Hlavní navigace

P. D. Hortensius z Lenovo: Chceme zákazníkům umožnit co nejširší výběr

13. 9. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com
Při nedávné návštěvě v Praze jsme položili několik otázek o produktové strategii a plánech v oblasti mobility a cloudu Peterovi D. Hortensiovi, prezidentu global product group společnosti Lenovo.

Za CIO se ptal Jan Mazal, šéfredaktor našeho sesterského magazínu ChannelWorld.

CIO: Loni jste se stali dvojkou na celosvětovém trhu PC a letos jistě cílíte na první pozici. Jaké jsou vaše silné a slabé stránky v porovnání s konkurenty HP a Dell?

P. D. Hortensius: Jednou z našich klíčových silných stránek je extrémně silná pozice na rozvíjejících se trzích, a to především v silně růstových oblastech. Další silnou stránkou je náš přístup k trhu se strategií „protect and attack“ (v překl. braň se a útoč), kdy si hlídáme oblasti, ve kterých jsme silní, což nám vytváří základnu pro útok na nové trhy.
Důvodem, proč můžeme růst tak rychle, je fakt, že pokud se podíváte na náš podíl na vyspělých trzích, máme stále kam stoupat. Například v Evropě máme jen 8,5?%, takže je zde spousta prostoru pro rychlý růst. Náš meziroční růst v Evropě činil 60?% na trhu, který v podstatě poklesl. Naopak v Číně náš podíl představuje 30?% a zvyšovat jej již není snadné.

Co je tedy hlavní příčinou v porovnání s celosvětovými výsledky horšího postavení na českém a slovenském trhu?

Naše pozice na lokálním trhu je do značné míry dána historickým vývojem, a rozhodně to není stav, na kterém bychom chtěli zůstat. Počítačový byznys IBM jsme akvírovali před šesti lety, šlo pouze o komerční segment a integrace společností zabrala určitý čas. Spotřební produkty jsme začali skutečně tlačit až před dvěma lety. V zemích jako Česko či Slovensko přetrvává velký mix consumer byznysu v porovnání s komerčním. Ačkoliv dosahujeme vysokého podílu ve firmách, mezi koncovými spotřebiteli tomu tak není. Na to jsme se zaměřili a očekáváme zde významný růst.

Jak se vymezujete proti Applu? Jsou na trhu segmenty, kde se cítíte dostatečně silní s ním držet krok?

Když se podíváte na komerční trh, tak jsme Apple v jednotlivých čtvrtletích za poslední rok významně přerostli. Jak se nám to povedlo? Dodáváme firmám produkty skutečně na míru. Ačkoliv Apple v tomto segmentu rostl, my jsme rostli rychleji. Pokud se podíváme na spotřební produkty, Apple má rozhodně kategorie, kterým se velmi dařilo. Na CES 2012 jsme však ukázali, že na tradičním trhu počítačů je ještě dostatek místa pro inovace. Soustředíme se na podstatně širší skupinu zákazníků, které můžeme oslovovat výrazně širší řadou produktů, což nám umožní předběhnout v růstu nejen trh, ale i Apple.

Jdete tedy zcela opačnou cestou produktové nabídky?

Naše portfolio je podstatně širší, jelikož se snažíme mapovat výběr zákazníka od spotřebitelů přes SMB až po velké podniky. Umožňuje nám to splnit různé požadavky v různých podmínkách na rozličných trzích. Nejdeme cestou „jedné velikosti pro všechny“, ber nebo nech být, náš přístup spočívá v poskytnutí výběru.

Letos jsme se již doslechli o podnikovém ultrabooku ThinkPad T430u. Dostupný bude však až ve třetím čtvrtletí 2012.

Proč trvá tak dlouho, než se podnikové ultrabooky dostanou na trh?

Otázkou je, kterou technologii chcete nabídnout. Podnikové produkty jsou obecně více vybavené, mají všechno co PC pro spotřebitele a navíc další porty, vyšší zabezpečení a je zde přirozená potřeba umožnit lepší integraci. Loni v říjnu jsme uvedli ultrabook pro spotřebitele, U300s, s komerčním modelem chceme ale počkat na další generaci technologií.

Takže čekáte, až se ultrabooky na trhu „osvědčí“.

Na komerčním trhu je těžké uvést produkt v „mezicyklu“, jelikož velcí zákazníci se již rozhodli a nyní čekají na další velkou technologii. Podnikovým klientům jednoduše nedává smysl dělat nákupy uprostřed technologického cyklu, zatímco spotřebitelé se rozhodují více na úrovni dynamiky okolo nákupních cyklů.

Budou zákazníci hledat spíše tenké hybridní notebooky, nebo budou kupovat více samostatných zařízení – tabletů, notebooků, podobně jako tomu je u iPad a Android zařízení?

Všechna řešení se stávají chytřejšími, více přizpůsobitelnými, a díky funkcím, jako jsou instant-on (rychlé zapnutí, pozn. red.) nebo dotykové ovládání, se mezi nimi stírá hranice. Na druhou stranu jsou na trhu specializovaná zařízení, která dělají jen jednu hlavní funkci, a to velmi dobře. Nemyslím si, že trh půjde jedním jasným směrem. Nepovažuji to za funkční model pro celé odvětví, které si potřebuje vybírat. Když se podívám na Windows 8, vidím platformu, která mi umožňuje dát zákazníkům na výběr řadu zajímavých možností.

A co další spotřební produkty? Jsou netbooky již mrtvé a nahrazené tablety a ultrabooky?

Na trhu je stále velká nabídka netbooků, a to především na rozvíjejících se trzích, kde zákazníci chtějí tuto cenovou úroveň. I Lenovo bude v těchto regionech v netboocích pokračovat. Netvrdím však, že všechny modely budou dostupné po celém světě, jednoduše proto, že to nedává smysl. Je pravda, že trh již není a nebude, jaký byl. Myslím si, že velká část uživatelů netbooků se přesouvá k tradičním notebookům, jelikož se cenově velmi přiblížily. Navíc si lidé uvědomili nevýhody velmi malých klávesnic a displejů, což způsobilo další tlak na netbooky.

Co považujete za klíčové aspekty mobility v podnicích jak z pohledu zařízení, tak z pohledu správy/politiky?

V podnikovém IT existuje zajímavý fenomén, kdy hardware tvoří 15–20?% nákladů a 80–85?% nákladů spotřebuje provoz. Firma se musí o svá zařízení starat a s pokračující konzumerizací a vnášením vlastních zařízení se problematika správy, oněch 80?% nákladů, zhoršuje, protože dnešní prostředí na to nebylo navržené.

Mobilní zařízení přinášejí uživatelům na jednu stranu vyšší produktivitu, na druhou stranu je nákladnější je spravovat, s čímž jsou spojeny další výzvy jako bezpečnost. Myslím si, že jsme si ještě neuvědomili, jakou bezpečnostní hrozbu mobilní zařízení pro firmy představují. Spolupracujeme proto s řadou výrobců a dodavatelů na globální i lokální úrovni, abychom zákazníkům poskytli možnost sledovat zařízení, šifrovat data atd.

Jaké jsou vaše další plány ohledně Lenovo Cloudu a především jeho dostupnosti na všech trzích? Na českém webu například není uveden ani nijak komunikován.

Na CES jsme oznámili, že chceme stabilně rozšiřovat dostupnost našeho cloudového řešení celosvětově. Software pro sdílení a replikaci dat je v betaverzi dostupný z globálního webu Lenova a v angličtině jej může používat každý. Data jsou tedy náš první krok do cloudu, v průběhu roku můžete očekávat i aplikační oblast a další funkce.

příloha_ovladnete_sva_data

S tím jsou vždy spojeny lokální problémy, regulatorní otázky a vůbec přístup uživatelů v jednotlivých zemích. Ne každý zákazník je ochotný uložit svá osobní i finanční data do cloudu, aby k nim mohli odkudkoliv přistupovat. Někdo se bojí o dostupnost, někdo zase o bezpečnost.

Mohl byste říci i něco o enterprise funkcích Lenovo Cloudu?

Cílem v komerční oblasti je umožnit interakci se setem podnikových aplikací. Pokud používáte firemní počítač, není to problém. Otázkou je, co se stane v okamžiku, kdy jej nemáte k dispozici nebo je podniková aplikace příliš citlivá a společnost nechce, aby běžela v cloudu. Naše řešení je odpovědí a umožňuje k těmto prostředím přistupovat přes prohlížeč bezpečně. Cloud Ready Client sdělí Lenovo Cloudu veškeré informace o hardwaru a vytížení PC, tak aby mohl alokovat odpovídající prostředky a předat zabezpečeně informace. Secure Cloud Access pak umožňuje bezpečný přístup z různých zařízení přes browser a využívá různé metody autentifikace včetně biometrických údajů ze čteček otisků prstů Lenovo. Poskytujeme API a další funkce, které umožňují vývoj aplikací pro Lenovo Cloud.

Byl pro vás článek přínosný?