Poskytovatelé veřejných cloudových infrastrukturních služeb (IaaS) stále větší měrou nabízejí srovnatelné vlastnosti a funkce. To znamená, že si jejich nabídky začínají být velmi podobné.
Je vaš cloud bezpečný?
Samozřejmě může někdo namítnout, že nějaká obskurní funkce objektového úložiště u jednoho poskytovatele je lepší než obdobná funkce u jiného, a bude mít nejspíš pravdu. Ale obecně platí, že se všichni dostávají k podobnému souboru služeb, které dělají stejné věci.
Jak jsme se k takové situaci dopracovali?
Tento vývoj vyvolává konkurenční tlaky mezi poskytovateli a nabízí podnikům nové příležitosti a výzvy. Máme-li tři hlavní poskytovatele cloudu a tři další poskytovatele, kteří je rychle dohánějí, již nedává smysl ukazovat na jediného poskytovatele jako na první volbu. Už neexistuje žádný „nejlepší cloud“.
Přední poskytovatelé, jako jsou AWS, Microsoft Azure a Google Cloud Platform, jsou průkopníky v inovacích a významně investují do schopností svých cloudů ve všech ohledech. Strana poptávky po jejich službách je v podstatě stejná: podniky. A ty žádají víceméně to samé. Potřebují ukládat, zpracovávat a analyzovat data a hostovat aplikace.
Poskytovatelé cloudových služeb, kteří se snaží těmto potřebám vyhovět, v mnoha případech postupovali shodně při rozhodování, jaké služby vytvořit a provozovat. Podíváme-li se na to, kdo tyto služby vytváří, bude důvod zřejmý.
V posledních patnácti letech se manažeři a vývojáři přesouvají od jednoho poskytovatele k druhému a přenášejí své nápady z cloudu do cloudu. Proto by nemělo být překvapením, že jsou si všechna objektová úložiště a bezserverové systémy podobné.
Nehovořte o „komoditizaci“
Chcete, aby poskytovatelé cloudových služeb dostali záchvat? Řekněte jim, že se stávají komoditou. Všechno se ubírá tímto směrem, tak proč ne oni? Nepatřím k nekritickým obdivovatelům velkých poskytovatelů veřejných cloudových služeb.
Ale je fér říci, že za posledních patnáct let udělali více věcí dobře než špatně. Všichni nabízejí dobrou horizontální a virtuální škálovatelnost a obecně méně výpadků ve srovnání s vašimi vlastními systémů v podnikovém datovém centru. V jakých oblastech se tedy mohou odlišit?
Škálovatelnost je nutností pro podniky, které potřebují rychle uspokojit poptávku, aniž dojde ke snížení výkonu nebo ohrožení bezpečnosti. Poskytovatelé postupně vylepšili své schopnosti škálování a integrace, což zajišťuje, že dokážou operativně vyhovět provozním potřebám svých zákazníků. Za tuto službu si však účtují poplatky a mnoho podniků si v poslední době stěžovalo na „překvapivě vysoké účty za cloud“.
Tedy ve srovnání s tradičně vlastněným hardwarem, kde škálovatelnost představuje utopené náklady. Samozřejmě byste museli v určitém okamžiku přikoupit další hardware a zaplatit někomu, kdo by jej nainstaloval a spravoval. Veřejné cloudy vás k tomu nenutí, což je hlavní důvod, proč je tolik podniků využívá.
Dalším rozlišovacím faktorem mezi poskytovateli cloudu jsou ekosystémová tržiště, jejichž nabídky sahají od aplikací třetích stran až po integrace a certifikované partnery. Například AWS se chlubí významnou konkurenční výhodou v podobě svého rozsáhlého tržiště AWS Marketplace. Avšak Google Cloud Platform a Microsoft Azure dělají totéž a zaostávají jen těsně – rovněž nabízejí komplexní tržiště, která uspokojí nesmírně široké spektrum podnikových potřeb.
Další frontou na cloudovém konkurenčním bojišti se stává generativní umělá inteligence a strojové učení. Mnoho podniků je považuje za čerstvé inovace, ale dnes umělou inteligenci nabízejí všichni hlavní poskytovatelé a v některých případech skutečně jde o tytéž služby v různých cloudech. To je případ mnoha open source řešení umělé inteligence.
Poskytovatelé cloudu vnímají GenAI jako nový způsob, jak odlišit svou cloudovou nabídku od ostatních. Nejlepší je však zvážit, co byste v příštích několika letech ze spektra jejich služeb – včetně ukládání dat, výpočetních prostředků, databází a základních funkcí – skutečně využili. Umělá inteligence může vstoupit do hry, ale není rozumné vybírat cloud s pětiletým kontraktem pouze na základě jeho schopnosti podporovat určitou dnešní sadu nástrojů AI. Takový přístup vede ke špatným rozhodnutím, která vedou ke špatným výsledkům pro podnik.
Srovnatelnost funkcí a vlastností u cloudových služeb
Jsou-li nabídky poskytovatelů cloudu víceméně totožné v základních ohledech, jako je úložiště, výpočetní prostředky, databáze, umělá inteligence atd., může toho podnik nějak využít ke svému prospěchu? Možná. Poskytovatelé mají své cenové strategie.
Chápou, že objektové úložiště si můžete jednoduše pořídit u jiného poskytovatele cloudu. Vědí, jak tento problém obejít a přesměrovat obchodní jednání na jedinečné funkce, které je odlišují. Většinu takových funkcí samozřejmě nikdy nevyužijete. Je to podobné, jako když vám prodejce aut na Havaji nabízí za příplatek 1 000 dolarů vyhřívaný volant.
HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT
NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.
Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.
V bezpočtu případů jsem se ptal, proč byla upřednostněna služba jednoho poskytovatele oproti službě nabízené jiným poskytovatelem, a dostalo se mi velmi neuspokojivé odpovědi, že se příslušné osoby domnívaly, že jednoho dne budou potřebovat určitou funkci, kterou poskytuje pouze zvolená varianta. Stálo to ale za dodatečných 500 000 dolarů v průběhu pěti let?
Vzhledem k tomu, že veřejné cloudové služby nabízejí srovnatelné funkce a vlastnosti, doporučujeme podnikům, aby při výběru poskytovatele zohlednily ještě další faktory. Velmi důležité je brát v potaz cenové strategie, soulad s předpisy a geografickou dostupnost datových center. Vždy tomu tak mělo být. Firmy je však až příliš často považují za vedlejší, aby nakonec zjistily, že například jejich plánovaná expanze do jiné části světa se nemá o co opřít. Nikdo se neobtěžoval zeptat.
Dále zvažte přínos externě spravovaných služeb. Ty podnikům poskytují potřebnou podporu na cestě ke cloudu, a to nad rámec pouhého zajišťování provozu. Spravované služby jsou největším přínosem pro firmy, které nemohou nebo nechtějí investovat do vlastních lidských zdrojů. Často je přehlížený také zákaznický servis, možnost získat potřebnou podporu a další služby.
Dnes, kdy produkty a služby jednotlivých konkurentů na trhu cloudových služeb jsou si podobné jako vejce vejci, platí tytéž principy i zde. Nenechte se chytit do pasti a nemyslete si, že jste navždy uvízli u konkrétního poskytovatele kvůli partnerství oznámenému s velkou slávou před deseti lety. K dispozici jsou vám všechny cloudy a služby. Užívání správných služeb ze správného důvodu vám pomůže dosáhnout největšího užitku.
Článek vyšel v magazínu CIO BW 3/2024.
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.