Hlavní navigace

Společnosti Google, Facebook a Apple utratily v roce 2014 horentní sumy za lobbování

28. 1. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Nejvlivnější američtí hráči na trhu IT v roce 2014 utratili rekordní částky za lobování ve Washingtonu, i když ostatní své výdaje na ovlivňování politických rozhodnutí snižují. Lobbying v mnoha případech směřoval do jiných oblastí než informační technologie, což ilustruje, jak se technologičtí obři ve svých aktivitách postupně rozkračují.

Nejvíce na lobbování vydala společnost Google, téměř 17 milionů dolarů, což je o milion více než v předchozím roce. Zaměřovala se na vládní politiku v oblasti informatiky, jako je online reklama a ochrana soukromí, ale také na další oblasti, které považuje za důležité, včetně patentů, pracovněprávních vztahů, využití bezpilotních létajících prostředků (dronů), zdravotnických údajů,  imigrace a mezinárodní daňové reformy.

Společnost Amazon zvýšila výdaje na lobbování na federální úrovni o 37 % na 4,7 milionu dolarů a Apple o 21 % na 4,1 milionu. K největšímu nárůstu došlo u společnosti Facebook, která za ovlivňování politiky utratila 9,3 milionu USD, tedy téměř o polovinu více než v roce 2013. Společnost Microsoft, která lobbování v oblasti technologií před deseti lety kralovala, loni snížila výdaje o 20 % na 8,3 milionu dolarů. Další z tradičních velkých hráčů, společnost IBM, omezila výdaje na lobbování meziročně o 16 % na 5 milionů dolarů.

Zvýšené výdaje velkých internetových společností souvisí s jejich expanzí na další trhy již obsazené tradičními velkými hráči a často svázané regulací, která je omezuje v rozvoji. Například snaha o spojení chytrých zařízení k nošení na těle se sledováním zdravotního stavu včetně přenášení dat po internetu naráží na záplavu předpisů a zákonů na ochranu soukromých údajů pacienta.