;
Hlavní navigace

Českou e-commerci čeká konsolidace a příchod silných hráčů ze zahraničí (1.)

14. 3. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © goodluz - Fotolia.com
Tak zní hlavní závěry panelu odborníků na vývoj on-line obchodu v ČR. Na rozdíl od kamenných obchodů obraty e-shopů v loňském roce vzrostly a další nárůst se očekává i pro rok 2013.

Na panelu, který dne 12.3.2013 uspořádala konzultační společnost Acomware, prezentovali své zkušenosti a odhady dalšího vývoje osobnosti českého internetového byznysu. Patřili mezi ně Jiří Hlavenka (Skypicker), Václav Liška (Aukro), Jan Penkala (Acomware), Tomáš Hájek (ADMEZ), Jitka Součková (KASA) a Tomáš Jindříšek (Dark Side).

Po úspěšném loňském roce i letos české e-shopy očekávají nárůst obratu. Společnost Acomware provedla začátkem letošního roku výzkum mezi 410 e-shopy, který ukázal velký nárůst zájmu českých zákazníků o nakupování na internetu. Růst nebo přinejmenším stagnaci uvedlo 86 % dotázaných e-shopů, přičemž 21 % dotázaných elektronických obchodů zaznamenalo více než 30% nárůst obratu. Podle odborníků letos celý segment internetových obchodů čeká další růst o 10-15 %. 

Téměř polovina e-shopů také v letošním roce plánuje navyšování investic, jsou to přitom zejména ty obchody, které vloni zaznamenaly výrazný růst. Mezi hlavními investicemi do marketingu si stabilně drží prvenství hlavně optimalizace pro vyhledávače (SEO), PPC kampaně a optimalizace pro vyhledávače zboží. Přes 30 % obchodů ale letos plánuje více využívat také e-mailing. V celkovém marketingovém rozpočtu e-shopů budou podle výsledků studie hrát větší roli rovněž náklady na zlepšení práce se zákazníkem.

Česká specifika

Mezi fenomény českého on-line byznysu patří vyzvedávání zboží osobně. V takovém rozsahu se to snad neděje nikde na světě. Svou roli sehrála jistě i Česká pošta a její přístup k zákazníkům, ovšem přidala se ještě nedůvěra s platbou předem. Velcí hráči budují vlastní výdejní místa a také vznikají sítě nezávislých výdejen. 

„E-shopy se budou muset vyrovnat se stále pokračujícím přibližováním klasického kamenného prodeje a prodeje po internetu. Rozdíl se bude pomalu stírat. Již nyní mají všichni velcí kamenní hráči své e-shopy. Také ceny se časem více méně srovnají,“ říká Jitka Součková, marketingová ředitelka KASA.cz. 

Ostatně již teď jsme svědky, že někteří prodejci inzerují fakt, že své zboží prodávají na internetu i v „kamenných prodejnách„ za stejnou cenu. Internetové výdejny velkých prodejců fungují i jako showroomy a v některých případech i mají určitý sortiment, který je možné zakoupit na místě.

A jaký je váš názor na stav českého on-line obchodování? 
Zapojte se do diskuse pod druhou částí článku!

CS24

Pokračování

G +