;
Hlavní navigace

Dáváte si předsevzetí? Máme pár tipů z IT pro letošek

13. 1. 2023
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
IT lídři mají pro nadcházející rok velké cíle, od řízení misí své organizace až po poskytování neustálého zlepšování.

Uplynulý rok byl pro IT dalším klíčovým rokem, kdy se lídři IT naučili nové lekce pro implementaci hodnotově orientovaných IT iniciativ a nastolení prosperující kultury na pracovišti na pozadí ekonomické nejistoty. CIO předpokládají, že se s těmito a dalšími výzvami vypořádají v příštím roce, ale mají na rok 2023 také velké plány.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Chránit misi (pomocí technologických pák)
  2. 2. Vrátit se zpět ke strategickému IT
  3. 3. Stát se jedním s podnikem
  4. 4. Posílit kybernetickou bezpečnost
  5. 5. Urychlit efektivitu
  6. 6. Zůstat ve spojení
  7. 7. Transformovat IT do role orchestrátora
  8. 8. Zaměřit se na zkušenosti zaměstnanců
  9. 9. Zlepšit také zkušenosti zákazníků (a partnerů)
  10. 10. Dále podporovat produktově orientované poskytování IT

Tyto plány přesahují jakoukoli jednotlivou technologickou iniciativu nebo inovaci. Místo toho hovoří o zastřešujících cílech, které mají pro nadcházející rok, a o velkých cílech, kterých chtějí dosáhnout.

Čeho tedy mají v plánu dosáhnout? Požádali jsme několik CIO, aby se podělili o to, co se rozhodli udělat v roce 2023. Zde jsou jejich odpovědi.

1. Chránit misi (pomocí technologických pák)

Cílem CIO Justina Skinnera pro rok 2023 je podporovat poslání jeho společnosti – bez ohledu na to, jaké výzvy nebo volatilita jsou připraveny. To, říká Skinner, znamená zaměřit se na inovace a využívat technologie, jako je umělá inteligence, aby SmileDirectClub mohl svým zákazníkům poskytovat ty nejlepší možné zkušenosti.

Vítězové soutěže Případová studie 2022 Přečtěte si také:

Vítězové soutěže Případová studie 2022

„SmileDirectClub přináší světu dostupnou péči a vytváří lepší přístup k [ortodontickým] službám,“ vysvětluje Skinner. „Inflace a ekonomika a to, jak lidé byli pandemií zasaženi, mě přiměly k tomu, že jsem našemu poslání oddaný více než kdy jindy. Takže já jako CIO se snažím přijít na to, jak se orientovat v ekonomických časech a využít technologie, abychom se ujistili, že máme silný výkon a můžeme pokračovat v plnění této mise.“

2. Vrátit se zpět ke strategickému IT

CIO zaznamenali posílení postavení v důsledku covidu 19, protože byli schopni rychle prosadit velké digitální iniciativy a transformační technologie. Ale mnozí říkají, že kus této práce byl vykonán v reakci na pandemii, přičemž i dlouho plánované projekty byly dokončeny rychle, aby bylo možné se vůbec udržet v byznysu.

Ačkoli to přineslo mnoho úspěchů, zůstávat v tomto reakčním režimu již nedává smysl a nepovede to k nejlepší práci do budoucna. To je důvod, proč Sameer Jaleel, asistent CIO na Kent State University, říká, že se od tohoto reaktivního myšlení posouvá zpět ke strategičtějšímu směru do nového roku.

„Všichni jsme byli v méně strategickém, velmi reaktivním režimu, protože během pandemie se objevovaly neznámé a neplánované věci. Vyvíjeli jsme aplikace, o kterých jsme dříve ani neuvažovali. Museli jsme poskytnout vzdálenou zkušenost, protože tu najednou studenti nebyli, a pak jsme přešli na hybrid,“ říká.

Šestero nejpřeceňovanějších IT technologií Přečtěte si také:

Šestero nejpřeceňovanějších IT technologií

Cituje konkrétně jeden projekt a vysvětluje, že IT trvalo pouhých šest týdnů, než vyvinulo plně funkční aplikaci, která by poskytla vzdálený zážitek pro dlouho plánovanou orientační akci, která se musela přesunout z osobní na vzdálenou. Ale jakmile se svět stabilizuje a usadí se ve svém postpandemickém stavu, Jaleel říká, že se chce vrátit ke strategickému myšlení.

„Můžeme se vrátit k řízení věcí na základě poslání a cílů,“ říká. „Ale to vyžaduje, abychom pokládali otázky, které jsme během pandemie nemuseli vždy klást. [Například] v některých ohledech nebyly záležitosti jako náklady během pandemie tak velkým problémem, protože vše bylo narušeno. Nyní se můžeme vrátit k tomu, abychom byli strategičtější.“

3. Stát se jedním s podnikem

Pro rok 2023 chce CIO Salesforce Juan Perez, aby se jeho IT organizace i nadále „více a avíce přibližovala podniku“ a pracovala na tom, co on sám nazývá „obchodní intimita“.

„V dnešní době musí být mezi obchodním a IT oddělením menší rozdělení; musí se stále více stávat jedním a tím samým,“ říká. „A tato intimita umožní IT poskytovat větší hodnotu. To znamená, že IT nestojí na okraji, aby vidělo, jak si podnik vede, ale IT se na něm podílí. Přemýšlejte o tom, jako by na to IT vsadilo svoje vlastní prostředky.“

Perez uznává, že ředitelé IT usilovali o tento druh propojení IT a obchodu už roky, a to vše i přesto, že problémy se sladěním přetrvávají.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

„Všichni ředitelé IT si důležitost této obchodní intimity uvědomili. Mezi IT a byznysem je ale stále trochu předěl,“ říká. „Ale IT je ve své nejlepší podobě, když je skutečně vnímáno jako poradce pro podnik při rozhodování, když je součástí sestavování podnikové cestovní mapy, když IT organizace nepřebírá směr pouze od podniku, ale IT ovlivňuje obchodní strategii a její realizaci pomocí technologie.“

4. Posílit kybernetickou bezpečnost

Dalším předsevzetím, které nabízí Perez, je to, které uvedlo několik CIO, a to je rostoucí pozornost vůči kybernetické bezpečnosti.

Průzkum CIO and Technology Executive Survey z roku 2023 analytické firmy Gartner studoval data od 2 203 CIO respondentů v 81 zemích a všech hlavních průmyslových odvětvích a zjistil, že kybernetická bezpečnost je hlavním cílem pro nadcházející rok, přičemž 66 % dotázaných uvádí zvýšené investice do kybernetické a informační bezpečnosti.

„Zaměření na kybernetickou bezpečnost je nyní důležitější, takže z hlediska CIO jde o to, jak [pomáháme vytvářet] organizace, které jsou kyberneticky odolné, jak se staneme aktivnějšími, pokud jde o pozorovatelnost v našich systémech, a jak se staneme sofistikovanějšími v našich vlastních rámcích kybernetické bezpečnosti?“ ptá se Suma Nallapatiová, CIO společnosti Insight Enterprises, poskytovatele IT řešení a služeb.

CIO říkají, že investují do nástrojů nové generace pro monitorování a pozorovatelnost, stejně jako pro detekci a reakci. „A velmi pilně se snažíme, aby vedení pochopilo bezpečnost z obchodního hlediska, nejen z hlediska technologie,“ říká Nallapatiová.

5. Urychlit efektivitu

Kromě kybernetické bezpečnosti má Nallapati další velkou oblast, na kterou se zaměřuje: provozní efektivita.

„Vzhledem k tomu, jaká je makroekonomie, je na trhu spousta nejistoty, takže pracuji na tom, abychom se ujistili, že se soustředíme na automatizaci, hyperautomatizaci, dobře řízené systémy, interoperabilitu, procesy, jediný zdroj pravdy pro každého. Postupujeme rychleji a agilněji, abychom se soustředili na výsledky,“ říká Nallapatiová.

Zaměřuje se také na umělou inteligenci a strojové učení, které jí pomohou dosáhnout efektivity, a vysvětluje, že se – stejně jako ostatní dnešní CIO – nesnaží jednoduše snížit náklady (jak bylo úkolem IT dělat v dřívějších chudých dobách), ale spíše využívat technologie k lepším výsledkům se stejnými nebo méně zdroji. „Důsledkem toho mohou být nižší náklady, ale není to jediný řídicí faktor,“ říká.

Nepoužívá vaše aplikace ruský kód? Přečtěte si také:

Nepoužívá vaše aplikace ruský kód?

Existuje pro to dobrý důvod. Gartner ve svém průzkumu CIO and Technology Executive Survey z roku 2023 zjistil, že CIO očekávají, že jejich rozpočty na IT v roce 2023 vzrostou v průměru o 5,1 %, což je méně než předpokládaná celosvětová inflace ve výši 6,5 %. Dodal, že „trojnásobný tlak ekonomického tlaku, vzácné a drahé talenty a pokračující problémy s dodávkami zvyšují touhu a naléhavost realizovat čas na zhodnocení digitálních investic.

Při oznámení výsledků průzkumu Gartner také poznamenal, že „Budoucí technologické plány ředitelů IT se nadále zaměřují spíše na optimalizaci než na růst.“

6. Zůstat ve spojení

Kromě toho, že využívá technologie k umožnění a ochraně poslání své společnosti, Skinner říká, že jeho dalším profesionálním předsevzetím pro nadcházející rok je udržovat propojení, i když jeho společnost pokračuje v hybridním pracovním prostředí.

„Chci se zaměřit na to, jak v tomto virtuálním prostředí budujeme a udržujeme lidská spojení na pracovišti,“ říká a dodává, že zjistil, že videohovory a současná řada platforem pro spolupráci pomáhají pracovníkům zůstat v kontaktu, ale ve skutečnosti ne replikovat kolegiální interakce, ke kterým přirozeně dochází, když jsou lidé ve stejném fyzickém prostoru.

I tak Skinner říká, že se snaží vybudovat pocit komunity prostřednictvím kombinace osobních a virtuálních akcí. Zavedl program „okamžiky, na kterých záleží“, kdy jsou pracovníci IT přiváděni do centrály v Nashvillu, aby se osobně setkali, a virtuální akce, jako jsou 30minutové vaření vedené pracovníky, kde všichni vaří podle stejného receptu. Zvažuje i další podobné nápady a zkoumá, zda zkušenosti tohoto metaverzového typu mohou pomoci replikovat kamarádství, které pochází z pravidelné spolupráce po boku ostatních lidí.

7. Transformovat IT do role orchestrátora

Výzkumníci ze společnosti Gartner prosazují myšlenku, že „CIO musí přesunout IT od vlastnictví k řízení“ – a perspektivní IT lídři tuto myšlenku následují.

Podle společnosti Gartner vysvětlují, že „aby umožnili akceleraci digitálního podnikání, musí CIO využít výhody rozdělení technologických odpovědností a vytvořit nový technologický model pro podnik, nejen pro IT organizaci.

To je nejdůležitější pro Jaleela, přidruženého CIO z Kent State University.

Pište pro CIO Business World

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři CIO BW?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu. Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

Říká, že různé obchodní jednotky – v tomto případě různé fakulty, akademické oblasti a administrativní divize – mají své vlastní potřeby a preference pro technologická řešení, jak je tomu v mnoha organizacích. V důsledku toho říká, že vedení IT pracuje na vytvoření správy, architektury IT a integrací, které umožní technologická řešení, jež každá oblast chce a potřebuje, ale zároveň je zajistí, aby dobře spolupracovala a poskytovala uživatelům bezproblémové zkušenosti.

Jaleel říká, že jde o stále probíhající práci, ale poznamenává, že existuje závazek „spojit tyto systémy dohromady“ a využít technologie a nové přístupy, jako je hyperautomatizace, k dokončení této práce.

8. Zaměřit se na zkušenosti zaměstnanců

Digitální zaměstnanecká zkušenost (EX) se stala nejvyšší prioritou IT. Průzkum mezi 537 lidmi s rozhodovacími pravomocemi v oblasti IT a influencery z celého světa provedený společností Forrester Consulting a zadaný společností VMware nedávno zjistil, že osoby s rozhodovací pravomocí plánují v příštích třech letech přidělit 10 až 25 % IT rozpočtu na digitální řešení EX, přičemž tato investice odráží více než 500 000 USD ročně.

Díky tomu je Rebecca Gasserová, CIO pro Omnicom Health Group, přímo součástí trendu, protože jako své hlavní předsevzetí uvádí zaměření se na zkušenosti zaměstnanců.

Bezpečnost není ani rychlá, ani levná, říká nový generální ředitel Skupiny ICZ Dan Rosendorf Přečtěte si také:

Bezpečnost není ani rychlá, ani levná, říká nový generální ředitel Skupiny ICZ Dan Rosendorf

„Moje předsevzetí zaměřit se na zkušenosti zaměstnanců se bude soustřeďovat na několik iniciativ, ale s neustálým zlepšováním současné technologie, aby vyhovovala jejich potřebám,“ vysvětluje. „Mým cílem je, aby to bylo nejlepší a nejjednodušší místo pro skvělou práci, kde se technologie jeví pro zaměstnance téměř neviditelná, protože se tak snadno používá. To zahrnuje zajištění, že máme ty správné platformy pro danou práci, a propojení těchto platforem, abychom snížili a/nebo odstranili otočné křeslo opakovaného zadávání dat a [poskytli] nejúčinnější podporu, když je to právě potřeba.“

9. Zlepšit také zkušenosti zákazníků (a partnerů)

Zkušenosti dominují rozhovorům pro rok 2023 i pro Shafiqa Raba, hlavního digitálního ředitele, systémového CIO a výkonného viceprezidenta pro Tufts Medicine. Ten uvádí jako své nejvyšší předsevzetí pro nadcházející rok zlepšit zkušenost pro všechny – spotřebitele, zaměstnance i poskytovatele.

„Vize, která řídila velkou část naší práce v roce 2022, bylo vytvořit bezproblémové prostředí podporované technologiemi, které usnadňují přístup ke službám a orientaci v nich, poskytují nástroje pro zvládání nemocí a minimalizují čekací doby,“ říká.

Aby tuto vizi podpořila, spustila Rabova IT organizace nový ekosystém digitálního zdravotnictví, který zahrnoval plnou migraci jejího zdravotnického IT do cloudu a standardizaci pracovních postupů ze šesti různých systémů do jediného systému na AWS.

Nečekané technologické otřesy, které určitě přijdou Přečtěte si také:

Nečekané technologické otřesy, které určitě přijdou

„Díky tomu jsme připraveni poskytovat pacientům personalizovanou a propojenou péči a také moderní klinické prostředí řízené daty, které snižuje třenice pro poskytovatele,“ vysvětluje. „S výhledem do roku 2023 chceme tyto nové schopnosti využít a vylepšit a přizpůsobit se na základě toho, co naši poskytovatelé, spotřebitelé a zaměstnanci potřebují v akademickém prostředí, komunitě, domácím zdraví a virtuálním prostředí. Nyní jsme schopni poskytovat péči tam, kde je potřeba, a být součástí života našich spotřebitelů.“

10. Dále podporovat produktově orientované poskytování IT

Amir Arooni, výkonný viceprezident a CIO společnosti Discover Financial Services, může mluvit za mnoho CIO, když uvádí jako svůj nejvyšší cíl pro rok 2023 všestranné zlepšení a říká, že hledá „zvýšenou rychlost, kvalitu a řemeslné zpracování“.

K tomu musejí organizace podle Arooniho mít implementovány všechny správné komponenty, od správných technologických schopností přes vhodnou organizační strukturu až po možnosti školení pro své pracovníky.

ICTS24

Arooni jako zastánce neustálého zlepšování posunul své týmy od projektového přístupu ke struktuře založené na produktech s agilní metodologií – to je strategický posun, který podniká mnoho IT lídrů. Říká, že tento posun umožnil týmům rychleji dodávat nové produkty a vylepšení spolehlivěji a zároveň zjednodušil jejich práci prostřednictvím optimalizace technologie a extrémní automatizace.

Dodává: „S naším způsobem práce zaměřeným na produkty budeme i nadále posilovat naše malé, autonomní a vysoce kvalifikované inženýrské týmy, aby našim zákazníkům rychleji dodávaly produkty a služby vyšší kvality a zároveň dále rozvíjely svůj řemeslný a technický věhlas.“

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.