Hlavní navigace

Sociální síť pro profesionály LinkedIn: Návod k použití

11. 7. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Sociálních sítí existuje nepřeberné množství, ale zdaleka ne všechny mají stejné využití. Například LinkedIn je známý tím, že funguje v podstatě jako on-line úložiště životopisů a zároveň jako zprostředkovatel kontaktů.

Sociálních sítí existuje nepřeberné množství, ale zdaleka ne všechny mají stejné využití. Například LinkedIn je známý tím, že funguje v podstatě jako on-line úložiště životopisů a zároveň jako zprostředkovatel kontaktů. A také tím, že jej pokrokoví zaměstnavatelé stále častěji využívají pro „lustrování“ a následné oslovení svých potenciálních zaměstnanců. Proto byste měli být při vyplňování svého profilu obzvlášť opatrní a pokud možno i pravdomluvní.

Pokud se chcete dostat na lepší post v nějaké nadnárodní společnosti, zejména pak se sídlem ve Spojených státech, zdá se být profil na LinkedIn skutečně nutný – kdo není na LinkedIn, jako by nebyl. Proto je potřeba dodržovat určitá nepsaná pravidla, jak svůj profil vyplňovat, udržovat a komu ho zpřístupnit. Cokoliv o sobě napíšete, může totiž ovlivnit nejen vaše budoucí zaměstnání, ale i celkovou on-line identitu.

Fotografie o vás napoví mnohé

LinkedInZa prvé, pokud si nejste jisti svým profilovým obrázkem, „rozhoďte sítě“ mezi známými, zda tam náhodou není nadšený fotoamatér, který by vás vyfotil. Případně si rovnou zaplaťte profesionála – v dlouhodobém hledisku se tato investice může leckdy vyplatit. Fotografie by neměla být nikterak pohoršující, rozhodně neurazíte klasickým snímkem zepředu v obleku či (pro ženy) v kostýmku.

Dále by měl být profil uveden zajímavým titulkem či „perexem“. Sebezajímavější článek v novinách si také nikdy nepřečtete, pokud vám nic neřekne jeho první věta. Ve výčtu svých dovedností příliš nelžete, snažte se být co nejvíce upřímní, ale zároveň věcní. Na rozdíl od Facebooku totiž nelze u LinkedIn nic příliš přikrášlovat. Na druhou stranu kreativitě a originalitě se meze nekladou. Zdůrazněte své přednosti i kvalifikaci a nabídněte potenciálnímu zaměstnavateli to nejlepší ze sebe. V podstatě tak pro LinkedIn platí podobná pravidla jako pro klasické CV, ať už v papírové či elektronické podobě, tedy alespoň po obsahové stránce.

A jak je to s bezpečností?

Samostatnou kapitolu představuje hledisko bezpečnostní. Jestliže opět srovnáme LinkedIn s Facebookem, existuje zde rozdílná pravděpodobnost zneužití dat – na profesní sociální síť totiž obvykle nevkládáme tolik osobních informací, neproudí sem potenciálně nebezpečné fotografie od přátel a nenacházejí se zde ani feedy od lidí, které skoro neznáte a od nichž nevíte, co můžete čekat.

Pokud právě hledáte práci, rozhodně byste měli mít svůj profil na LinkedIn nastaven jako veřejný. V tu chvíli totiž nabídne celou řadu informací, jež uvidí návštěvníci i bez registrace – tedy i ti, kteří zatím nejsou uživateli sociální sítě. V základním nastavení se takoví uživatelé dostanou k vaší fotografii, dosavadním pracovním pozicím, dosaženému vzdělání, webovým stránkám, skupinám apod.

Transparentnost a bezpečnost je však nutné v tomto případě citlivě vyvážit. Jestliže chcete, aby lidé z personálních oddělení našli na vašem profilu informace, které by je přesvědčily k tomu, aby vás zaměstnali, potom ponechte veřejné nastavení. Je-li vaší prioritou spíše soukromí, běžte na nastavení profilu a tam označte všechny položky, které si nepřejete zveřejňovat.

Cloud24

Spojení s Twitterem je dobré, ale…

LinkedIn se nedávno propojil s Twitterem, takže již lze mezi dvěma vašimi paralelními profily vzájemně posílat tweety a statusy. Na jednu stranu velice praktická věc, na stranu druhou záležitost opět poněkud nebezpečná – ne všechny tweety se totiž týkají vaší práce, a jsou tak vhodné na „kádrový profil“. Rozhodně doporučujeme nastavení kooperace obou účtů upravit.

Zhruba uprostřed vaší virtuální profilové stránky se napravo nachází možnost zjištění, kdo z přihlášených uživatelů prohlížel váš profil. Po kliknutí na příslušnou oblast naleznete různé informace jako „někdo z té a té společnosti“, případně „někdo z toho a toho oboru v té a té oblasti“. To, jak vás samotné uvidí po prohlížení vašeho profilu ostatní, si můžete opět optimalizovat v menu nastavení soukromí. Shrnuto a podtrženo, LinkedIn má (ostatně jako všechno) svá pro a proti. V tomto případě ovšem bude záležet hlavně na vás, jestli budete ze svého profilu profitovat nebo vám spíše přinese problémy. Závisí to především na tom, jaká data zde zpřístupníte a hlavně komu.

Byl pro vás článek přínosný?