Hlavní navigace

České e-shopy chtějí být v roce 2016 ziskovější

29. 1. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: archiv redakce
Loňský rekordní rok české e-commerce se pozitivně odráží také v očekáváních tuzemských e-shopů. Jejich majitelé plánují v roce 2016 další růst tržeb, chtějí však zároveň dosahovat větších zisků. Navýší též množství prostředků na svůj rozvoj.

Uvedená data vyplývají z unikátního výzkumu, který zveřejnila konzultační společnost Acomware. Výzkum byl uskutečněn v průběhu ledna na vzorku 212 majitelů tuzemských e-shopů. Potvrzuje přitom, o čem se v ČR mluví již několik týdnů – české e-shopy prožily rekordní loňský rok a jsou rovněž velmi pozitivní v očekáváních na ten letošní.

„Podle našeho výzkumu se téměř 78 % e-shopů podařilo loni zvýšit obrat, jeho pokles naopak hlásí pouze 10 % prodejců,“ říká Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Ještě zajímavější je pohled na to, jaký obrat obchody očekávají letos: celkem 84 % e-shopů odhaduje růst obratu o minimálně 10 %. Poklesu tržeb se bojí pouze 2 % respondentů.

Zdroj: Acomware

Pozitivní stav trhu se projevuje také v otázce cílů, které si prodejci stanovili na rok 2016. „Podobně jako každý rok je hlavním cílem obchodníků zvýšit obrat. Zajímavé ale je, že e-shopy se vůbec poprvé výrazněji zaměří též na zisk. Téměř třetina z nich tvrdí, že se pokusí zisk maximalizovat, loni se ke stejnému cíli hlásilo o polovinu e-shopů méně,“ vysvětluje Penkala.

Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že e-shopy ani přes větší důraz na svou ziskovost neplánují omezit investice do rozvoje. Více investovat plánuje 72 % obchodníků, což je o 5 % více než loni. Tyto finanční prostředky přitom plánují utratit zejména za marketing, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).

příloha_ovladnete_sva_data

Hlavní závěry výzkumu Jak vidí e-shopy rok 2016:

  • 77 % e-shopů loni zaznamenalo zvýšení tržeb. Pokles se týkal pouze 10 % z nich. Pokud jde o podíl mobilních zařízení na obratu, u dvou třetin e-shopů nepřesahuje 10 %. Pouze pro 10 % obchodníků znamenají mobilní zařízení tržby nad 20 %.
  • V roce 2016 očekává růst obratu 84 % e-shopů, pokles pouhá 2 %. Zbylých 14 % předpokládá, že jejich tržby budou stagnovat.
  • Pokud jde o další cíle vedle růstu obratu, 31 % e-shopů se bude letos snažit maximalizovat svůj zisk. Před rokem to bylo pouze 16 %. Pro 47 % e-shopů bude letos zásadní vylepšit své zákaznické služby, o procento méně chce zlepšit rovněž své marketingové aktivity.
  • 72 % e-shopů plánuje letos zvýšit investice do rozvoje o 10 % a více. Nejvíce hodlají jejich provozovatelé investovat do marketingu, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).
  • Pokud jde o marketingové investice, v roce 2015 směřovaly e-shopy nejvíce finančních prostředků do PPC reklamy a remarketingu, dále do zbožových srovnávačů, sociálních sítí, SEO a e-mailové komunikace. Prioritou pro rok 2016 bude znovu PPC, poroste ale význam SEO nebo e-mailingu.

Titulní foto: diskuse k prognózám, konference Eshopista, 28.1.20116 

Byl pro vás článek přínosný?