Hlavní navigace

CTO Petr Chlumský: V Sazce se řídíme daty

26. 2. 2024
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Internet Info DG – Karel Choc
Digitální transformace v Sazce už je prakticky hotová. Jsme firma, která se řídí především analýzou našich dat, říká technologický ředitel společnosti Sazka Petr Chlumský.

Sazka je známá jako loterijní společnost, ale když se podívám na váš web, mám dojem, že jste spíš už on-line herní platforma, kde se však hraje o skutečné peníze. Je můj dojem správný?

Jsme obojí. Stále je velmi široká základna lidí, kteří chodí podávat loterijní tikety do trafik. Naše retailová síť má už přes 7 500 prodejních míst po celém Česku a má ohromnou tradici. Ale máte pravdu, že stejně tak velká část lidí hraje on-line. Moc dobře se to doplňuje a je potěšující, že obě skupiny neustále rostou, ale je potřeba přiznat, že ta on-line část rychleji.

Jen pro ilustraci – interně počítáme každého, kdo si aspoň jednou ročně s námi zahraje, za pravidelného zákazníka. A to jsou dnes zhruba tři čtvrtiny dospělé populace.

V čem se liší profil internetového hráče od klasického z kamenné prodejny?

Pro lidi v trafikách nebo třeba na poštách je to spíš nějaký pravidelný rituál, pro lidi za telefonem nebo u počítače spíš hra. Ale jinak jsou si dost podobní. Obě skupiny mají třeba svou sázející špičku, která provází různé herní situace. Typicky enormně roste počet sázejících, když se Eurojackpot dostane přes miliardu korun. Na přelomu roku byl několik týdnů třímiliardový jackpot a počty sázejících byly obrovské. Jsme celoroční zábava, ale samozřejmě i my máme svoje vrcholy, jako jsou třeba pátky třináctého nebo Štědrý den.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Je levnější budovat svět on-line hraní než ten tradiční?

V on-linu je to hlavně rychlejší. Když vymyslíte novou on-line hru, její uvedení na svět je poměrně rychlé. Zatímco třeba los plánujete na dva roky dopředu, protože ho můžete tisknout jen v několika málo tiskárnách na světě a musíte ho i včas distribuovat. Naše losy tiskneme ve Velké Británii, na Floridě ve Spojených státech a v Kanadě. Třeba příprava vánočních losů startuje už na jaře daného roku, tisknou se pak v létě, abychom je na skladu připravené měli už v srpnu. 

V on-line světě si můžeme s herními produkty více hrát a snadněji s našimi zákazníky komunikovat.

Je pravdivé tvrzení, že Sazka je plně digitálně transformovaná společnost?

Na firemní poměry tu máme velké IT oddělení, které má na starosti zcela klíčové části podnikání pro fungování našeho byznysu. Jako firma jsme hodně orientovaní na informační technologie. Je to vidět i na vnitřní struktuře, kdy já coby IT ředitel mám pod sebou i projektovou kancelář, která se stará i třeba o proces vstupu nového produktu na trh. 

Absolutní majorita všech projektů v Sazce má vždycky v sobě alespoň část IT. Myslím, že vlastně ani nemáme projekt, který by nebyl aspoň částečně postaven na IT. Informační technologie jsou do Sazky intenzivně prorostlé, a to i tam, kde to není na první pohled vidět. 

Sazka si ale spíš než digitálně transformovaná společnost zaslouží označení data driven company. Za svoji kariéru jsem prošel několika firmami, ale Sazka je ze všech úplně nejvíc datově orientovaná společnost, jakou jsem kdy zažil. Máme obrovské množství dat, která umíme velmi dobře vytěžit a opíráme se o ně při každém rozhodnutí, jež děláme.

Z hraní na internetu asi máte těch dat víc než dost?

Je to tak, a nejen z on-line světa, ale i off-line hraní. Data se k nám sbíhají v reálném čase a snažíme se je zpracovat a využít, abychom mohli dál zlepšovat prožitek ze hry nebo abychom vybudovali fungující loajalitní programy, které opravdu přinesou našim klientům zábavu. 

Máme na to hezkou datovou platformu, jež nám umožňuje data shromažďovat a analyzovat.

Kolik těch dat je?

Petr Chlumský, CTO, Sazka

Petr Chlumský, CTO, Sazka

Autor: Internet Info DG – Karel Choc

Ve špičkách zpracováváme i miliony requestů za minutu a všechny analyzujeme. Musíte si uvědomit, že Sazka nejsou jen loterie a losy, ale i sportovní sázky v průběhu nějaké živé sportovní události. Je tu spousta dat, která musíme vyhodnocovat.

Dat nám teče v Sazce opravdu hodně, ale je nutné upozornit, že to není jen pro naše byznysové potřeby. Naše podnikání rámují legislativní pravidla a všechno, co se vlastně u nás stane, podléhá státnímu dohledu. Třikrát denně musíme posílat na ministerstvo financí balík dat, kde si je také analyzují.

Kolik a jaká data tam posíláte?

Skoro všechno, kupříkladu všechny změny sázkových kurzů, kterých je opravdu mnoho. Jsou to stovky milionů záznamů týdně, které na ministerstvo posíláme. 

To přece nemohou nikdy analyzovat.

Mohou a taky to dělají. Občas se stane, že je v těch datech nějaká chyba nebo anomálie, oni se hned ptají, proč se to tam objevilo.

K čemu dalšímu používáte data? Počítám, že s tím optimalizujete webové stránky s hrami. Co dál?

Pro mě osobně je extrémně důležité, že je Sazka odpovědná firma, a není to žádné klišé, když to říkám.U každého zákazníka chceme, abychom byli součástí jeho světa zábavy ideálně po celý život. Aby u nás utrácel jen takové množství peněz, které ho nijak neohrozí, a sázel spíše malé částky, ale častěji. Chceme, aby sázení u nás byla jenom zábava. Pracujeme proto s pokročilými detekčními nástroji, které nám pomáhají potenciálně rizikové hráče identifikovat, a spolupracujeme s odborníky, na něž je můžeme okamžitě přepojit, pokud by měli pocit, že své hraní nemají pod kontrolou, a hledali pomocnou ruku.

Kdyby se tak firma nechovala, nepracoval bych tady. Chováme se odpovědně, a právě i k tomu nám data extrémně pomáhají.

Nerozumím tomu, jak tedy můžete slibovat anonymitu v případě výher a zároveň sledovat, kdo jak hraje?

Každý, kdo chce hrát nejen u nás, ale u libovolné podobné společnosti v Česku, se musí na webu průkazně zaregistrovat a ověřit skutečnou identitu. To je zákon a přes to nejede vlak. Bez přihlášení nelze hrát, takže vidíme, kdo co na webu dělá.

Prakticky se neliší situace, pokud někdo vyhraje na papírovou sázenku nebo on-line loterii. V obou případech je výhercova identita známa asi dvěma lidem v Sazce. V žádném reportu se jméno výherce neobjeví. Vše kolem výher je v našich systémech důkladně anonymizováno.

Kyberútočníci si pomáhají umělou inteligencí, obránci oplácejí stejnou mincí Přečtěte si také:

Kyberútočníci si pomáhají umělou inteligencí, obránci oplácejí stejnou mincí

Pracujete už s umělou inteligencí?

Umělou inteligenci využíváme v Sazce už dlouho. Daleko dřív, než ChatGPT pobláznil svět.

Máme výhodu, že můžeme AI trénovat na vlastních datech. Používáme kombinaci veřejně prodávaných i vlastních modelů.

Kde aktuálně vidíte u AI největší potenciál?

U LLM vidím největší potenciál v tom, že může umožnit ne-IT lidem klást otázky přirozeným jazykem, na pozadí je překládá například do formy vhodné na dotazování do datových zdrojů a pak tazateli ve srozumitelné formě přednese výsledek. Vznikne tak self-service BI portál, který až bude dokončený, bude přinášet skutečně měřitelné zlepšení kvality práce. Původně jsem k tomu byl trochu skeptický, ale když vidím dosavadní výsledky, jsem z toho nadšený už teď. 

Počítám, že cloud tedy pro vás není zakázané slovo a využíváte ho třeba pro krytí nárazových špiček?

Z hlediska infrastruktury využíváme jak on-premise prostředí, tak cloud. V cloudu běží zejména front-end všech webových služeb nebo AI modely nad našimi daty. Ale využíváme i cloudové služby například pro kancelářské aplikace nebo SAP S/4HANA, kde právě probíhá migrace.

Jak moc jsou vaše systémy heterogenní?

Velmi. Máme 136 nejrůznějších IT řešení od rozličných providerů včetně interně vyvinutých aplikací, a všechny musejí společně fungovat. Naštěstí máme velmi robustní integrační platformu, kterou rozvíjí skvělý tým.

Když si on-line vsadíte nebo si koupíte los, odehraje se to v cloudu, z něj jdou requesty do našeho on-premise řešení a podle typu transakce to zpracujeme my nebo to ještě posíláme do centrálního loterijního systému a případně ještě dál a všechno současně musíme ještě ověřovat, zdali je to ten příslušný uživatel. 

Protože tam ale zároveň probíhají finanční transakce, je to o to složitější. Vešpičkách, které jsem zmínil – vysoký jackpot, Vánoce nebo třeba pátek třináctého – jsou to miliony requestů. Není jednoduché to všechno provázat a pospojovat do funkčního celku, ale nám se to opravdu daří. Naše IT je něco mezi velkým e-shopem a bankou.

Těch 136 IT komponent jsou ještě nějaké relikvie z dřívějška, nebo to už je jádro digitálně transformované společnosti?

Drtivá většina nám smysl dává. Architekturu máme postavenou hezky, všechno nám plynule funguje, ukazuje to i naše dostupnost. Po třech letech, co jsem v Sazce, máme udělaný takový hezký technologický polštář, že už nemusíme jenom hasit, co nás pálí. Ale máme dost času v předstihu nahrazovat vybrané komponenty před koncem jejich výkonnostní životnosti.

Jak je na tom Sazka s bezpečností? Jste častým cílem kybernetických útoků? Je něco, v čem pokulháváte?

To vám samozřejmě neřeknu. Ale rozhodně nemáme nikde žádný zásadní problém. Je to citlivé a nekonečné téma, kdy rozhodně nikdy nemůžete říct, že jste zabezpečený a máte hotovo. Pravidelně s velmi dobrými výsledky procházíme auditem bezpečnosti, který nás vždy dobře nasměruje, na co bychom se měli příště zaměřit a vylepšit.

V roce 2024 přicházejí velké změny na pracovištích. Jste připraveni? Přečtěte si také:

V roce 2024 přicházejí velké změny na pracovištích. Jste připraveni?

Jinak cílem útoků pochopitelně jsme, ale spíše na nás dopadají ataky na providery. Po útoku Ruska na Ukrajinu se bezpečnostní situace zhoršila.

Hodně na nás cílí phishingové útoky. Snažíme se proto edukovat nejenom naše zákazníky, aby byli skutečně velmi obezřetní, na jaké odkazy klikají, a rozhodně nikdy nikomu nesdělovali svoje hesla, bankovní údaje, kreditní karty nebo osobní údaje. Velmi se nám vyplácí i edukace zaměstnanců, se kterou poctivě pracujeme už asi tři roky. Není to jen o povinném pravidelném gamifikovaném školení, ale taky třeba pravidelném posílání různých testovacích zpráv. A funguje to. Mám radost, že málokdo dneska ve firmě klikne na nebezpečný odkaz.

Spíš jsem myslel, jestli se někdo nesnaží hacknout celý systém losování her. Přijít třeba na to, jaký systém používáte pro generování náhodných čísel, když víme, že počítače čísla náhodně generovat neumějí, a něco pěkného vyhrát?

DT24

Nedovedu si představit, jak by to bylo možné. Ke generování náhodných čísel používáme certifikované zabezpečené hardwarové zařízení, které generuje náhodná čísla na základě fyzikálních jevů. Je to stejně náhodné, jako se losují čísla z bubnu.

To se spíš opravdu velmi výjimečně objeví lidé, kteří naivně chodí s ručně vyplněnými sázenkami nebo různě sestříhanými a slepenými potvrzenkami a požadují nějakou výhru.

Rozhovor vyšel v aktuálním vydání magazínu CIO BW 1/24.

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.

Byl pro vás článek přínosný?