Hlavní navigace

Jak technologie změní náš pracovní život

29. 11. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Andres Rodriguez - Fotolia.com
Výzkum společnosti Ericsson Networked Society Lab ukazuje, že zaměstnanci a zaměstnavatelé se soustřeďují spíše na na pracovní výsledky než na to, jak a kde a kdy byla práce provedena.

Mobilní a digitální technologie pronikají do pracovního i soukromého života a mění způsob naší práce, její organizaci, spolupráci a sdílení. Tento vývoj přináší sebou výrazné inovace. Ve studii Pracovní život příští generace, Ericsson zkoumal tyto změny a zaměřil se na důležité trendy.

Nové způsoby a možnosti komunikace ovlivňují pracovní život na všech úrovních. Tím, že se lidé stávají více mobilními, očekávají i větší flexibilitu své práce a kladou větší důraz na své pracovní prostředí.

Změny v pracovním životě přináší zejména zasíťování. Tím, že budeme moci pracovat odkudkoliv a kdykoliv, se budou stále více stírat hranice mezi pracovním a soukromým životem. Větší důraz budeme klást na osobní networking. Technologie nám přinesou flexibilní pracovní dobu a místo odkud pracujeme, spolupráce se přesune ještě více do virtuálního prostředí. Nový systém práce vyprodukuje více pracovníků na volné noze (freelancerů).

Mikael Eriksson Björling, expert na spotřebitelské chování výzkumného centra Ericsson ConsumerLab říká: „Každá historická epocha má svůj hlavní zdroj tvorby hodnot. Během historického období ‚lovu a sběru‘ to zahrnovalo hledání jídla, rozdělání ohně a výroby oblečení. Dnes organizaci naší práce mění nové vzory chování a technologie. V Ericssonu věříme, že tím hlavním motorem této transformace budou právě informační a komunikační technologie. Je pro nás důležité vidět tyto příležitosti a být součástí této transformace.“

Studie identifikovala 8 hlavních trendů:

  • Vnímání práce jako poslání
    Kromě odměny za práci, osobní benefity nebo pracovní pozice uvedené na vizitce, bude stále důležitější přínos naší práce pro společnost.
  • Od úkolů k misím
    Velkou změnou v pracovním životě je i posun k vytváření hodnot a orientace na výsledky. Zaměstnavatele a zaměstnance to zajímá víc než to kdy, kde a jak byla práce odvedena.
  • Kulturní přitažlivost
    Lidé stále více začínají hledat zaměstnavatele, které vytvářejí určité konkrétní hodnoty, komunitu a kulturu, se kterou se identifikují.
  • Oboustranná flexibilita
    Zaměstnanci dnes očekávají flexibilitu pracovní doby, ale i místa práce. Jelikož dnes je možné plnohodnotně a bezpečně se připojit z  "office" stejně jako z domu nebo třeba z pláže, firmy to stále více umožňují, dokonce vítají. Pomáhá jim to šetřit náklady například na energie, či pronájem prostor.
  • Uvědomování si odpovědnosti
    Lidé proaktivně berou na svá bedra větší osobní odpovědnost za řešení problémů a dosahování cílů. Zaměstnavatelé je na druhé straně k tomu motivují. Je to prospěšné pro obě strany.
  • Síla nekonvenčnosti
    Organizace stále více experimentují se skladbou zaměstnanců. Ti často pocházejí z různých prostředí, s různým vzděláním, zkušenostmi či pohledem na konkrétní věci. Takto chtějí vytvořit prostor pro vznik nových inovativních nápadů, které mají svěží a neotřelý pohled na věc.
  • The Exchange Place
    Zaměstnanci již nebudou nutně muset sedět společně na jednom místě, aby mohli být pod kontrolou zaměstnavatele. Ti se začínají spíše zaměřovat na to, zda je jejich spolupráce smysluplná a prospěšná. Pracovní prostředí by mělo být primárně designované pro lidi, podle jejich představ, což pozitivně ovlivní jejich pracovní výkony.
  • Konzumerizace
    Lidé chtějí mít své pracovní prostředí přizpůsobené jejich individuálním potřebám a návykům. Stále více očekávají, že preference a zkušenosti ze svého soukromého života budou aplikovány i v jejich práci.

Výzkumu se zúčastnili mezinárodní odborníci a inovátoři z více oblastí, například lidských zdrojů, TOP managementů, specialistů na procesy a podobně.

Kompletní studie je k dispozici ke stažení.

CS24

Čtěte také:
→ Mobilní pokrytí je již vnímáno jako důležitý faktor kvality života ve městě
→ TOP 10 spotřebitelských trendů pro rok 2013 podle Ericssonu

G+

Byl pro vás článek přínosný?