Hlavní navigace

Stanou se big data zlatým dolem?

14. 3. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
Trh velkých dat by měl v následujících pěti letech zažít exponenciální růst, a to jak z hlediska objemu zpracovávaných dat, tak z hlediska generovaných příjmů. Zatím má ale 85 procent firem problémy s analýzou svých dat.

Očekává se, že mezi lety 2012 až 2016 trh v oblasti velkých vzroste až pětinásobně: z 10,2 mld. USDv roce 2012 na 53,4 mld. USD v roce 2016. Big data jsou šancí téměř pro všechny tržní sektory, v České republice z nich budou profitovat zejména společnosti působící na finančních trzích či maloobchodní, telekomunikační a energetické firmy. Kromě lepšího porozumění zákazníkům mohou být big data cestou k vytváření nových výnosových toků. Ředitelé firem si sice hodnotu dat a jejich zpracování uvědomují, ale podle studie KPMG má 85 procent z nich s analýzou svých dat problémy.

Klíč k sofistikované komunikaci se zákazníky

Digitální evoluce vede k tvorbě obrovského objemu strukturovaných, částečně strukturovaných a především nestrukturovaných dat. Mezi posledně jmenované patří například emaily, textové zprávy, zprávy na sociálních sítích, video soubory nebo fotografie. Objem globálně generovaných dat raketově roste, do roku 2020 by měl oproti roku 2012 vzrůst dokonce 13krát.

Analýza velkých dat je cestou k detailnímu poznání zákazníků, jejich potřeb a zvyklostí. To umožní poskytovat produkty a služby šité na míru, a tak snižovat náklady a zvyšovat efektivitu. „Velmi progresivní oblastí práce s velkými daty je využití dat o zákaznících... Právě analýza velkých dat se již dnes stává klíčovou například pro banky, ale i pro mnohé další sektory. Pomáhá jim efektivně zacílit marketingovou komunikaci nebo odhadnout, jak se budou zákazníci chovat, a podle toho připravovat své byznysové aktivity,“ vysvětluje David Slánský, Director, Management Consulting, KPMG Česká republika.

Nové možnosti přinášejí ale i nové problémy. Podle studie KPMG Going beyond the data  ze 144 dotazovaných vedoucích manažerů jich 85 % má problém s přesnou analýzou a interpretací svých dat a pro 54 % je největší překážkou implementace úspěšné strategie dat a analytiky neschopnost identifikovat, jaká data sbírat.

Nové možnosti pro „one to one marketing“

Významnou roli sehrávají big data v obchodu, marketingu a řízení zákaznické zkušenosti. Při sofistikované práci s nimi lze pochopit potřeby a preference zákazníka a reagovat na ně ve správném čase – ať již reklamní a obchodní nabídkou, či službami, které zákazník v dané chvíli ocení.

„Nabídky přizpůsobené aktuálním potřebám jednotlivých zákazníků nejen generují vyšší výnosy, ale také zlepšují zkušenosti zákazníků s danou společností a pomáhají přímo snižovat jejich odliv ke konkurenci. V neposlední řadě jsou spokojení zákazníci nejlepšími ‚advokáty‘, kteří propagují společnost a získávají jí tak nové klienty,“ říká David Slánský.

Analýza velkých dat tak může přínést nové možnosti technologické podpory pro implementaci marketingu zaměřeného na potřeby individuálních zákazníků. Tento koncept označovaný jako „one to one marketing“ (Don Peppers a Martha Rogers, 1994) je zde sice již 20 let, ale jeho realizace je dána technologickými možnostmi. Rozvoj technologií velkých dat je jednou z cest. 

Zdroj: KPMG

CS24

Čtěte také:
→ Podniky brzo budou mít samostatná oddělení na big data analýzu
Byznys směřuje k vytvoření nových oddělení v podnikových strukturách. Ty budou mít na starosti zpracování a analýzu velkých dat.
→ „Big“ firmy to s big daty vyhrály
Velké společnosti, které nasadily do svých procesů analytický software, benefitují z big data projektů.

G+

Byl pro vás článek přínosný?