Hlavní navigace

Nejčastějších chyby při najímání lidí v IT (1.)

15. 8. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Fotolia © ktsdesign
Příchod nového pracovníka do fungujícího IT týmu jej může stmelit, ale i rozložit. Vyvarujte se následujících chyb při najímání lidí a vytvořte funkční kolektiv IT profesionálů.

Chabá příprava na pracovní pohovor

Většina manažerů jsou zaneprázdnění lidé, což často vede k podcenění příprav na přijímací pohovor. „Typický manažer čte životopis uchazeče až cestou na pohovor, pokud vůbec. To není příprava,“ říká Ron Lichty, spoluautor odborných knih zaměřených na řízení lidských zdrojů.

Chybějící telefonní pohovor

Neprověření kandidátů pomocí telefonu je další chybou, kterou manažeři dělají na počátku výběrového řízení. Přitom v této fázi může být telefonní rozhovor – pro oddělení zrn od plev – důležitější než cokoliv jiného. Častokrát dvacetiminutový telefonát ušetří hodiny „živých“ pracovních pohovorů.

Interview namísto diskuze

„Dotazující by se měl zaměřit na pokládání otázek směřujících k zjištění zkušeností. Manažeři by rozhodně neměli zůstat u dotazů plynoucích po povrchu, jako je otázka na silné a slabé stránky,“ říká Paul Silvio ze společnosti Modis zabývající se výběrem IT zaměstnanců. Tato organizace vyznává specifický přístup při pohovorech: namísto toho, aby dotazovaní pouze řekli, že pracovali na konkrétním projektu, musejí osvětlit svůj díl práce a také říci, co jsou schopni pro společnost udělat.

Ať prokážou schopnosti

„Je nezbytné zjišťovat, nakolik uchazeči skutečně rozumějí programování. Je důležité, abyste je požádali o napsání nějakého kódu,“ říká Lichty. To vám pomůže odhadnout, jak bude potenciální pracovník řešit problémy v reálném světě IT.

Nepřipravená dráha kariéry pro zaměstnance

Tento bod možná v daném kontextu nezní jako příliš relevantní, to je ovšem klam. „Zjištění toho, kam chce člověk směřovat a kde bude úspěšný, je jednou z nejdůležitějších věcí, které používáme při povyšování a řízení lidských zdrojů obecně,“ říká Michael Rosenbaum, výkonný ředitel společnosti Catalyst IT Services. Důvod: jestliže talentovanému člověku ukážete jasnou dráhu k povýšení, bude pro vás mnohem jednodušší jej přilákat a udržet.

Hledejte uvnitř

soutez_casestudy

„Někdy je správná osoba již ve vaší firmě či organizaci a pomocí krátkého zaškolení ji můžete dostat tam, kam chcete,“ říká Tracy Cashmanová z IT společnosti WinterWyman, která podotýká, že pro udržování kvalitních pracovníků je navíc dobré, když zaměstnanci cítí vysokou pravděpodobnost povýšení.

→ Nejčastějších chyby při najímání lidí v IT (2.) 

Byl pro vás článek přínosný?