Hlavní navigace

ICT vybavení pro firmu je stejně důležité, jako ostrá pila pro truhláře, říká Radoslav Jonák ze smarty.cz

20. 9. 2021
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Smarty.cz
"Pro firemní zákazníky je důležité mít kontakt na osobu, která přebere odpovědnost za jejich požadavek a rychle a spolehlivě jej vyřídí."

Řada lidí zná smarty.cz jako český e-shop s elektronikou. Má ale i B2B divizi s miliardovým ročním obratem, v rámci které se zaměřuje nejen na prodej hardware, ale i na softwarová řešení pro firemní zákazníky. Jaké jsou poslední trendy mezi firmami? Co české společnosti nejvíce řeší v dnešní, „pokoronavirové“ době? Zeptali jsme se Radoslava Jonáka, Head of B2B sales ve smarty.cz.

Dnes mají firmy své osobní account managery u mobilních operátorů, v bankách a pomalu i v e-shopech kde nakupují kancelářské potřeby. V ICT ale tohle moc nefunguje – většina firem nakupuje IT hardware za statisíce i miliony aniž by to s nimi někdo individuálně řešil. Čím to podle vás je?

ICT velká část firem bohužel stále vnímá jako spotřební zboží. Jeho funkčnosti a aktuálnosti nepřikládají dostatečnou váhu, přestože se jedná o jednu z největších nákladových položek. My se to za pomoci našich konzultantů snažíme změnit. Je potřeba si uvědomit, že v současné digitální době je ICT vybavení pro firmu stejně důležité, jako pro truhláře ostrá pila. Mít aktuální telefon, počítač a vybavení přináší nejen urychlení, ale také bezpečné prostředí a v neposlední řadě spokojenost zaměstnanců. 

Vy máte v regionech vlastní obchodní zástupce, čímž se odlišujete oproti jiným online prodejcům ICT. Bylo to výhodou i během koronaviru? 

Výhodou bylo hlavně to, že máme tým zkušených accountů kteří jsou v přímém kontaktu se zákazníkem – a to jak online, tak i na offline schůzkách. Díky tomu jsou jejich vztahy mnohem bližší. Zákazníci se tak na ně třeba obraceli s žádostmi o radu, jak fungovat v novém online prostředí. Předávali jim zkušenosti s online komunikací, hot deskingem, home office, používání Teams, sharepointu a dalšími nástroji, které používáme ve firmě. S ohledem na vazby k zákazníkům jsme si také mohli dovolit jim některá řešení zapůjčit nebo rovnou dodat z našeho skladu.

Služby firemním zákazníkům vám za rok 2020 vynesly více než miliardový obrat. Čemu všemu se vaše B2B divize věnuje? 

Naše B2B divize je zaměřena na komplexní vyřešení zákazníkova požadavku v oblasti ICT – obecně tak, abychom naplnili naše heslo #neniproblem. Zákazníkovi přinášíme komplexní řešení od výběru vhodného hardware a jeho rychlé dodání do 60 minut po Praze nebo v další pracovní den kdekoliv po Česku. Navrhujeme také správné nastavení hardware a software a efektivní využití aplikací, umíme nastavit služby vzdálené správy (MDM, KNOX, Autopilot a další), poskytujeme konzultace v oblasti nastavení procesu. 

Vedle toho samé samozřejmě poskytujeme plné servisní služby včetně agregace reklamací na jednom místě, exkluzivně máme také on-site Apple servis po Praze, a abychom optimalizovali životní cyklus zařízení, zajištujeme zákazníkům výkup starých zařízení nebo ekologickou likvidaci. Samozřejmostí je pak zajištění financování nákupů a služeb. 

Pro zjednodušení objednávek také řešíme online napojení interních objednávkových systémů na e-shop smarty.cz. Spolu s HR odděleními firem řešíme také benefity a dárky pro zaměstnance. Umíme řešit také atypické požadavky – například jsme zajišťovali vybavení pro muzikanty nebo řešili, jak zatraktivnit zákazníkův showroom, kde jsme navrhovali kombinaci IT a audio řešení v kombinaci s chytrým osvětlením Twinkly. Vše je ve větším detailu uvedeno na našich stránkách: https://www.smarty.cz/Firmy

Jedním z důsledků covidu je to, že chybí součástky a tedy i finální hardware. Kdy si myslíte, že se situace začne zlepšovat? A jak se s tím české firmy vyrovnávají? 

Poptávka firem v současné době převyšuje skladové možnosti všech výrobců. Předpokládáme, že by se situace mohla začít zlepšovat v prvním kvartálu příštího roku. Firmám pomáháme z této situace tím, že se snažíme najít alternativní řešení, které je skladem a stejně výkonné. Nově jsme pro ně připravili také možnost poskládání vlastního hardware – počítačových sestav – přesně podle jejich požadavku.  

Co vnímáte dnes u firemních zákazníků jako jeden z hlavních požadavků? 

Ze zpětné vazby našich zákazníků vnímáme, že je pro ně důležité mít kontakt na osobu, která přebere odpovědnost za jejich požadavek a rychle a spolehlivě doručí objednávku. Tedy osobu, která se postará nejen o samotný prodej, ale je schopna komplexně vyřešit problém. 

Proměňují se nějak požadavky firemních zákazníků?

Neřešíme už jen výkon zařízení a jeho cenu, ale také design. Důraz je kladen na zabezpečení, často se potkáváme s požadavky na ekologii, do popředí se dostává také servis. Zákazníci si pomalu začínají uvědomovat, že hlavní není cena při pořízení, ale přidaná hodnota, kterou díky pořízení přístroje nebo software získají. Některé pěkné příklady naší spolupráce s klienty najdete zde: https://www.smarty.cz/Pribehy-nasich-klientu

A co jejich nákupy? Mají teď v „pocovidové“ době firmy zájem o jiný druh zboží než dříve? 

Mít špičkové ICT vybavení je základem úspěchu moderní firmy. Často teď zařizujeme konferenční místnosti, které musí být schopny odbavit firemní meeting za situace, kdy je půlka týmu online a půlka sedí doma u notebooku. Zároveň samozřejmě roste zájem o počítače, vybavené kvalitní webkamerou nebo sluchátka s potlačením okolního hluku. V kombinaci s potřebou online výuky se obecně nároky i na firemní hardware zvyšují.

Ve smarty.cz pomáháte firmám i se servisem zařízení skrze službu FlexServis. Jak funguje? 

S našimi zákazníky samozřejmě řešíme reklamace a servis zařízení, které si pořídí u nás. Díky službě sdruženého servisu FlexServis se jim navíc dokážeme postarat i o zařízení pořízená u jiných prodejců. Nemusí tak už komunikovat s různými dodavateli a servisy. Vše vyřídí bez starostí na jednom místě a celým procesem opravy je provede naše oddělení zákaznické péče. 

Chystáte také služby FlexLease a FlexBuy. Co v nich zákazníkům nabídnete? A proč jste se rozhodli je zavést? 

U FlexBuy jde o službu, kdy zůstatkovou hodnotu pořizovaného zařízení zákazníkům odečteme již při jeho koupi. Chceme tak podpořit zákazníky v aktualizaci jejich zařízení a pomoci jim jednorázové investice snížit o výkupní hodnotu hned při koupi. U FlexLease nabízíme zase pronájem zařízení až na 36 měsíců s možností odkupu. I zde jsme motivováni tím, že chceme pomoci firemním zákazníkům s obnovou jejich ICT. 

Mezi vaše služby patří i výkupy zařízení. Kdo je nejčastěji využívá a jaký je o ně zájem?

Možnost výkupu starých zařízení využívá stále větší skupina zákazníků. Je to hlavně kvůli tomu, že díky prodeji starého vybavení získají mnohdy nemalou částku na nákup toho nového, a mohou si tak navýšit budget na obměnu hardware. Dnes jsme schopni výkup realizovat jak offline, tak online z pohodlí kanceláře. Věrným zákazníkům, kteří prodávají zařízení nakoupené na Smarty, navíc také zvyšujeme výkupní cenu.

Jsou nějaké rozdíly v tom, jaký hardware nakupují firmy a jednotlivci? Řeší například koncový zákazník více „estetickou“ stránku výrobku? 

Snad každý by rád měl hezký telefon nebo notebook s výkonným fotoaparátem a krásným displejem. Důležité vždy je, kdo za to platí a za jakým účelem si zařízení kupuje. Pokud zařízení platí firma, obvykle se řeší pro jaké oddělení se pořizují, jaké jsou potřeby zaměstnanců nebo jaký výkon je nutný pro firemní aplikace. Velký důraz se v poslední době klade také na bezpečnost. 

Stále častěji se nový hardware chápe ale i jako forma benefitu. V takových případech mezi klíčové parametry firmy zařazují také značku nebo vzhled výrobku. Tedy parametry, které většinou zajímají spíše koncového zákazníka.