Podniky si dnes nemohou dovolit zanedbávat datové strategie, protože v digitální ekonomice je v sázce příliš mnoho.
Co se dozvíte v článku
Způsob, jakým podniky shromažďují, ukládají, čistí, zpracovávají a zabezpečují svá data, může být hlavním faktorem ovlivňujícím jejich schopnost plnit obchodní cíle. Cesta k úspěchu datové strategie je bohužel plná výzev, takže CIO a další technologičtí lídři musí pečlivě plánovat a uvážlivě realizovat.
HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT
NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.
Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.
Praxe ukazuje, že při tom dochází k některým běžným chybám, kterým by se manažeři IT měli snažit vyhnout.
Ignorování mise podniku
Zpracování datové strategie bez zohlednění celkových obchodních cílů podniku je receptem na neúspěch. Jaký má smysl investovat čas a peníze do strategie, která postrádá konkrétní zaměření?
„Budování úspěšné podnikové datové strategie přesahuje sběr a analýzu dat,“ říká Ryan Swann, ředitel pro analýzu dat ve finanční společnosti Vanguard. „Bez orientace na poslání firmy může být obzvláště náročné dávat datovým iniciativám odpovídající prioritu, efektivně alokovat zdroje a srozumitelně vysvětlovat pracovníkům, jaký má jejich práce skutečný dopad na obchodní výsledky.“
„Konkrétně v našem případě data a datová analýza umožňují plnit naše poslání poskytovat investorům nejlepší šanci na investiční úspěch tím, že nám umožňují shromažďovat užitečné poznatky a na jejich základě personalizovat vztahy s klienty, rozšiřovat poradenství, optimalizovat investiční a obchodní operace a snižovat rizika,“ vysvětluje Swann.
Má-li datová strategie splňovat cíle podniku, musí její součástí být správa dat, která zajišťuje organizovanost, přístupnost, vysokou kvalitu a trvalou dostupnost dat oprávněným osobám.
„Podniky mnohdy zavádí služby a aplikace, aniž by řešily správu dat,“ říká Marc Johnson, CISO a hlavní konzultant společnosti Impact Advisors, která se zabývá manažerským poradenstvím v oblasti zdravotní péče. „Podobně jako u obnovy po havárii, zajištění kontinuity provozu a zabezpečení informací musí být datová strategie dobře promyšlená a definovaná, aby poskytovala potřebné informace a efektivně podporovala obchodní cíle podniku.“
Podceňování hodnoty nestrukturovaných dat
Velká část dat, která podnik shromažďuje, je nestrukturovaná, ať jde o text, video, zvuk, sociální média, obrázky nebo jiné formáty.
Tyto informační zdroje mohou mít obrovskou hodnotu, protože podniku umožňují získat nové poznatky o zákaznících a trendech na trhu. Proto je velkou chybou je přehlížet.
„Správné využívání nestrukturovaných dat bude pro manažery IT stále důležitější,“ říká Kevin Miller, technický ředitel společnosti IFS, která vyvíjí podnikový software. „Nebude to něco, co by mohli ignorovat. Využití nestrukturovaných dat k získávání užitečných poznatků pro ně naopak bude zásadním úkolem, chtějí-li podporovat inovace a přispívat k získávání další obchodní hodnoty.“
Jedním z klíčů k využití nestrukturovaných dat je definování jasných cílů, říká Miller. „Jaké jsou cíle pro využití nestrukturovaných dat? Jak nestrukturovaná data přispějí k růstu tržeb nebo trhu, k dosažení nákladové efektivity nebo jiných strategických výsledků? Takové otázky si podnik musí klást, aby měl jistotu, že úsilí, které okolo nestrukturovaných dat vyvíjí, je v souladu s obchodními cíli a že výsledné poznatky jsou prakticky využitelné.“
Je také důležité identifikovat a vyhodnotit, které zdroje nestrukturovaných dat poskytnou nejvyšší užitek a nejcennější poznatky.
„Hodnota nestrukturovaných dat se může v průběhu času vyvíjet s tím, jak se mění obchodní podmínky a jsou k dispozici nové zdroje dat,“ říká Miller. „Manažeři IT by měli zavést proces neustálého monitorování a zlepšování, aby zajistili, že poznatky zůstanou použitelné a relevantní. Součástí takového procesu by měly být pravidelné kontrolní cykly a vyhodnocování efektivity poznatků dovozovaných z nestrukturovaných dat.“
Musí také zavést jasné zásady ochrany osobních údajů, dodržování veškerých předpisů a řádnou správu dat.
„Mnoho průmyslových odvětví a regionů má přísné předpisy upravující ochranu osobních údajů a zabezpečení dat,“ říká Miller. „Zavedení pravidel správy dat pomáhá podnikům tyto předpisy dodržovat a snižuje riziko právních a finančních postihů. Jasná pravidla správy mohou také pomoci zajistit kvalitu dat definováním standardů pro jejich sběr, ukládání a formátování, což může zlepšit přesnost a spolehlivost analytických výstupů.“
Vytváření izolovaných souborů dat
Nedostupnost informací podnikovým uživatelům kvůli roztříštěnosti systémů je běžným problémem již řadu let. Situace, kdy různá oddělení, obchodní jednotky nebo skupiny uchovávají data v systémech, které nejsou dostupné ostatním, snižuje hodnotu dat.
Izolovanost souborů dat vede k nekonzistentnosti a provozní neefektivitě, říká John Williams, výkonný ředitel pro podniková data a pokročilou analýzu ve společnosti RaceTrac, která provozuje obchody s domácími potřebami.
Řetězec RaceTrac má na 800 poboček a zpracovává značné objemy dat, který zahrnují 260 milionů transakcí ročně spolu s datovými kanály z kamer obchodů a zařízení internetu věcí (IoT) zabudovaných do palivových čerpadel.
„V rámci jednotlivých obchodních jednotek a oddělení vznikly nesourodé vzorce, procesy a definice pro generování reportů, takže na základě téhož souboru dat docházelo k různým závěrům a doporučením,“ popisuje Williams.
Firma se s problémem vypořádala tak, že vytvořila jednotné datové prostředí, které integruje data ze všech systémů a zajišťuje univerzální přístup v celé organizaci. „Implementace centralizovaného systému správy dat a podpora komunikace mezi odděleními budou hrát klíčovou roli při zajišťování konzistentnosti a dostupnosti spolehlivých dat v rámci celé firmy,“ říká Williams.
RaceTrac využívá platformu Data Intelligence Platform společnosti Alation k centralizaci dat a také k poskytování samoobslužných analýz pro uživatele podle potřeby.
Decentralizace datových týmů
Podobně jako izolovanost systémů může decentralizace datových týmů působit podniku problémy a snižovat užitek.
„Izolovaná struktura datového týmu může být obzvláště problematická pro podniky, které chtějí vyvinout a realizovat efektivní datovou strategii, která bude podporovat dosahování obchodních cílů,“ říká Ryan Swann ze společnosti Vanguard. Vhodnější je podle něj strukturovat datové týmy tak, aby byly organizačně centralizované a fyzicky umístěné v podniku – a měli s ním sladěné cíle.
Tento přístup pomáhá vytvořit jednotný datový ekosystém, který umožňuje bezproblémovou integraci, sdílení a spolupráci nad daty v celé organizaci.
Pište pro CIO Business World
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři CIO BW?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu. Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
„Úzká spolupráce mezi datovými profesionály a podnikem také poskytuje cenný a nepřetržitý přehled, zdokonaluje procesy, zvyšuje efektivitu a omezuje třecí plochy mezi klíčovými provozními oblastmi. Tento typ prostředí může být velmi obohacující i pro samotné datové odborníky a analytiky.“
Ignorování zásad správné praxe řízení dat
Zásady správného řízení dat by měly být jádrem každé datové strategie. Pokud tomu tak není, mohou být výsledkem nekvalitní data, nekonzistentnost výstupů nebo porušování předpisů.
„Při absenci standardizovaného přístupu ke správě dat představuje udržování kvality a konzistentnosti dat značnou výzvu,“ říká Williams. „Před zavedením platformy Alation ve společnosti RaceTrac jsme se přesně s těmito problémy potýkali. Vedlo to k nedostatku důvěry v data a dublování práce a ve výsledku k nemožnosti rozhodovat na základě exaktních informací.“
Podniky si musí vytvořit dostatečně robustní rámec pro správu dat, říká Williams. To zahrnuje ustanovení správců dat, zavedení transparentního vlastnictví dat a implementaci pravidel týkajících se přesnosti, dostupnosti a zabezpečení dat.
A jak dodává, využití tzv. platforem datové inteligence, konkrétně pro sledování původu dat, správu a spolupráci, zaručí, že všichni uživatelé mají k dispozici spolehlivý zdroj jediné pravdy pro analýzy a reporting.
Užívání nekvalitních dat
Data jsou pro podnik skutečně cenná pouze tehdy, jsou-li přesná. V opačném případě to může vést ke špatným rozhodnutím, narušit zákaznickou zkušenost nebo dokonce poškodit reputaci podniku.
Nevyčištěná nebo nekvalitní data jsou největším problémem umělé inteligence, říká Marc Johnson z Impact Advisor.
„Systémy generativní umělé inteligence jsou toho skvělým příkladem. Jejich velké jazykové modely se učí na nekvalitních datech nebo datech zanesených balastem. Svědčí o tom případy, kdy genAI cituje neexistující zdroje nebo uvádí zcela nepravdivá fakta.“
Nástroje pro čištění dat jsou jedním ze způsobů, jak tento problém řešit, říká Johnson. „Vracíme se zde však zpět k dobře promyšlené datové strategii s jednotným datovým modelem pro entity, atributy, vztahy, datové typy, omezení, hierarchie a tak dále“.
Nedostatečný přehled o datech v reálném čase
Bez možnosti využívat data v reálném čase mohou podniky promeškat příležitosti přizpůsobit se změnám v poptávce zákazníků a poskytovat lepší zákaznickou zkušenost.
„V dynamickém podnikatelském světě je možnost okamžitého přístupu k datům v reálném čase a jejich pochopení zcela zásadní, protože umožňuje získat konkurenční výhodu,“ říká John Williams ze společnosti RaceTrac.
Chybí-li komplexní pohled na podniková data, je náročné rozeznat jejich zamýšlený účel, určit jejich přesnost, zvýšit jejich kvalitu a identifikovat redundance. To může vést k užívání nespolehlivých, nestandardních nebo zastaralých údajů v rozhodovacím procesu.
„Transformace spolehlivých dat na výrobní prostředek užitečný pro celý podnik vyžaduje, aby uživatelé důkladně rozuměli celému životnímu cyklu dat v rámci podniku,“ říká Williams.
„Po transformaci dat jsme zefektivnili dodržování předpisů, zjednodušili analýzu dopadu a můžeme rychle informovat příslušné strany o změnách ve zdrojových datech v reálném čase. To umožňuje uživatelům dat s vyšší jistotou přijímat informovaná rozhodnutí založená na datech a v reálném čase.“
Přehlížení žádoucí různorodosti při náboru pracovníků
Podniky potřebují kvalifikované pracovníky s odbornými znalostmi v oblasti dat. Při obsazování pozic, které pomáhají realizovat datové strategie, je ale užitečné rozšířit okruh možných kandidátů.
„Podniky, které omezují své hledání datových a analytických expertů na ty, kdo mají rozsáhlé zkušenosti s programováním, mohou mít potíže s formulací a realizací efektivní datové strategie,“ upozorňuje Ryan Swann ze společnosti Vanguard.
„Různorodé týmy bývají produktivnější z hlediska inovací, kvalitněji se rozhodují, mají širší rozhled při řešení problémů a lépe chápou potřeby a preference klientů. Z tohoto důvodu může neflexibilní přístup k náboru datových a analytických pracovníků brzdit spolupráci, rozmanitosti myšlení a zvýšení výkonnosti.“
A jak dodává, společnost Vanguard do své hlavní datové a analytické kanceláře najímá jednotlivce všech možných kvalifikací, včetně těch, kteří vystudovali matematiku, jazyk nebo ekonomii.
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.