Hlavní navigace

Americké firmy stále dominují evropskému softwarovému trhu

21. 1. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Evropské softwarové asociace PricewaterhouseCoopers zveřejnily žebříček 100 největších softwarových společností dle tržeb na působících na evropském trhu za rok 2008.

Evropské softwarové asociace (ESA, AFDEL, BASTA) a společnost PricewaterhouseCoopers zveřejnily žebříček 100 největších softwarových společností z hlediska tržeb působících na evropském trhu za rok 2008 (2008 ranking of Eurosoftware100).

Softwarové společnosti z USA obsadily osm z prvních deseti míst a výrazně posílily své pozice na evropském trhu, a to především zásluhou akvizic. První tři společnosti dosáhly celosvětových tržeb přes 55 mld. EUR, což odpovídá hodnotě celého evropského softwarového trhu. Až pětasedmdesát procent společností, které se umístily v první dvacítce (resp. 48 % ze 100 společností), pochází ze Spojených států amerických.

V roce 2008 představoval evropský trh se software zhruba 30 % celosvětového trhu a generoval příjmy ve výši 56 mld. EUR.

EuroSoftware100 – žebříček prvních 10 společností

Pořadí

Společnost

Země původu

1

Microsoft

USA

2

IBM

USA

3

SAP (od června 07 včetně Business Objects)

Německo

4

Oracle (od května 08 včetně Hyperion & Bea)

USA

5

Symantec

USA

6

HP

USA

7

EMC

USA

8

CA

USA

9

Sage

Velká Británie

10

Adobe Systems

USA

 

V žebříčku největších evropských firem se na prvních příčkách umístily SAP (Německo), Sage (Velká Británie) a Dassault Systémes (Francie). Tyto tři společnosti dohromady v roce 2007 dosáhly zisku ve výši 8,5 mld. EUR.

EuroSoftware100 – žebříček prvních 10 evropských společností

Pořadí

Společnost

1

SAP (od června 2007 včetně Business Objects)

2

Sage

3

Dassault Systemes

4

Logica

5

Software AG (od června 2007 včetně webMethods)

6

Unit 4 Agresso

7

Symbian

8

Sopra

9

iSoft (od října 2007 jako IBA Health)

10

Agfa HealthCare

Trendy na evropském softwarovém trhu jsou:

 

Sjednocování: Mnoho firem již využilo příležitost k vzájemnému sloučení, čímž by se mohl snížit prostor k dalšímu růstu některých amerických společností. Nicméně menší evropské společnosti budou pravděpodobně mít zájem účastnit se fúzí, čímž by získaly na trhu větší vliv a staly se tak významnějšími hráči.

 

Nový obchodní model: Z dlouhodobého hlediska se obchodní model SaaS, kdy je software umístněn u poskytovatele, který umožní zákazníkovi jeho používání prostřednictvím internetu, stane důležitější a čím dál častěji využívaný. Spolu s platformou SOA (servisně orientovaná architektura) doplní současný software používaný v počítačích umístěných v budovách (On Premises software). Vzhledem s rozšiřující se nabídce on-line služeb a software nabízeného např. telekomunikačními společnostmi lze očekávat, že na trhu vzroste konkurenční boj. V následujících letech bude ekologicky úsporný hardware hrát při vývoji produktů stále významnější roli a softwarové společnosti budou mnohem více řešit otázky spojené s ochranou životního prostředí.

 

Řízení software: S ohledem na současnou hospodářskou situaci bude pokračovat tlak na zachování provozních marží. A to v následujících několika letech tak, jak bude sílit tlak na snižování cen a spotřebitelé budou více porovnávat výhody jednotlivých prodejců. Nicméně z dlouhodobého hlediska by zavádění nových technologií mělo pomoci zvýšení provozních marží. Talent management zůstane pro IT společnosti prioritou, neboť ty si budou chtít pro své klíčové oblasti najít a udržet odborníky (inženýry, experty na marketing a business development). Offshoring bude čím dál více využívaný, ne však jen výhradně kvůli úspoře nákladů, ale kvůli možnosti řízení problémů v oblasti náboru a udržení klíčových zaměstnanců.

 

Pierre Marty, vedoucí představitel pro softwarové odvětví v Evropě, PricewaterhouseCoopers uvedl:

 „Evropskému softwarovému odvětví nastávají složité časy. Nicméně společnosti, které včas využijí příležitosti, které přinášejí změny v technologiích, které budou inovativní a pružné, budou z této situace těžit.”

 

Tomáš Návrat, odborník na IT odvětví, PricewaterhouseCoopers Česká republika, dodal:

 „V souvislosti s nastupující hospodářskou krizí v České republice lze očekávat, že IT společnosti, které jsou navázány na firmy a investory, jež se dostaly do obchodních problémů, se podle všeho začnou potýkat s nedostatkem především finančních prostředků. Budou muset proto muset na tuto situaci reagovat, a to změnou v oblasti dodávek softwaru a poskytování konzultací a podpory k němu.

 

Aby společnosti tomuto zostření tržní situace, a tím souvisejícímu tlaku na ceny služeb, mohly efektivně čelit, budou muset přemýšlet o vylepšení svých obchodních modelů, často zaměřených na konkrétní segmenty IT trhu, a nabídnout zákazníkovi celý balík řešení. V této souvislosti již vidíme snahu klíčových hráčů, kteří dosáhli relativní dokonalosti ve svých segmentech, spojit se s ostatními partnery z odvětví (také prostřednictvím akvizic) a diversifikovat tak své portfolio služeb, dostat se blíže k zákazníkům a stát se generálním/strategickým dodavatelem komplexních služeb.“

soutez_casestudy

Poznámka: Výsledné pořadí všech společností je k dispozici na http://www.eurosoftware100.com.

 

Byl pro vás článek přínosný?