Hlavní navigace

Inzerce na internetu - jak ji uchopit?

30. 9. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Není žádným překvapením, že internet lze využívat ke zvýšení efektivity podnikání. Jakým způsobem o sobě však dát vědět, aby to byla investice efektivní? A čemu se naopak raději vyhnout?

Potenciál internetu pro českou ekonomiku popisuje například zjištění, že v roce 2009 se internet podílel na českém HDP 3,6 %, tj. 130 miliardami Kč (zdroj: Studie Země internetová, The Boston Consulting Group 2010). Internet však pro Českou republiku může být ještě o něco významnější, než je patrno ze samotného procenta HDP. Nepromítají se do něj totiž další ekonomické efekty, jako jsou například vyhledávání informací na internetu a následný nákup v kamenných obchodech (tzv. ROPO - research online, purchase offline). Internet navíc podporuje další ekonomické aktivity, jež HDP nezahrnuje, jako jsou online nákupy mezi firmami (B2B asi 640 miliard Kč ročně), online reklamu (3 až 5 miliard Kč) a zvýšení produktivity ve firmách (zdroj: Studie Země internetová, The Boston Consulting Group 2010).

Výsledky zmíněné studie, která se uskutečnila začátkem tohoto roku mezi 500 malými a středními podnikateli, ukazují, že podnikatelé a firmy, kteří jsou aktivnější v online reklamě, e-commerce a e-procurementu, mohou růst rychleji než jejich méně aktivní konkurence.

Tyto online aktivity se mohou (v případě správného uchopení) stát zajímavou příležitostí pro firmy všech velikostí skrze různé sektory a zaměření s online či offline prodejem. Pomohou dosáhnout různých cílů, o které usilujete: zvýšit návštěvnost webových stránek včetně e-shopu nebo online katalogu, případně zvýšit prodej produktů a služeb nebo posílit povědomí o značce nebo konkrétní aktivitě.

 

Jak začít?


●    Na samotném začátku je důležité, aby si každý podnikatel položil dvě základní otázky: jaké mám cíle a čeho chci online aktivitami dosáhnout? Je to více návštěvníků stránek, více objednávek nebo snad přímých nákupů přes e-shop?
●    V rámci plánování kampaně je také důležité změnit úhel pohledu a podívat se na příležitost očima zákazníka. Firmy sice vědí nejlépe, co jejich podnikání obnáší, ale často zapomínají, že pro úspěch reklamní kampaně je nutné upozornit na to, co zákazníky opravdu zajímá. Pokud se například rozhodnou využít reklamu ve vyhledávání (tj. když uživatelé sami proaktivně hledají informace o službách a produktech), musejí se nejprve zamyslet nad tím, co potenciální zákazník na internetu bude asi hledat, jaká slova nebo slovní spojení k tomu nejčastěji použije a jaký inzerát ho nejspíš zaujme. To je dobrá osnova, kterou by reklama ve vyhledávání měla splňovat.
●    Svou reklamu lze umístit také na weby třetích stran. Zde je zase nutné kampaň přesně zacílit a rozhodnout se, jaké weby odpovídají zájmu vašich potenciálních zákazníků.

soutez_casestudy

Důležité je si uvědomit, co potenciální zákazníci poptávají a očekávají, podle toho zformulovat jejich požadavky do reklamy a umístit reklamní inzerát tam, kde zákazníky skutečně osloví či najde.

Čeští podnikatelé na internetu

Mnozí podnikatelé a firmy v Čechách už výhody internetu uchopili do vlastních rukou, ne vždy se ale v online labyrintu byznysových možností dokážou zorientovat. Mezi ty úspěšné patří např. i Slevomat, který pomocí nových technologií rychle vyrostl a získal si své zákazníky. Kromě čistě “online byznysu” je ale mnoho dalších méně známých českých firem, které mají vlastní specifickou výrobu, a internet jim přináší nové zákazníky. Zajímavý příběh s internetem má společnost Finská sauna.

Firma Finská sauna začínala tzv. od nuly a už na začátku padlo rozhodnutí, že internet bude klíčovým nástrojem pro komunikaci i získávání nových zákazníků. „V začátcích jsme investovali až 99 % prostředků určených na propagaci právě do online reklamy, protože jsme usoudili, že takto oslovíme ty správné zákazníky,“ vysvětluje Michal Hora, který se již přes 5 let věnuje podnikání v oblasti prodeje wellness vybavení, saun a saunových doplňků.

Internetová prezentace v kombinaci s online reklamou pomohly společnosti Finská sauna získat vlastní klientelu a vybudovat si zázemí pro další růst. Až 90 % stávajících zákazníků přichází právě díky internetu a online reklamě. V současné době  jejich marketingový rozpočet tvoří stále z 90 % investice do reklamy na internetu a pouze 10 % prostředků  firma vynakládá na reklamu v tradičních médiích v podobě rádiových spotů, billboardů a reklamy v odborných časopisech s cílem dalšího budování image a povědomí o značce.

K firemním online úspěchům přispívá i fakt, že Michal Hora své kampaně pravidelně vyhodnocuje a optimalizuje. Nejprve navrhne několik reklamních textů pro stejný produkt, které následně několik dnů testuje a pak z nich vybere ty nejvýkonnější.

Byl pro vás článek přínosný?