Hlavní navigace

Hlavní technologické trendy, které budou manažeři řešit v příštích měsících

30. 10. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: © Torbz - Fotolia.com
Byznys a IT se dnes vzájemně propojily a jeden bez druhého již nemůže existovat. Šéf, který má o technologiích přehled, disponuje velkou výhodou.

Generální ředitel odpovídá za naplňování firemní strategie. Ředitelé akciovek navíc musí uspokojit své akcionáře a vždy mít na mysli očekávání trhu. Manažeři jsou odpovědni za udržitelný rozvoj firmy, což je schopnost zajistit budoucí růst a prosperitu. Vypadá to jednoduše, ale právě zajistit firmě stabilní budoucí úspěch je schopnost, kterou disponují jen nejlepší manažeři. Manažeři – vizionáři, hodnotově zásadoví jedinci, kteří dokážou naplno využít potenciál svých zaměstnanců a v dnešní době více než kdykoliv jindy naplno zužitkovat moderní technologické nástroje. V praxi jde samozřejmě o zvýšení tržeb, marží a zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti firmy. V následujících řádcích se zaměříme hlavně na technologickou podporu, která může manažerům pomoci v práci a jejich firmám dosáhnout úspěchu.

Nové tržby – mobilní byznys

Samozřejmě možnost číslo jedna, jak zvýšit tržby, je jasná. Prodat více výrobků, zvýšit ceny nebo získat nové zákazníky. Dosáhnout dlouhodobého růstu předpokládá přijít jednou za čas s novým produktem, mít zajištěný dobrý servis a etablovat se na nových trzích. Takovým trhem může být třeba mobilní trh, který má ohromný potenciál, roste každým dnem a je otevřený pro všechna možná odvětví. Právě teď je pro firmy mobilní trh velkou příležitostí, jak zajistit budoucí rozvoj. Není to ale tak úplně jednoduché. Prosadit se na mobilním trhu předpokládá přijít s něčím výjimečným, zajímavým a organizace musí být připravena rychle inovovat. Mnoho firem o sobě tvrdí, že inovují. Mnohdy jsou to jen slova. Inovace neznamená jen přijít na trh s novým výrobkem, ale přinést něco významného, co má na celý byznys velký dopad, co dokáže strhnout celý trh a zákazníci jsou unešení. Příkladem může být třeba fenomén poslední dekády, iPhone společnosti Apple. Inovace bez sociálního a ekonomického dopadu v podstatě není žádnou inovací.

Ukazuje se, že novinka a doba uvedení na trh jsou téměř stejně důležité. Firmy, které přijdou první s novým, unikátním výrobkem nebo službou, mají větší šanci být pokládány za inovativní lídry trhu. Naopak společnosti, jež si dávají s vývojem nových produktů na čas, jsou považovány za následovníky. V dnešním velmi konkurenčním prostředí je doba uvedení produktu na trh klíčová. Dává firmě velkou konkurenční výhodu, rozšiřuje zákaznickou základnu a vytváří velmi důležitou loajalitu klientů. Technologie dnes ovlivňují dobu uvedení nového výrobku na trh čím dál více. Umožňují firmě automatizovat a zefektivňovat procesy. Výrobky, které se dříve vyvíjely roky a jejichž výrobu zajišťovaly tisíce pracovníků, se dnes vyvíjejí hodiny nebo dny a pracuje na nich pár lidí.

Analytické nástroje porostou

Aby technologie zdárně podpořila uvedení produktu na trh, musí spolehlivě fungovat napříč celou firmou. Zde se opět prolínaji informační technologie s obchodem, které nemohou fungovat ve vakuu a naopak při vhodně zvolené strategii vytvářejí synergický efekt. Vývoj a uvedení na trh u nového produktu musí být pochopeno všemi, kdo na něm participují. Od top managementu, kde vznikne myšlenka, přes výrobu, která uvádí výrobek do reálného života, po obchodní oddělení, které zajišťuje odbyt.

S pokračující technologickou inovací a stále narůstající kapacitou skladování obrovského množství dat (obzvláště v cloudu) sedí mnoho firem na zlatém vejci. Otevírají se jim nové možnosti, jak oslovit a získat další zákazníky. Překvapivě mnoho organizací si ještě neuvědomilo důležitost IT a nové nástroje nevyužívá. Moderní, sofistikované, analytické nástroje budou mít v tomto roce a dalších letech rozhodující dopad na podnikání. Firmy, které budou umět „vydolovat“ potřebná data a využít jejich ohromný potenciál ve svém podnikání, budou mít nad svými konkurenty navrch.

Nižší náklady, vyšší marže

Zvyšování cen má sice pozitivní efekt na růst marží, nese ale velké riziko ztráty věrných zákazníků. Mnoho firem proto volí opačný přístup. Nezvyšuje ceny, ale snižuje náklady. Využijme potenciál dnešní doby naplno. Nové technologie nám zefektivní provozní firemní operace, výrobu i obchod a ušetří peníze.

To pochopitelně není nová myšlenka. Koncept IT v historii vždy byznysu pomáhal dělat více za méně. Novým fenoménem se stává cloud. Díky možnosti využití nespočtu modifikací cloudových platforem získávají firmy nástroj pro zlepšení fungování firemních procesů nebo ukládání objemných dat. Firmy se mohou zaměřit na vývoj a výrobu namísto budování vlastních velmi nákladných datových center.

Platformy IaaS (Infrastructure as a service) a SaaS (Software as a service) poskytují malým a středním společnostem obrovskou výhodu, o které se jim před nedávnem mohlo jen zdát. Mají přístup ke špičkovému technologickému nástroji za zlomek někdejší ceny. Pokud firma před lety potřebovala pro svůj e-commerce byznys platební bránu, nechala si ji postavit na míru.

Před deseti lety to bylo poměrně složité zadání, které stálo hodně peněz a zavedení takové technologie nezřídka trvalo celý rok. Dnes se firma zaměřuje už jen na obsah on-line obchodu a vybírá stěžejní produkty, které budou na trhu nejúspěšnější.

Cloud šetří peníze

IT infrastruktura je k dispozici za rozumné peníze, které organizaci nezruinují a společnost platí jen za to, co využívá. Má volné ruce a může se zaměřit na obchod, který ji živí, namísto výroby komplikovaných a nákladných IT nástrojů. Cloud může firmám v dlouhodobém horizontu ušetřit velké finanční prostředky. Pochopitelně jsou zde i negativa. V tomto případě je to hodně diskutovaná bezpečnost cloudu. Poskytovatelé cloudových platforem se snaží reagovat rychle a neustále vyvíjejí bezpečnostní zlepšení. Nic jiného jim nezbývá. Musí naplnit důvěru a vysoká očekávání svých zákazníků, pro které je dnes bezpečnost na předním místě.