;
Hlavní navigace

Proč Microsoft opravdu koupil Yammer

14. 9. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com
Co vedlo Microsoft k tomu, že utratil více než miliardu dolarů za společnost provozující sociální síť? Důvody mohly být v úspěšném virálním marketingu Yammeru, nabídce základních služeb zdarma a poté přesvědčování zákazníků k placení za dodatečné funkce.

Schopnosti Microsoftu týkající se sociálních sítí jsou obecně vnímány jako slabé – koupě Yammeru za 1,2 miliardy dolarů je částečně i snahou o napravení této pro společnost nepříznivé situace. Dalším důvodem může být ale také touha Microsoftu získat přístup k odborným zkušenostem Yammeru z oblasti „freemium“ (free + premium) softwarového modelu a virálního způsobu získávání nových zákazníků.

Když Microsoft na konci června oznamoval tento obchod, řekl Kurt Delbene, prezident divize Office, že v plánu byl tok investic od Microsoftu směrem k Yammeru, přičemž ten by pokračoval v existenci odděleně. Činnost na Yammeru také bude integrována (případně zůstane integrována) s produkty Microsoftu. V průběhu času se prý uživatelé mohou těšit na více propojení se SharePointem, Office 365, Dynamics, Skype a dalšími službami, možná i s Exchange a Lync.

K udržení Yammeru jako separované značky existuje dobrý důvod. Pokud by se totiž rozplynul pod značku Microsoft, bylo by riziko toho, že by se projekt rozpliznul úplně, tj. byl by pod rozlišovací schopností potenciálních zákazníků. „Microsoft si vzal ponaučení z toho, co se stalo s jeho akvizicemi společností jako Danger, Aquantive nebo Massive,“ říká Wesley Miller, analytik společnosti DirectionsOnMicrosoft. (Microsoft v červenci oznámil, že hodnota značky Aquantive, koupené za 6,3 miliardy dolarů v roce 2007, klesla od té doby o 6,2 miliardy.)

Ballmer vidí hodnotu Yammeru v korporátních přesunech

V čistě finančním slova smyslu řekl výkonný ředitel Microsoftu Steve Ballmer, že věří tomu, ž Microsoftu bude z vlastnictví samostatného Yammeru těžit. „Pokud budeme pokračovat s Yammerem jakožto spotřebitelským projektem, a poté postupně zvýšíme prodejní sílu Microsoftu tak, aby pomohla rychle akcelerovat k úrovni, v níž získáme korporátní přesuny, pak si myslím, že budeme svědky velmi pěkného a poměrně rychlého zvýšení tržeb,“ řekl Ballmer.

Ballmer zde mluví o „sbírání“ lidí – a klíčoví jsou právě lidé, ne organizace – aby se přihlásili k bezplatným nabídkám Yammeru, a poté se nechali přesvědčit o hodnotě placených, sofistikovanějších prémiových funkcí, které by začali využívat pro svou práci.

Obchod se u mnoha odborníků sledujících Microsoft setkal s pozitivní reakcí. Jeffrey Mann, analytik společnosti Gartner, řekl, že akvizice Yammeru zaplňuje u Microsoftu mezeru v nabídce sociálních médií. Společnost podle něj touto akvizicí kupuje nejen Yammer jako takový, ale i jeho firemní kulturu, přičemž má na mysli i rychlé zvládání úkolů s pomocí webu. Yammer například dokáže sledovat, kolik zákazníků využívá jeho služeb, a zjištěnému faktu tyto služby přizpůsobit.

Microsoft evidentně pochopil, že rozjezd sociální sítě od základů není vůbec jednoduchý. Již existující firemní platforma SharePoint sice zvládá různé funkce sociální sítě, nicméně pro potenciální zákazníky může být složité z těchto funkcí nějak benefitovat, i když jimi mohou být zpočátku nadšeni. Podle Millera toto nadšení po chvíli opadne hlavně z důvodu složitosti systému. Nejedná se totiž o systém „point and click“, ale spíše o spoustu kódování a plánování. „Se SharePointem musíte sociální síť tvořit, zatímco u Yammeru roste organicky,“ řekl Miller. Spousta zákazníků SharePointu již dříve kombinovala jeho služby s Yammerem, takže koupě Yammeru místo konkurování mu dává pro Microsoft smysl.

Analytik Forresteru Rob Koplowitz předjímá, že Microsoft bude integrovat Yammer s naprosto všemi svými cloudovými službami i svým „on-premise“ softwarem. Koplowitz se také domnívá, že každý dosavadní zákazník Yammeru je potenciálním zákazníkem Microsoftu. Hypoteticky se podle něj také může stát, že Microsoft na 100 procent využije možnosti „freemiového“ cloudového modelu své nové sociální sítě, díky čemuž může svou celou službu Office365 přenastavit do „freemiové“ podoby a integrovat do ní právě Yammer.

Další otázkou, kterou si odborníci i potenciální zákazníci pokládali, bylo, zda se Yammer pod vedením nového vlastníka stane kombinací „on-premise“ a cloudové služby, podobně jako tomu je u SharePointu. Společnost naznačila, že je to v nejbližší době nepravděpodobné, nicméně definitivní stanovisko ještě nepodala.

Úspěch Yammeru je založen právě na faktu, že se jedná o cloudovou službu ihned přístupnou každému a pružně reagující na potřeby zákazníků. Přesun na hybridní „on premise cloudový“ model bez ztráty těchto výhod je těžko představitelný.

Yammer a zákazníci Microsoftu

Co tedy celá akvizice znamená pro současné zákazníky Microsoftu, ať už se jedná o uživatele on-premise nebo cloudových služeb? Krátce a jednoduše - vůbec nic se nezmění, až na to, že se legitimizuje využití Yammeru skrze integraci s produkty, jako je SharePoint. Pryč jsou všechny obavy ohledně finanční důvěryhodnosti mladé společnosti a spekulace o tom, zda je moudré se na takovou společnost spoléhat z hlediska jakéhokoliv typu byznys softwaru.

Integrace Yammeru do jednotlivých produktů Microsoftu mohou firmu paradoxně také poškodit – například pokud by byl Yammer integrován do Salesforce.com, produkt by začal konkurovat další službě Microsoftu – Dynamics.

V červnu začal Microsoft instalovat Skype – který získal v roce 2011 a udržoval ho jako samostatnou službu – automaticky na korporátní stroje prostřednictvím Windows Server Update Service (WSUS). Tato strategie byla opuštěna poté, co od korporátních administrátorů začaly chodit stížnosti, takže je poměrně nepravděpodobné, že se společnost bude podobným způsobem snažit firmám vnucovat Yammer.

Hlavní otázkou tak zůstává, jakým způsobem se stávající zákazníci Microsoftu chopí sociálních prvků Yammeru a – což je ještě důležitější – jakým způsobem se očekává, že budou platit. A co integrace Yammeru? Stanou se funkce Yammeru přirozenou součástí Dynamics, Office 365, SharePointu nebo Skype? A pokud ano, budou prémiové služby Yammeru součástí podnikové licence, budou zdarma, nebo se za jejich používání bude platit extra?

ICTS24

Wes Miller z DirectionsOnMicrosoft si myslí, že se Yammer nakonec stane součástí Klientské přístupové licence (CAL) pro produkty jako je SharePoint, což Microsoftu poskytne příležitost pro zvýšení jejich ceny. Nicméně netuší, jak by se funkce Yammeru daly využít ve Skype nebo Lync.

Koplowitz to vidí trochu jinak. Podle jeho odhadu se Yammer stane součástí Office365 a náklady na něj budou pravděpodobně kryty podnikovou licencí. Každopádně je nyní na odhady příliš brzy. Například Skype je vlastněn Microsoftem více než rok a za tu dobu bylo pro jeho integraci s ostatními produkty učiněno velice málo – může se tedy stát, že zákazníci Microsoftu se „Yammerifikace“ stávajících produktů jen tak nedočkají.