Hlavní navigace

Budoucnost mobilních aplikací: Profitabilitu už nezajistí prostý prodej

17. 5. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Scanrail - Fotolia.com
V počátcích rozvoje mobilních aplikací a na ně navázaných ekosystémů stačilo vyvinout program, umístit jej do obchodu a úspěch byl zaručen. Prodat aplikaci dnes je však velmi náročné, mnohem lukrativnějším se jeví jejich zakázkový vývoj.

Nahlížet na mobilní aplikace jako na zaručený zdroj příjmů bude do budoucna stále těžší. Analytici společnosti Gartner předpokládají, že finanční profit přinese svým vývojářům do roku 2018 pouze 0,01 procenta programů. Řeč je samozřejmě o aplikacích určených spotřebitelskému segmentu. Každý rok vznikají stovky tisíc programů pro mobilní zařízení. Právě jejich obrovské množství představuje hlavní příčinu problematického zpeněžení.

Aby se aplikace vůbec dostala do oběhu mezi uživatele, musí být v základní variantě nabízena bezplatně. Otázkou tedy zůstává, co přiměje zákazníky, aby za pokročilejší funkcionality platili. Většina vývojářů by měla pochopit, že mobilní aplikace mohou posloužit jiným účelům. Zadavatelé vývoje si rádi zaplatí za propagaci značky nebo výrobku. Tyto programy ovšem nelze nabízet na placené bázi. Naprostá většina aplikací tedy vznikne pouze pro zábavu. Vývojáři a vydavatelé nestojí primárně před úkolem generovat zisk, nýbrž před problémem v podobě zaujmutí uživatelů.

Podle informací analytiků působí v současnosti na trhu více než 200 subjektů, jež produkují platformy pro vývoj mobilních aplikací. Na ně jsou navázány miliony individuálních i týmových vývojářů a valná část z nich využívá nástro
je kategorie open source. Samotný vývoj tedy významný finanční potenciál nenese. Prodej aplikací bude pro naprostou většinu vývojářů pasé. Sekundárně ovšem mohou generovat příjmy z reklamních sdělení, případně vyvíjet účelové programy na zakázku. Za úspěšnou bude možné považovat aplikaci, která dosáhne určitého počtu stažení a instalací. Případné zpoplatnění ji v obrovské konkurenci odsune na vedlejší kolej pozornosti zákazníků.

Vývoj není bez nákladů

Ochota uživatelů platit za mobilní aplikace dlouhodobě klesá. 90 procent placených programů je dnes staženo z internetových obchodů méně než 500krát za den a vydělají méně než 1 250 dolarů denně (jednotlivě). Tato situace se však bude už jen zhoršovat. Vývojáři navíc provoz, vývoj, testování, nasazení a podporu nezlevní. Naopak jejich náklady spíše porostou. Nezapomínejme, že většina aplikací přistupuje k různým zdrojům služeb, spolupracuje se servery a využívá další záložní infrastrukturu, kterou ovšem musí někdo provozovat. Samotný vývoj tak může představovat nejlevnější položku.

Analytici upozorňují, že vždy budou existovat výjimky. Jednu z nich představují studenti, kteří vyvinou aplikaci a následně ji velmi úspěšně zobchodují. Půjde však o jednotlivce. Další stovky tisíc aplikací budou stát z hlediska tvorby peníze a apriorní finanční úspěch nepřinesou.

Cloud24

Z pohledu finančního výnosu představuje mnohem zajímavější model vývoj mobilních aplikací na zakázku. Programy si nechává připravit řada firem a s mnoha účely. Výrobci spotřebního zboží se snaží s jejich pomocí zaujmout zákazníky a zvýšit povědomí o novinkách. Prodejci mobilní aplikace využívají k informování cílové skupiny a ke zvyšování loajality. Veřejné instituce chtějí občany informovat a zapojit do dění.

→ Budoucnost mobilních aplikací: Výzva multiplatformity

Byl pro vás článek přínosný?