;

Jaké jsou aktuální trendy v českém cloudu?

13. 8. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: GRiT
Častým řešením jsou hybridní scénáře, říká Lubomír Veselý, Chief Sales Officer ve společnosti Grit.

Dnešní doba si vyžaduje rychlé změny a reakce na požadavky zákazníků tak musí být opravdu pružné. Tento trend se čím dál víc odráží ve způsobu dodávání informačních systémů, které jsou častěji poskytovány formou služby.

Většina českých podniků byla za posledních pár let nucena projít větší či menší změnou z důvodu vlastního růstu, nedostatku zaměstnanců, konkurenčního boje či změnám zákaznického chování. Často to znamenalo krok do neznámého prostředí, procesů a jednorázovou větší investici, se kterou bylo nezbytné počítat. Všechny tyto aspekty postupně otvírají u českých firem možnost zkusit to přece jen tím cloudem a zkusit si některé IT služby jen dočasně nebo s možností přerušení, navýšení, ponížení apod.

Výsledkem jsou, častěji u velkých výrobních firem, tzv. hybridní scénáře. Výrobní proces zůstává mnoho let neměnný a často zůstává na současných HW prostředcích. Mění se však obchodní logika a je větší snaha o automatizaci jiných procesů, které přímo nesouvisí s oborem podnikání firmy. Takové oblasti jsou nejčastěji předmětem zkoušky přejití do cloudového prostředí.

bitcoin školení listopad 24

Přitom většina zaměstnanců a majitelů má svá osobní data na sociálních sítích nebo využívají pro osobní potřeby různá cloudová úložiště. Ve firemní kultuře je to však stále velký důvod k obavám. Když se však firma uvolní a odhodlá se krok do cloudu udělat, je to pro hodně zákazníků osvěžující změna. A můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, že je to velmi návykové.

Výraznou změnou využívání cloudových prostředků lze dnes sledovat u mladých firem, startupů. Začínající firmy často nemají prostředky pro nákup majetku (např. vlastních serverů). Zároveň je pro ně takový úvazek vysoce rizikový, když vezmou v úvahu, že za rok jim často fixně nastavené podmínky nemusí stačit nebo naopak. Proto jsou pro ně služby pay as you go přesně tím, co hledají a potřebují. U těchto zákazníků vnímáme myšlenku „mít vše v cloudu“ jako jedinou přípustnou.