/podstatný, v porovnání s pouhými 42 procenty ze společností, které za svými konkurenty ve výkonnosti zaostávají.

Rozdíly jsou jasné. Přijetí kultury řízené daty však není nutně jednoduché, zvláště pro starší společnosti, které dosáhly úspěchu s minimálním využitím dat.

„Mnoho mých klientů si je jasně vědomo důležitosti dat,“ říká Jerry O'Dwyer, ředitel ve společnosti Deloitte Consulting. „Nevědí ale, kde začít, ve smyslu toho, kam se by se měli zaměřit, aby získali největší hodnotu, a také jak přeložit data do využitelného přehledu.“

soutez_casestudy

V některých odvětvích mohou manažeři vnímat posun k přístupu více řízenému daty jako hrozbu. Například marketing byl dlouhá desetiletí doménou kreativců. Giles ale říká, že dnes je to stejně tak kvantitativní věda jako cvičení v umění a designu. Manažeři, kteří své kariéry vystavěli na chytrých, instinktivních řešeních, mohou vnímat, že jejich hodnota s vycházející hvězdou dat klesá.

Pokračování

Byl pro vás článek přínosný?