Navzdory charakteristikám moderního CIO jakožo přímého obchodního lídra a stratéga dnes mnoho CIO stále tráví většinu svého času řešením technických problémů.
Mnoho vedoucích pracovníků v oblasti IT se dnes zaměřuje více na správu zabezpečení a také na zlepšování provozu IT a výkonu systémů než na špičkové a strategické činnosti, jako jsou řízení podnikových inovací, identifikace příležitostí pro konkurenční diferenciaci a dokonce i práce na obchodní strategii.
V průzkumu State of the CIO portálu CIO.com za rok 2023 uvedli vedoucí techničtí pracovníci jako své dvě hlavní odpovědnosti správu zabezpečení a zlepšování provozu IT a výkonu systémů, jak uvedlo 47 %, respektive 40 % technických vedoucích. Na druhou stranu podpora podnikových inovací, identifikace příležitostí pro konkurenční diferenciaci a dokonce i práce na obchodní strategii patřily v roce 2023 do spodní poloviny 10 hlavních aktivit CIO.
CIO však očekávají, že se tyto priority v příštích letech prohodí.
Podle průzkumu vidí CIO jako svůj úkol č. 1 do roku 2026 v podpoře podnikových inovací.
Tato zjištění odrážejí to, co další studie a jednotliví ředitelé IT pro tuto roli vnímají již několik let po sobě. IT lídři říkají, že CIO blízké budoucnosti bude trávit více času než nyní prací na obchodní strategii, vývoji produktů a služeb generujících příjmy a ovlivňování myšlenek na podnikovém plánu.
Je pravda, že mnoho ředitelů IT je již do těchto snah v různé míře zapojeno. Ale mezi těmi, kteří jsou, se většina do takové práce zapojuje v omezené míře, jak vyplývá z výzkumu o této roli.
To je to, co se v budoucnu změní, přičemž nejen někteří, ale většina CIO přidá do své každodenní agendy rostoucí úrovně strategických odpovědností zaměřených na podnikání a v nadcházejících letech uvolní více úkolů technického dohledu.
„Role CIO v roce 2026 bude o ovlivňování, vedení a řízení, na rozdíl od voliče technologie, integrátora, konfigurátora a přizpůsobovače. A ředitelé informačních technologií, kteří sem nedospějí před rokem 2026, zjistí, že to budou muset dohnat,“ říká Joseph Bruhin, CIO společnosti Breakthru Beverage Group.
Jinými slovy, CIO po třech letech budou ještě dále od technického šéfa minulých let a blíže k firemnímu stratégovi.
„Vzhledem k tomu, že každá společnost je digitální, CIO převezmou roli architekta společnosti, nejen architekta digitálního,“ říká Vipin Gupta, bývalý ředitel informací, strategie a digitálního oddělení společnosti Toyota Financial Services International a vítěz ceny CIO Leadership Award MIT Sloan 2021.
IT lídři popisují CIO pro rok 2026 a dále jako „ovlivňovače“, „strategického myslitele“ a „výmluvného komunikátora a vůdce“. Říkají, že CIO bude muset být flexibilní, inovativní a pohotový. A zdůrazňují, že je třeba, aby CIO byli ještě více vizionáři než dnes, protože budou mít vedoucí roli při utváření budoucnosti organizace, nejen ji podporovat.
„CIO budou hrát výslovnou roli při vytváření obchodní hodnoty,“ říká Bobby Cameron, viceprezident a hlavní analytik výzkumné firmy Forrester.
Co je hnacím motorem evoluce CIO
Jak zkušení IT profesionálové vědí, pozice CIO se od doby, kdy se poprvé na konci 20. století objevila, vyvíjela.
Role se za posledních několik desetiletí posunula od téměř výhradního zaměření na dobu provozuschopnosti a dostupnosti k podnikovým aktivátorům. A nyní stále se zvyšující tempo technologických změn a plné spoléhání organizace na fungování IT dále zvyšuje přínos CIO k úspěchu podniku.
„Vedení a provádění obchodních strategií, které pohánějí růst, zvyšují tržby a konkurenceschopnost, se stane jednou z hlavních povinností budoucího CIO,“ říká Rona Bunnová, CIO Národní asociace podnikových ředitelů (NACD). „Když se na to dívám optikou CIO, která se opírá o progresivní stranu, mnoho CIO se již vydalo na cestu k řízení strategií zaměřených na digitální akceleraci v celém podniku.“
Dodává: „I když je to již léta běžnou praxí v technologických a špičkových společnostech, začínám vidět široký posun v komunitě CIO, protože CIO jsou zodpovědní za řízení inovací a vývojových produktů, které umožňují expanzi na trhu, nové nabídky a zvýšení tržeb.“
Pozici CIO do této nové oblasti za posledních několik let posunulo také několik velkých událostí.
Tyto události zahrnují široké přijetí cloudu a softwaru jako služby; příchod digitálních domorodců na pracoviště; zejména rychlé přijetí AI a ChatGPT; a rostoucí používání platforem pro vývoj softwaru s nízkým kódem. Všechny tyto trendy daly pracovníkům mimo IT do rukou více možností tvorby technologií a v důsledku toho dali ředitelům IT a jejich týmům čas věnovat se jiným povinnostem, než je základní implementace softwaru.
„Jednou z největších hnacích sil posunu v roli CIO je menší závislost podniku na IT organizaci,“ říká Gupta. „Jak se technologické možnosti vyvíjely v souvislosti s vývojem a správou automatizovaných řešení, demokratizace implementace technologií se stala méně složitou. Digitální bystrost a zručnost v celém podniku se každým dnem zvyšují a poskytují CIO skvělou příležitost vést strategičtější iniciativy.“
Změna zodpovědnosti před námi
IT lídři očekávají, že tyto faktory změní fungování IT v typickém podniku a následně i to, jak funguje samotná pozice CIO.
Pro začátek budou mít pracovníci v celém podniku sílu vytvářet nové technologické možnosti a implementovat produkty SaaS do svých pracovních toků. V důsledku toho budou CIO v podstatě řídit a podporovat vysoce distribuovaný tým, říká Mark Taylor, generální ředitel společnosti pro správu informací (SIM).
Výzkumná společnost Gartner předpovídá, že 55 % všech úspěšných vznikajících technologických řešení bude do roku 2025 dodáno „netradičním“ kupujícím – tedy obchodním technologům a dalším pracovníkům mimo IT.
„Proto bude role IT jako poradce a důvěryhodného konzultanta pro podnikání důležitější,“ říká Erica Hausheerová, senior viceprezidentka a CIO softwarové společnosti Teradata.
Zároveň s tím, jak pracovníci v celém podniku přebírají více práce a čím více organizací se stává 100% cloudem, „se veškeré ‚instalatérské práce‘ stávají externí službou,“ říká Taylor.
To může znamenat, že se změní i pozice, které byly v IT oddělení stěžejní, a způsob organizace samotného IT oddělení. Budoucí CIO by mohli vidět, jak se velikost jejich týmů zmenšuje, protože nakupují více technologií a IT pracovníků jako službu.
(Ve vedlejší poznámce Taylor předpovídá, že tento trend přiměje dnešní IT pracovníky, kteří se považují za specificky technology, „aby našli své největší příležitosti pro kariérní růst v čistě technologických společnostech“.)
Mezitím, jak se tvorba technologií a zadávání zakázek nadále vzdalují od centralizované funkce IT a stávají se demokratičtějšími, říkají vedoucí IT, že očekávají, že CIO se budou muset více spoléhat na svou schopnost přesvědčovat a ovlivňovat ostatní, aby se zapojili do toho, jak technologie mohou a měly by být použity.
„Potřebují vytvořit přesvědčivá racionalizace investic do IT prostřednictvím vyprávění příběhů. Není to jen vytváření vize, ale i prodej vize,“ říká Joel Schwalbe, CIO biotechnologické společnosti Transnetyx.
Vrchní technický guvernér
Podle více zdrojů budou takové změny také vyžadovat, aby CIO věnovali více času správě.
„Budeme muset být mnohem, mnohem lepší ve vládnutí a nebudeme řídit jen to, co lidé mohou a nemohou dělat, ale jak věci dělají,“ říká Bruhin. „Budeme pomáhat našemu obchodnímu oddělení jiným způsobem, dáme jim mantinely a vedení a správu, abychom jim pomohli nedělat špatná rozhodnutí.“
IT lídři říkají, že již cítí rostoucí důležitost stanovení pravidel, zda, kdy a jak mohou pracovníci používat jaké technologie. Jako příklad uvádějí potřebu vést své kolegy z nejvyššího vedení k pochopení důsledků pracovníků používajících ChatGPT a jejich práce při rychlém stanovení zásad, které zaměstnance povedou.
I když se role CIO promění v pozici obchodního stratéga, mnozí říkají, že si stále zachová určité technologické odpovědnosti.
Například ředitelé IT budou mít i nadále odpovědnost za zajištění toho, aby veškerá tvorba a implementace technologií probíhající v celém podniku, stejně jako data generovaná těmito schopnostmi, fungovala v rámci většího IT ekosystému.
Jak říká Taylor: „Stále musí existovat někdo, kdo to všechno dokáže uplést dohromady.“
Kromě toho se od CIO očekává, že tuto práci budou dělat efektivně a produktivně, stejně jako dnes, říkají Taylor a další.
„Aby udrželi efektivitu nasazených technologií, musejí CIO převzít odpovědnost za posílení postupů, jako je agilní správa produktů, která zajistí rychlé dodání hodnoty zákazníkům. CIO budou mít také odpovědnost za to, aby se opírali o to, aby obchodní praktiky využívaly vznikající technologie a dobrou správu dat. Ředitelé IT budou mít také za úkol pokrok v oblasti digitálních schopností na všech úrovních,“ říká Bunnová, která byla jedním z řečníků na akci FutureIT společnosti Foundry v květnu 2023.
I když si CIO ponechají dohled nad IT infrastrukturou, způsob, jakým budou CIO tuto odpovědnost realizovat, se v budoucnu změní.
CIO budou zodpovědní za volněji propojený ekosystém s více – ne-li většinou – technologiemi vybranými mimo IT a obsluhovanými dodavateli. A protože očekávají, že se technologie budou vyvíjet rychleji, očekávají v podniku budoucnosti větší obrat a rychlejší tempo obratu technologií.
„CIO musejí sami sebe vnímat jako hlavní integrační důstojníky a vedoucí vlivné důstojníky,“ říká Gupta. „CIO musejí nejen rozumět vzájemnému vztahu každé součásti korporačního stroje, ale také musejí ovlivňovat všechny vlastníky součástí, aby zajistili, že vzájemně propojené součásti budou sestaveny tak, aby fungovaly pro co nejlepší výsledky pro korporaci.“
Připraveni nebo ne?
Další očekávaný rozdíl mezi dnešními CIO a CIO budoucnosti: že více z nich bude pocházet z oblastí mimo IT, jako jsou finance a provoz a marketing.
Taylor říká, že výzkum SIM zjistil, že tento trend ve skutečnosti již probíhá, přičemž procento ředitelů IT, kteří přišli z funkčních oblastí mimo IT, v posledním desetiletí vzrostlo z přibližně 10 % na téměř 30 %. Také říká, že ctižádostiví CIO, kteří pokročili na technologicky orientované kariéře, budou cítit větší tlak na to, aby měli zkušenosti mimo IT pro to, aby se dostali do nejužšího vedení.
To znamená, říká Taylor, že budoucí CIO budou i nadále potřebovat technickou bystrost, aby byli efektivní.
„Stále musejí mít dostatek technologických schopností, aby mohli vejít do místností s technology a skutečně rozumět tomu, co říkají,“ dodává.
To vše vyžaduje, aby CIO byli flexibilnější a agilnější, než jsou dosud, říkají odborníci.
Ředitelé IT budou muset být schopni rychle se ponořit do nových technologií, rychle porozumět tomu, jaký přínos budou mít pro jejich organizace, formulovat zásady správy a řízení a být připraveni kdykoli začít. Jak říká jeden ředitel IT, dny pomalého a kontrolovaného zavádění mohou být sečteny. (Rychlé rozšíření používání ChatGPT to ilustruje.)
„Schopnost korporací rychle a často se měnit je největším rozdílem v novém, rychle se měnícím digitálním světě řízeném umělou inteligencí,“ dodává Gupta. „Každý aspekt společnosti je poháněn nějakou formou informačních technologií. Jakákoli změna ve schopnostech společnosti probíhá prostřednictvím IT. CIO jsou v centru každé změny v korporaci. Řídí a ovlivňují téměř každé rozhodnutí pro další verzi korporace.“
Nicméně Cameron říká, že výzkum Forrester z počátku roku 2023 ukazuje, že většina CIO není připravena splnit očekávání, která bude tato role v nadcházejících letech vyžadovat. Ve skutečnosti říká, že výzkum ukazuje, že většina CIO (58 %) je stále v tom, co Forrester nazývá tradičním způsobem vedení IT. Přibližně 37 % je moderních a pouze 6 % je „vhodných pro budoucnost“ s rychlostí, flexibilitou a zaměřením na hodnotu, které jsou nutné pro úspěšného transformačního strategického lídra pro celý podnik, nejen pro IT oddělení.
Společnost Forrester zjistila také to, že organizacím s CIO, kteří splňují firemní definici budoucího přizpůsobení, vzrostly jejich tržby od roku 2021 do roku 2022 1,6krát více než u organizací s CIO v moderním nebo tradičním režimu, říká Cameron.
Navzdory procentu CIO, kteří se teprve musejí stát připravenými na budoucnost, Cameron a další říkají, že jako skupina CIO jsou skutečně připraveni na výzvu toho, co je před námi, a pracují na tom, aby se stali manažery potřebnými pro budoucnost. Jak říká Gupta: „Toto jsou vzrušující časy pro CIO se strategickými a transformativními záznamy, kteří porostou do vyšších úrovní s širším vlivem.“
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.