Hlavní navigace

Automatizovaná budoucnost

2. 5. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © HaywireMedia - Fotolia.com
Zdá se, že Google nelitoval prostředků, když se rozhodl vstoupit do nového segmentu.

Google zase někoho koupil, tentokrát americkou firmu Nest. V prvním okamžiku tato zpráva působila naprosto běžným dojmem, vždyť největší internetový vyhledávač za svou patnáctiletou historii uskutečnil bezmála 150 akvizic. K prvnímu, trochu přezíravému názoru ve stylu „zase nějaká akvizice“, přispěla i neznámost firmy Nest – přinejmenším mezi tuzemskou laickou veřejností. Vždyť kdo z nás donedávna znal tuto tři roky starou (nebo spíše mladou) firmu z kalifornského Palo Alta? Kdo z nás znal její inteligentní termostat nebo detektor kouře?

Jenže 3,2 miliardy dolarů, které internetový gigant za Nest zaplatil, udělaly z nenápadné firmy vyrábějící DVA produkty druhou největší akvizici Googlu v její historii. Více stál jen výrobce mobilů Motorola Mobility (12,5 miliardy dolarů), kterého Google koupil převážně kvůli zásobě atraktivních patentů z mobilní branže. Vzpomenete si například na transakční cenu videoserveru YouTube? Když ho Google na konci roku 2006 kupoval, zaplatil za něj 1,65 miliardy dolarů, tedy asi polovinu sumy, na kterou ho přijde Nest. Ještě levněji, za 966 milionů dolarů, pořídil Google mobilní mapovou aplikaci Waze, kombinující autonavigaci se sběrem dopravních informací od řidičů přímo z provozu.

Přestože má Google obří zásoby hotovosti (přes 55 miliard dolarů), jeví se hodnota akvizice Nestu nereálně vysoká. Pokud vezmeme v úvahu cenu prodávaných výrobků – termostat za 249 dolarů a detektor kouře za 129 dolarů – musel by jich Google prodat vysoké desítky milionů kusů, aby se mu investice vyplatila. Je tedy zřejmé, že více než 64 miliard korun, které se chystá Google vysázet za „dvouproduktovou“ firmu, má hlubší byznysový význam. Analytici přišli záhy s poměrně adekvátním vysvětlením: akvizice Nestu je pro korporaci dobrým odrazovým můstkem pro vstup do nového segmentu, do oblasti domácí automatizace.

Tedy nejde ani tak o hlásiče kouře, ani superinteligentní termostaty, ale o přípravy Googlu na propojení všemožných produktů v domácnosti. Takzvaný internet věcí, kdy chytrá zařízení komunikují vzájemně mezi sebou, ale především s majiteli, je jednou z největších byznysových příležitostí následujících let. A Google si v podobě Nestu koupil chytré mozky, které mu v tomto oboru pomohou získat náskok.

příloha_ovladnete_sva_data

Internetu věcí jsme se věnovali v čísle 1-2/2014 tištěného vydání CIO Business Worldu, terý si stále můžete objednat v naší online trafice.

 

Byl pro vás článek přínosný?