Hlavní navigace

3D tiskárny mění logistiku i módní průmysl

29. 3. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: © I.M.Redesiuk - Fotolia.com
3D tisk je už nikoliv jen záliba technických hračičků, ale i slušný byznys.

Na úvod snad dva příběhy, v nichž vystupuje technologie 3D tisku. První veřejně šířené návody na zbraně ze 3D tiskárny jsou již staršího data, nyní se však objevil nikoliv abstraktní datový soubor, ale i názorný průvodce. Kanaďan vystupující pod přezdívkou ThreeD Ukulele publikoval na YouTube video, které ukazuje, jak se mu pomocí 3D tisku podařilo vyrobit funkční pušku. Použita byla přitom tiskárna Stratasys Dimension 1200es. Média i politici vyjadřují zděšení, že zbraň si bude moci opatřit každý.

Komentátoři nicméně uvádějí, že zbraně vyrobené na dnešních 3D tiskárnách (včetně drahých zařízení určených pro podnikovou klientelu) se kvalitou zdaleka nemohou rovnat produktům prodávaným ve specializovaných obchodech. Jisté obavy vycházejí z toho, že zbraně vyrobené pouze z plastu by mohly snadno oklamat detektory kovů na letištích apod., plastové zbraně však lze vyrobit i bez 3D tisku. (Naopak podle jiných komentátorů pokusy vyrobit na 3D tiskárně zbraň kovovou zatím také nepřinášejí příliš dobré výsledky, z tiskárny vyjde materiál s vlastnostmi zaostávajícími za běžnou litinou.)

Nyní druhý příběh s opačným emočním nábojem: 3D tiskárny už zachraňují lidské životy. Dítě z Ohia se narodilo s chorobou dýchacích cest a přežívalo pouze na přístrojích. Na 3D tiskárně se však podařilo vyrobit na míru ušitou „výztuž“, která se voperovala jako implantát a mechanicky brání uzavření dýchacích cest. Nyní dítě může žít údajně normální život. Celý zákrok je mimochodem ovšem nestandardní, není mezi schválenými lékařskými procedurami, takže narážel na byrokratická omezení. Americký FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) musel vydat speciální jednorázové povolení. Oba tyto příběhy jsou poněkud pochybné – také příslušný implantát by téměř jistě šel vyrobit i bez 3D disku. Nicméně ukazují, jak se 3D tisk stává tématem i zcela mainstreamových médií.

Slušný byznys

Jaké se dnes na tomto trhu točí peníze? Pro základní orientaci, když letos na jaře výrobce 3D tiskáren Stratasys koupil konkurenční MakerBot, za firmu zaplatil 400 milionů dolarů – pravda, vše se uskutečnilo formou výměny akcií.
Společnost MakerBot byla založena v roce 2009 a zatím dokázala prodat více než 22 000 kusů; vesměs šlo o levnější modely určené pro koncové uživatele a technické nadšence. Za letošní 1. účetní čtvrtletí měla příjmy asi 11,5 milionu dolarů. V loňském roce se celkem mělo prodat 35 000–40 000 klasických desktopových 3D tiskáren, letos se odhaduje, že toto číslo se zdvojnásobí.

Co se týče situace v ČR, prodejní statistiky společnosti Aroja, která vyrábí tiskárny značky 3D factories, ukazují, že od ledna do června 2013 vzrostla poptávka po 3D tiskárnách o 67 %.

Největší zájem byl ze strany škol a architektů, kteří tvoří 42 % zákazníků 3D factories. Firma uvádí, že v současné době využívají 3D tisk především školy, slévařské a letecké firmy, vývojáři a elektroinženýři, 3D tisk se běžně používá ke tvorbě designových produktů, jejichž výroba by byla jinak velmi finančně náročná. „Celkem 95 % našich zákazníků tvoří podniky či veřejné instituce, které si pořizují 3D tiskárny pro profesionální využití. Nárůst zájmu klientů z řad soukromých osob je pomalejší. Důvodem jsou vyšší pořizovací náklady,“ uvedl Jan Škopík ze společnosti Aroja. Aktuálně se cena zařízení pro běžné využívání pohybuje v rozmezí od 25 tisíc do 80 tisíc Kč.

Zájem ze strany velkých řetězců

Další rozšiřování 3D tisku mají v rukou mj. logistické a přepravní firmy. Možnosti využití této technologie testuje nyní společnost DHL Supply Chain ve svém výzkumném centru poblíž Bonnu. Podle Marka Pattersona, viceprezidenta pro inovace a vývoj produktů pro region EMEA DHL Supply Chain, využití 3D tisku v dodavatelských řetězcích zásadně ovlivní jejich budoucnost. Namísto vlastního produktu se bude přesouvat duševní vlastnictví v podobě souboru, ze kterého bude možné výrobek vytisknout. „Do centra pozornosti se tak dostávají řízení a bezpečný transport dat,“ uvedl Mark Patterson.

3D tisk může podle DHL dnešní dodavatelské řetězce zcela změnit. Zboží lze vyrábět mnohem blíže k zákazníkovi, což povede k redukci dopravních nákladů, snížení objemů přepravovaného zboží a omezení skladových zásob. Jako první se pravděpodobně změní logistika náhradních dílů. S 3D tiskárnami si technici mohou stáhnout data pro náhradní díl a vytisknout ho ve velice krátkém čase. Významnou součástí logistického průmyslu se stanou dodávky používaných surovin.

Masové rozšíření 3D tisku ani nevyžaduje, aby se zařízení stala běžnou součástí domácností. Podle jedné z představ o bu
doucnosti 3D tisku si modely budeme individuálně navrhovat, sdílet a upravovat, nikoliv ale sami tisknout. Této myšlenky se chytil řetězec Staples, který nabízí kancelářské potřeby. Zájemce si pomocí služby Staples Easy 3D může nechat vytisknout svůj soubor v nejbližší prodejně a tam si ho vyzvednout. Dosud podobnou službu nabízela např. firma Shapeways, Staples je ovšem velký „mainstreamový“ hráč s rozsáhlou sítí poboček.

Zajímavé je, že Staples nabídne v první fázi 3D tisk nikoliv z plastu, ale z papíru. Jeho partnerem je totiž firma Mcor Technologies a její tiskárna Iris. Ta pracuje s běžným papírem a jeho vrstvy lepí k sobě pomocí lepidla na vodní bázi. Výhodou proti plastu má být fakt, že na papír lze aplikovat zcela běžný inkoust, a předmět tedy může mít miliony odstínů. Většina konkurenčních technologií 3D tisku podporuje naproti tomu jen malý rozsah barev a obarvuje se až dodatečně.

Kostýmy pro operu

soutez_casestudy

Nakonec 3D tisk se již prolíná i s tak masovou záležitostí, jako je móda. Budou si parádivci tisknout na míru i šaty? Nizozemská designérka Iris van Herpen představila na módní přehlídce Paris Fashion Week šaty vytištěné pomocí technologie od belgické společnosti Materialise. Tzv. mammoth stereolitografie umožnila vytvořit šaty zcela bezešvé (tj. z jediného kusu) a velmi výstředních tvarů, což by údajně bylo zcela mimo možnosti tradičního oděvního průmyslu. Stereolitografické stroje Mammoth byly navrženy speciálně pro účely firmy Materialise. Výrobní postup funguje tak, že UV lasery přenesou design do tekuté pryskyřice, která v místě dotyku laseru okamžitě ztuhne a postupně vytváří 3D objekty.

Celý vývoj získal i dotaci Evropské unie. Společnost Materialise vznikala jako univerzitní projekt zaměřený na aplikace pro rychlé vytváření prototypů, dnes zaměstnává asi 900 lidí. Její technologie byla nedávno využita k výrobě kostýmů pro představení Madame Butterfly v benátské opeře La Fenice.

Byl pro vás článek přínosný?