Hlavní navigace

ERP a ekonomické systémy pro malé a střední podniky (1.)

21. 9. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Robert Mizerek - Fotolia.com
Jaké aktuální trendy hýbou oblastí ERP systémů pro malé a střední podniky? Jaké možnosti má z pohledu informačního systému tuzemská firma, která chce expandovat do zahraničí?

V Česku se v minulém roce objevily první vlaštovky typu iDoklad (nástroj pro vystavení a správu faktur v internetovém prohlížeči a mobilních telefonech), které prokázaly, že koncept SaaS má šanci prosadit se i v dosud poměrně konzervativním českém prostředí. Respondentů z řad českých dodavatelů ERP systémů pro SMB jsme se proto zeptali, jaké další funkce či celé procesy v oblasti ERP a ekonomických systémů pro SMB lze podle jejich názoru snadno nabízet formou cloudových služeb.

Názor, že na našem trhu v současné době stále ještě panuje jistá nedůvěra vůči cloudovým řešením, zastává například Roman Březovič ze společnosti Infinity: „Domnívám se, že by bylo vhodné v cloudu zatím nabízet například systémy pro fakturaci, sklady a další jednoduché agendy. V budoucnu budou ERP systémy v cloudovém řešení nabízet plnohodnotnou funkcionalitu srovnatelnou s řešeními existujícími.“

Pavel Motan z K2 atmitec s ním v zásadě souhlasí: „Mám za to, že celá oblast cloudu se bude ještě mohutně rozvíjet. V této chvíli běží spíše fáze mediálních kampaní a prvotních řešení nežli masového využití, a přístup ke cloudovým službám obecně je stále konzervativní. Změnu ale pociťuji v tom, že již téměř všichni zákazníci o této možnosti diskutují a zvažují ji, i když zatím převládají individuální instalace. Očekávám, že se tento poměr obrátí zhruba do dvou let a firmy budou výrazněji využívat služby různých datových center.“

ERPZdá se tedy, že prozatím existuje rozpor mezi tím, co je možné technologicky, a tím, co je požadováno SMB zákazníky a mělo by pro ně přidanou hodnotu.

„Tento typ poskytování firemních procesů vyžaduje velký stupeň standardizace takového procesu, což může být právě rozhodující, zda lze dotyčný proces nabízet formou cloudové služby. Asi největší rozvoj v této oblasti se dá v nejbližší době očekávat ve sféře procesů, které se nějakým způsobem prolínají s webovým světem – využití sociálních sítí pro nábor zaměstnanců, komunikace a cílené oslovení zákazníků, nabízení firemních produktů na internetových portálech a v aukcích či platební služby,“ myslí si Milan Cvrkal z Microsoftu.

Za společnost DC Concept se k této problematice vyjádřil Radek Šebela, který je v oblasti SaaS výrazně optimističtější: „Jsme již dnes schopni nabídnout celé naše řešení touto formou.“ Také Martin Jirmann z Abra Software se domnívá, že software kategorie ERP přímo vybízí k tomu, aby byl nabízen a prodáván právě formou SaaS. „Čím více poboček firma má, tím je to pro ni výhodnější. Abra Software nabízí kompletní outsourcing IS za pevnou, smluvně danou měsíční částku. Do budoucna máme v plánu další služby provozované přes cloud, ale zatím bych to nechtěl konkretizovat.“

soutez_casestudy

Karel Kieswetter ze společnosti Algotech, která v cloudu nabízí jak komplexní ERP systém, tak i specializovaná řešení typu CRM či business intelligence, říká: „Pro segment menších a středně velkých společností jsme vytvořili přednastavené řešení Accelerate, které zahrnuje základní firemní procesy v oblasti finančních a distribučních agend. Zákazníci v něm mohou získat nejen rychle dosažitelný, již hotový podnikový systém, ale i možnost jednoduchého rozšíření v případě rozvoje podnikání či expanze na nové trhy.“

Petr Ondrášek ze společnosti CCV Informační systémy zdůrazňuje oblast elektronické výměny dokumentů v obchodním styku. Firmy podle něj dodnes netuší, jaké jsou v této sféře možnosti. Nebo je často maximem jednostranná elektronická fakturace prostřednictvím formátu, který znemožňuje dosáhnutí automatického zpracování faktury, a není tak možné docílit požadované efektivity, která třeba byla původně zamýšlena. Řešením je podle něj formát EDI, který se nevěnuje pouze jedné oblasti, jako je třeba fakturace, ale dává odpověď na otázky v rámci celého procesu obchodní spolupráce.

Byl pro vás článek přínosný?