Hlavní navigace

Metaverzum: pro CIO nadešel čas začít experimentovat

10. 10. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: sirinapawannapat.gmail.com
Manažeři IT modernizují starší IT systémy, aby připravili podnik na digitální inovace, ale jen málo z nich spatřuje transformační potenciál, který nabízí metaverzum. Ti, kteří se odhodlají s ním začít včas, budou mít šanci sklízet úspěchy.

Posledních čtyřicet let se CIO snažili modernizovat, reorganizovat a nakonec nahrazovat nedostatečně financované a nedoceňované starší infrastruktury v naději, že budou moci plně využívat výhody spojené s pravidelnými vlnami nových transformačních technologií.

Je pro vás metaverzum zajímavou firemní záležitostí?

V IT a digitálních komunitách se nyní vedou debaty o tom, co bude zásadním technologickým posunem dvacátých let jednadvacátého století. Někteří tvrdí, že příští dominantní počítačovou platformou bude metaverzum. Navzdory dosavadnímu vlažnému zájmu uživatelů o možnosti metaverza je správný čas, aby podniky začaly experimentovat a vytvářet prototypy v této potenciálně převratné oblasti.

V současné době je metaverzum v podstatě nedefinovaný soubor různorodých technologií a konceptů, mezi něž patří mimo jiné obohacená realita (AR), avataři, blockchain, kryptoměny, rozšířená realita (ER), smíšená realita (MR), NFT (nezaměnitelné tokeny), virtuální realita (VR) a Web3.

Abych pomohl manažerům IT zjistit, jak by se měli k metaverzu postavit, oslovil jsem skupinu vybraných manažerů na úrovni C z velkých podniků a zeptal se na jejich plány v oblasti metaverza. Několik týdnů jsem se věnoval zpracování a syntéze co největšího množství informací o tomto tématu, včetně řady testů, které jsem provedl na různých platformách sociálních médií.

Požádal jsem vysoce postavené manažery, aby doplnili větu: „Metaverzum je ______.“ Odpovědi pokrývaly celou škálu od naprosté skepse a nepřátelství – např. „halda zajímavých nápadů na papíře, které se nejspíš nikdy neuskuteční“ – přes mírný zájem až po bezbřehou víru. 

Někteří se domnívají, že metaverzum je „velká věc, nikoli nutně největší věc“ či „evoluční, nikoli revoluční technologie“ a mělo by být považováno za „pouhé rozšíření a změnu názvu virtuální reality“. Jeden z horlivých zastánců metaverza tvrdil, že jde o „paralelní virtuální rovinu existence“, zatímco jiný prohlašoval, že se jedná o „morální imperativ“.

Většina pozorovatelů se shoduje na tom, že metaverzum může být „místem“, tedy prostředím, kde lidé tráví čas, i „platformou“. Většina manažerů se také domnívá, že metaverzum je rozhodně „fenomén“ a může představovat „příležitost“. Většina se domnívá, že by měla být vnímána přinejmenším jako „poslední krok v celkové digitalizaci sociálních aktivit“.

Následujte peníze

Výzkumy ukazují, že firmy nabízející zboží a služby vynakládají na metaverzum značné prostředky. Meta Platforms, mateřská společnost Facebooku, vynakládá na iniciativy v oblasti metaverza přibližně 10 miliard USD ročně a v dohledné budoucnosti v tom hodlá pokračovat.

„Zuckerberg je manipulativní slizoun,“ tvrdí jeho vlastní umělá inteligence Přečtěte si také:

„Zuckerberg je manipulativní slizoun,“ tvrdí jeho vlastní umělá inteligence

Podle prognózy banky Goldman Sachs má metaverzum potenciál stát se do roku 2025 trhem v hodnotě 8 bilionů dolarů. Také banky Morgan Stanley a Bank of America jsou optimistické ohledně vyhlídek pro metaverzum.

Přesto mi většina manažerů na otázku, jaké obrazy, myšlenky a dojmy se jim vybaví, když přemýšlejí o metaverzu, odpověděla, že metaverzum se podle nich neliší od představy z doby okolo roku 2000, kdy si člověk nasadil VR helmu a haptický oblek a pilotoval létající auto do svého dokonalého virtuálního venkovského sídla v konejšivě uhlazené alternativní realitě.

Pokud je vnímání metaverza takové, není divu, že jen málo IT ředitelů se věnuje vážným úvahám na téma možností jeho využití pro své podniky.

Občas je užitečné přemýšlet o každé nové technologii pomocí metafory vlaku: Někdo musí sestrojit vlak (tj. přijít s novou technologií), někdo musí položit koleje a někdo musí být strojvedoucí a s vlakem jezdit, aby bylo možné naplno využívat jeho potenciál. Poslední skupina představuje ty, kteří nové technologie pořizují a zavádějí – což by měli být CIO.

  • Požádal jsem manažery, aby se zařadili na stupnici:
  • Žádný vlak nejede
  • Vlak se rozjíždí a já bych do něj asi měl naskočit
  • Vlak už vyjel ze stanice a já se opozdil

Většina manažerů se vidí někde mezi „žádný vlak nejede“ a „vlak se rozjíždí a já bych do něj asi měl naskočit“, blíže k druhé možnosti.

Jeden z IT ředitelů s mnoha konexemi v oboru, který působí ve velké energetické společnosti, vysvětlil, že „žádná velká korporace se tím vážně nezabývá a mimo Facebook je to stále poměrně okrajová záležitost“. Bývalý výkonný ředitel významné firmy rizikového kapitálu přiznal: "Metaverzum? V tom světě nejsem ani jako turista.“ A jeden texaský technologický magnát prohlásil: „Znám spousty chytrých lidí a nikdo z nich neumí metaverzum ani správně hláskovat.“

Redakční speciál: Jak si správně naplánovat reakci na kyberútoky Přečtěte si také:

Redakční speciál: Jak si správně naplánovat reakci na kyberútoky

Pokud tedy lze potenciál skutečně realizovat, manažerům IT hrozí, že se ocitnou ve třetí skupině, která zůstala pozadu, nezačnou-li možnosti metavesmíru brzy blíže zkoumat.

Naskočte do vlaku

Stejně jako u každé nové technologie není nikdy na škodu se zeptat: „Jaký problém by tato nová technologie mohla vyřešit?“

Mike Conley, CIO a viceprezident amerického basketbalového ligového klubu Cleveland Cavaliers a stadionu Rocket Mortgage FieldHouse, dělá přesně to, co je správné, pokud jde o metaverzum.

Šestice zásadních otázek, na které musí být CIO připravený odpovědět představenstvu firmy Přečtěte si také:

Šestice zásadních otázek, na které musí být CIO připravený odpovědět představenstvu firmy

Experimentuje a vytváří prototypy v oblasti metaverza ve snaze zapojit 99 % fanoušků, kteří nikdy nepřijdou na zápas. Basketbalový tým Cleveland Cavaliers jako značka má celosvětově více než 30 milionů sledujících. Historicky se sportovní kluby soustředily především na 1 % fanoušků, kteří fyzicky přijdou na stadion.

Metaverzum má potenciál to změnit.

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.