;
Hlavní navigace

Technické vzdělání v ČR se mění k lepšímu, potýká se však s nedostatkem studentů

5. 3. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: © Minerva Studio - Fotolia.com
Nedostatek zájmu studentů o technické obory na vysokých školách zatím stále přetrvává. Přitom se české vzdělávací instituce prosazují v zahraniční konkurenci, přestože je vzdělávání u nás oproti jiným zemím podfinancované.

O nedostatku zájmu studentů o technické vysokoškolské vzdělání se v českém prostředí hovoří velmi často, stejně jako o tom, že trh práce se potýká se zoufalým nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců specializovaných na oblast informačních technologií.

Situace se mění. K lepšímu

Podle posledních výsledků světového srovnání univerzit (dostupné na webu) si české školství vede v globální konkurenci poměrně dobře i přesto, že je ve srovnání se západními zeměmi silně podfinancované. „Jsem přesvědčený o tom, že nejlepší čeští studenti i vědci patří ke špičkám v oboru. Přestože jsme malá země a do výzkumu neproudí mnoho peněz, dosahujeme velmi dobrých výsledků, jsme flexibilní a daří se nám často hledat nové cesty tam, kde ostatní již žádné řešení nevidí,“ uvádí Tomáš Krátký, ředitel divize Produkty a služby ve společnosti Profinit, která patří mezi významné zaměstnavatele absolventů technických oborů.

Do aktuálního žebříčku TOP 700 nejlepších světových univerzit se tak vtěsnala hned pětice českých škol: UK, ČVUT, MU, VUT a VŠE. Trend, kdy se české technické školství v posledních desíti letech z hlediska kvality výstupu postupně zlepšuje a jeho absolventi jsou tak více připraveni pro praxi, potvrzují i samotní zaměstnavatelé. „Studentům na technických vysokých školách dříve chyběly i základní návyky typické pro praxi... Dnes je situace jiná. Studenti se více zajímají, častěji mají zkušenosti z praxe, ve škole se zapisují na řadu prakticky orientovaných předmětů a jejich znalosti základních nástrojů a postupů jsou vyšší,“ hodnotí situaci Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku pořádané Fakultou podnikohospodářskou Vysoké školy ekonomické v Praze.

Kromě znalosti konkrétních nástrojů a postupů zaměstnavatelé oceňují také podstatné obecné znalosti a schopnost se trvale učit. To je významným přínosem práce univerzit v procesu přípravy studentů na budoucí zaměstnání v oborech, které prochází rychlým vývojem.

Firmy poskytují pro výuku své odborníky

Nemalý podíl na tomto zlepšení nesou i samotné technicky orientované komerční společnosti, které stále častěji vysílají své odborníky, aby na přednáškách a cvičeních v rámci vysokých škol prezentovali kromě nezbytného teoretického základu také prakticky použitelné dovednosti. Zdá se tedy, že pomyslný klíč k úspěchu zde představuje efektivní spolupráce mezi praxí a školstvím. Právě ta by se totiž měla stát zárukou flexibilní adaptace studijních plánů na nové trendy – ať už se jedná o pokročilou práci s daty, mobilní technologie či další potenciálně zajímavé oblasti. „Díky podílu odborníků z praxe na výuce a projektům orientovaným na řešení problémů se skutečnými zákazníky se studenti mohou snáze setkat s pokročilejšími tématy a objevovat hlubší souvislosti mezi jednotlivými disciplínami v rámci softwarového procesu. To považuji za velmi důležité,“ říká docent Přemysl Brada z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.

Praxe při studiu přináší koláče

Studenti tak stále častěji získávají možnost realizovat zajímavé úlohy z praxe a nechat si je uznat v rámci vybraných předmětů a projektů. Někdy mohou být za svou práci odměňováni i jinak než dobrými známkami. Například na Fakultě informačních technologií ČVUT za tímto účelem nedávno vznikl portál pro spolupráci studentů s praxí.

G+

Firmy si mohou vybrat ze studentů, kteří se jim na úlohy přihlásí, a pokud jsou s výsledkem jejich snažení spokojeny, mají možnost výsledky práce odměnit. Portál využívá data ze studijních systémů k doporučování studentů na jednotlivé úlohy a také úloh studentům. Za několik málo týdnů provozu se systém dočkal nadšeného přijetí z obou stran. Portál je realizován jako svobodný software a plánuje se jeho nasazení i na dalších fakultách.

Potřebujeme více studentů

K celkovému zlepšení tak zbývá ještě jeden krok – zvýšit počty zájemců o studium technických oborů na VŠ.  „Zároveň se jedná o jedno z mála východisek pro ukončení stagnace české ekonomiky, která již vyčerpala své kapacity levné montovny pro západní státy a nyní se bude k dosažení kýžené prosperity muset rychle přeorientovat na vytváření produktů a služeb s vyšší přidanou hodnotou,“ uzavírá téma Tomáš Krátký ze společnosti Profinit.

ICTS24

Zdroj: Profinit

Čtěte také:
→ 10 aktuálních tipů pro IT životopisy
Web CIO.com sestavil seznam 10 nejlepších rad roku 2013 ze své série Resume Makeover (vylepšení vzhledu životopisu). Podívejme se na něj.
IT se daří, platy budou ale v roce 2014 nejspíše stagnovat
Zaměstnavatelé v oboru IT otevřeli v roce 2013 9,3% pozic a umístili se tak na druhém místě za prodejem a obchodem.